Operátoři představili plán, jak vylepšit pokrytí pro mobilní volání i datové přenosy ve vlacích na hlavních železničních tratích. Splnění závazku na pokrytí koridorů signálem LTE vyplývající z podmínek aukce totiž k ideálnímu pokrytí uvnitř vagónů z více důvodů stačit nebude. Řešení dle asociace operátorů (APMS) spočívá v dokrytí u vagónů, jež vykazují vysoce nadprůměrný útlum signálu.
V této oblasti by měly pomoci takzvané opakovače signálu, které využívají například švýcarské nebo německé dráhy, nutná je ale součinnost s dopravci.
Vlakové soupravy tlumí signál, operátoři slibují řešení
Druhým krokem je zahuštění venkovní infrastruktury nad rámec licenčních podmínek stanovených Českým telekomunikačním úřadem (ČTÚ). Zde je dle APMS třeba jednak využít stávajících vysílačů GSM-R a jednak je doplnit novými vysílači. V tomto kroku je nutná součinnost se SŽDC.
Třetím krokem je vytvoření technického řešení pro tunely. S těmi už mají operátoři zkušenost z pokrývání pražského metra, kde je aktuálně pokryta část linky A, do konce roku se má připojit půlka „céčka“.
„Jelikož takovéto pokrytí bude nad rámec licenčních kritérií a jeho realizace je významně podmíněna ekonomickou efektivitou takto vynaložené investice, bude pro operátory rozhodující především výše celkových investičních a provozních nákladů,“ doplňuje ředitel APMS Jiří Grund.
Operátoři deklarují, že už dnes jsou na tom s pokrytím na železnici výrazně nad stanoveným požadavkem pro konec roku 2019. Kontrolu plnění tzv. rozvojových kritérií má na starosti ČTÚ, regulátor si ho už loni i vyzkoušel. Výsledky jsme vám zprostředkovali v tomto článku.