ČTÚ snižuje propojovací poplatky. Zavoláme si levněji?

S nižšími mezioperátorskými poplatky se otevírá možnost zlevnit volání. Operátorům se ale nechce. Známe stanoviska operátorů.

V České republice nevoláme zrovna nejlevněji, ceny u nás patří k nejvyšším a s cenou dolů se nikomu nechce. Ale operátorům opět svítá na lepší časy, opět jim totiž velmi významně klesnou náklady. Český telekomunikační úřad (ČTÚ) vydal rozhodnutí, podle kterého ceny za terminaci volání v mobilních a pevných sítích (tzv. propojovací poplatky) během následujících dvou let opět razantně poklesnou.

Klepněte pro větší obrázek
Telekomunikace jsou v České republice zlatý důl

Propojovací poplatky, které si operátoři platí mezi sebou navzájem klesnou k 1. červenci 2011 téměř až na pouhou jednu korunu bez DPH. Poplatky jsou samozřejmě jen jednou složkou koncové ceny pro koncového zákazníka, ale při volání do vlastní sítě putuje poplatek přímo do kapsy operátora, takže při dnes už „sjednocených“ cenách za volání do vlastní a cizí sítě si operátoři mnou ruce. Nás ale samozřejmě bude zajímat, zda nižší náklady v řádech desítek procent také někdy pocítí zákazník, když například vyšší DPH o jedno jediné procento operátoři do svých cen promítnou okamžitě.

O2: reagujeme dynamicky, zavádíme výhodné tarify

Pochopitelně nás zajímalo, jak operátoři na další snižování propojovacích poplatků zareagují. A první změna přijde už zanedlouho, od července letošního roku klesnou propojovací poplatky z dnešních 1,96 Kč/min. na 1,66 Kč/min. O této změně už se však vědělo dříve a operátoři se na ni mohli připravit. Všech třem operátorům jsme položili stejnou otázku: Chystáte v souvislosti s rozhodnutím ČTÚ o snížení terminačních poplatků zlevnění tarifů nebo minutových sazeb do cizí sítě?

Jako první dorazila reakce z tiskového oddělení od O2, za operátora odpovídal mluvčí Martin Žabka:

„Jedná se o velmi čerstvé rozhodnutí ČTÚ, proto nelze přesně specifikovat, kdy a za jakých podmínek dojde ke změnám. Telekomunikační trh v ČR je velmi dynamický a ke snižování cen za volání dochází v ČR kontinuálně. Každopádně platí, že o změnách budeme včas informovat naše zákazníky i zbytek veřejnosti. Snížení ceny se většinou odrazí v nových tarifech, jako tomu bylo nedávno u nových tarifů O2 Podnikání.“

T-Mobile: levněji to nejde, ceny snižovat nebudeme

Jako druhý v pořadí se vyjádřil náš v současnosti největší operátor. Ústy Jiřího Janečka, specialisty na externí komunikaci, jsme se dozvěděli:

„Výše terminačních cen je jen jedním z nákladových vstupů, na jehož základě je vytvářena maloobchodní cena pro koncové zákazníky. Změna terminačních cen je již delší dobu známou skutečností, kterou jsme zohlednili v naší cenové strategii. A proto žádné další změny koncových cen v reakci na oznámení ČTÚ neplánujeme.“

Vodafone: ceny klesnou díky konkurenci

A konečně zde máme vyjádření červeného operátora, odpovídal tiskový mluvčí Miroslav Čepický:

„Pokles ceny mezioperátorských poplatků se budeme snažit využít ve prospěch zákazníků. Dopad na koncové ceny je ale komplikovanější, odvíjí se od toho, jak často a do jaké sítě daný zákazník volá. Jiný dopad je v případě málo volajícího zákazníka s předplacenou kartou a jiný na firemní tarif. Ceny dlouhodobě klesají hlavně vlivem konkurenčního boje. Například díky novým tarifům na míru mohou nyní naši zákazníci získat výhodnější cenu za naše služby než měli ještě na začátku roku.“

Ale pozor, ony necelé dvě koruny platné nyní jsou jen takovým mezikrokem, ještě v lednu 2009 činila sazba 2,99 Kč za minutu! A abych vše dokladoval na konkrétních číslech, tak přikládám jízdní řád sazeb propojovacích poplatků i se zpětnou platností (ceny jsou uvedeny bez DPH):

  • leden 2009: 2,99 Kč/min.
  • 1. únor 2009: 2,65 Kč/min.
  • 1. červenec 2009: 2,31 Kč/min.
  • 1. leden 2010: 1,96 Kč/min. (aktuálně platná sazba)
  • 1. červenec 2010: 1,66 Kč/min.
  • 1. leden 2011: 1,37 Kč/min.
  • 1. červenec 2011: 1,08 Kč/min.

Jak vidno, během dvou a půl roku poklesnou propojovací poplatky téměř o dvě třetiny. Jak se ale můžete sami dopídit v reakcích operátorů výše, koncové ceny se velmi pravděpodobně snižovat nebudou. Tedy ty stávající určitě ne, možná někdy v budoucnu se něco změní, ale tak snadno to jednoduše nefunguje. Tak či onak, vzpomenu na citaci ze zprávy ČTÚ o snižování terminačních poplatků z loňského února: „Snížením velkoobchodních cen se Úřad snaží vytvořit prostor i pro snížení cen pro koncové uživatele u volání do mobilních sítí.”

A výsledek? Krom většiny zákazníků T-Mobile máme všichni vyšší ceny kvůli nárůstu základní sazby DPH z 19 na 20 %. Ani tuto drobnost dva ze tří operátorů nevzali na sebe. Na snížení cen hlasových služeb na základě nařízení z ČTÚ se proto i tentokrát díváme docela skepticky.

Diskuze (94) Další článek: T-Mobile testuje SIMkarty s NFC

Témata článku: , Jediné procento, Zlatý důl, První změna, Málo volající, Pro +, Pop