Garmin Atlas Czech 7: první mapa i pro náklaďáky (srovnání)

Nebudu znovu opisovat, co jsem vydal ve včerejší aktualitě, proto jen stručně: na světě jsou nové silniční mapy České republiky pro navigační přístroje Garmin - Atlas Czech 7. Uživatelé starší verze map Atlas CR 10R mají nárok na aktualizaci zdarma.

Pokud jste ke svému Garminu dostali mapu TopoCzech, měli jste možnost zdarma stáhnout i Atlas CR 10R a teď by mělo být možné povýšení na novou verzi Atlas Czech 7. Raději ale prosím někdo vyzkoušejte, jestli funguje přímý upgrade z Topo Czech na nový Atlas Czech 7.

Pro další informace o mapě klepněte na včerejší aktualitu. V tomto článku chci ukázat, jak novinky vypadají ve skutečnosti. Na jednom počítači jsem v programu MapSource nechal starší verzi mapy, na druhý nainstaloval Atlas Czech 7. Snímal jsem potom obrázky stejných míst. Bylo by zajímavé postavit vedle nich ještě evropské mapy City Navigator Europe 2008 od Navtequ, které se ke Garminům také dodávají, nemám je však k dispozici.

Porovnání staré s novou

Na obrázcích jsou vidět stejná místa ve stejném měřítku. Vlevo je vždy starší Atlas CR 10R, vpravo novinka Atlas Czech 7. Začínám Prahou, kterou ukazují v různém měřítku.

 

 

 

 

Stejným způsobem jsem připravil i Brno, opět několik měřítek. Vyznačené trasy si zatím ještě nevšímejte, o ní bude řeč v závěru článku.

 

 

 

Mapa už zná nové silnice. Zde vidíte dálnici D1 v úseku mezi Ostravou-Rudná a Bohumínem. Na staré mapě vůbec neexistuje. Všimněte si také vylepšené železniční sítě – nová mapa zná mnohem víc kolejí.

 

 

Stará mapa neznala ani obchvat Bělotína.

 

Ani dálnici D3 v úseku Mezno–Chotoviny na Táborsku:

 

Vylepšen byl průtah Karlovými Vary.

 

Přibyla silnice v úseku Chomutov–Křimov v Krušných horách.

 

Anebo také silnice Černá v Pošumaví–Hořice na Šumavě.

 

Garmin nabízí první českou mapu, která v Brně obsahuje nové ulice kolem sídla vydavatelství Computer Press.

 

Opravy a mapa pro nákladní automobily

Předchozí mapa nebyla zcela kompatibilní s přikázanými směry jízdy. Občas doporučovala odbočit i tam, kde to podle pravidel silničního provozu nebylo možné. Mělo by to být opraveno. Místo, kde jsem tuto chybu vždy testoval, je už v pořádku.

 
Takhle to opravdu nešlo • tudy vede správná cesta

Nakonec možná ne to nejdůležitější, ale rozhodně nejzajímavější. Atlas Czech 7 jako první česká mapa obsahuje atributy pro plánování trasy nákladních automobilů. Omezujícím parametrem jsou šířka vozidla 2,5 m, výška vozidla 4,1 m a celková hmotnost vozidla 25 tun. Pokud v navigačním přístroji Garmin zadáte typ dopravního prostředku Nákladní vůz/TIR, přístroj vás nepovede místy, kudy byste neprojeli. V mapě však nejsou informace o výšce tunelů nebo nosnosti mostů zobrazeny, musíte jim věřit.

Naplánoval jsem trasu, která vede poměrně úzkým viaduktem. Na prvních ukázkách byl dopravním prostředkem běžný automobil:

 
Osobní automobil projede všude

Podruhé jsem dopravní prostředek změnil na Nákladní vůz a nechal trasu přepočítat. Výsledek je jednoznačný. Stará mapa na levém obrázku ponechala trasu beze změny, v délce 600 metrů. V nové mapě se ale Garmin vyhnul viaduktu a trasu přeplánoval. I když má teď délku 3,4 km, důležité je, že řidič nákladního automobilu nezůstane viset v tunelu.

 
Velký automobil by trasou naplánovanou na prvním obrázku neprojel

Kvalita „nákladních atributů“ mapy by si zasloužila podrobnější test. Pokud jsou mezi čtenáři řidiči nákladních automobilů, kteří používají přístroje Garmin, rád za nějakou dobu přivítám jejich zkušenosti – jestli se dá mapě Atlas Czech 7 věřit, jestli je nenavedla do míst, kudy nelze projet apod.

Diskuze (34) Další článek: Turistický duel: Garmin Colorado proti GPSmap 60CSx

Témata článku: , , Mapa, Osobní automobil, Atlas, Celková hmotnost, Rudná, Garminům, Silniční provoz, Pro +, Česká mapa, Hořice