Přenosné navigace do automobilů zaniknou. Otázkou zůstává kdy (polemika)

Jedno z nejprudčeji se rozvíjející odvětví elektroniky pravděpodobně velmi rychle i zanikne. Přežijí jen nejsilnější hráči.

Prvopočátky civilní satelitní navigace sahají na přelom tisíciletí, v rámci spotřební elektroniky jde tedy o velmi mladé odvětví. Automobilové navigace v dnešní podobě pak začaly útočit na zákazníky ještě o pár let později a brzy se staly hitem nejen Vánoc. Raketový vzestup oblíbenosti však může následovat stejně rychlý pád. Myslím, že do pěti let trh s přenosnými automobilovými navigacemi, jak je známe dnes, zcela zanikne.

 

Přežijí jen nejsilnější

Právě příčina vzniku přenosných navigací v podstatě vyústí i v jejich zkázu. Navigace získaly svou ohromnou oblibu samozřejmě především pro svou praktičnost, nicméně částečně i jako reakce na nepřiměřeně vysoké ceny navigací palubních, integrovaných ponejprv v nejluxusnějších automobilech.

V kterémkoli odvětví jsou důsledkem zdravé konkurence v průběhu času produkty funkčně bohatší. Srovnejte si mobilní telefon dneška s mobilem z přelomu tisíciletí: postupem času přibývaly barevné displeje, fotoaparáty, gigabajty pamětí a další funkce, které nemají vysoké výrobní náklady, zároveň ale přináší další využitelnost a náskok před konkurencí. Nyní zvažte automobil v základní výbavě například nižší střední třídy dnes a před devíti lety. Na přelomu tisíciletí jste se i u vozu za půl milionu museli dvakrát ujistit, zda má skutečně tu klimatizaci. Dnes považujeme klimu za samozřejmost i u vozů za polovic, navíc chceme víc pytlů, parkovací asistent a jako bonus propojení s iPodem. Tedy prvky, které při výrobě stojí v součtu procenta z celkové ceny vozu. Nadstandardní výbava putuje z vozů luxusních do nižších kategorií a těchto se prodá podstatně víc. Už víte, kam mířím?

 

Navigace do každé Fabie Classic

Navigace rozhodně nezaniknou, na to jsme si na jejich služby až příliš zvykli. Pouze se přestěhují do palubních desek vozů. K této polemice mne vedou i nedávné výsledky spolupráce TomTomu s RenaultemFiatem i Garminu s Citroenem. Francouzský výrobce již integruje navigace přímo do palubní desky i vozů nižší střední třídy za přiměřenou cenu (Pro Mégane 13 700 Kč). V případě italského Fiatu Punto Evo jde sice o řešení poloviční, navigaci si stále můžete vzít s sebou, nicméně jejich elektronické propojení s vozem ukazuje budoucí vývoj. TomTom zkrátka dobře ví, že právě vestavěná navigace bude brzy tou další funkcí, kterou budou chtít zákazníci ve své nové Fabii Classic.


Spojení TomTomu a Fiatu, zde v malém a levném voze Punto Evo

A opravdu ji budou chtít. Přestože má přenosná navigace několik výhod, zápory převažují: jsou lákadlem pro zloděje a držák zbytečně zavazí na palubní desce. Nemluvě o tom, že vám za něj některý „pomáhat a chránit“ může vyčinit. A kdo má neustále hledat a připojovat napájení? A kam schovat navigaci po opuštění vozu?


Plně zabudovaná navigace TomTom, tentokrát ve voze Renault

Věřím, že i tyto levné vestavěné navigace získají schopnosti svých neúměrně drahých soků, tedy spojení s rychloměrem pro navigaci v tunelech a další výhody. Po propojení s elektronikou vozu navigace dobře poslouží jako palubní počítač a výrobce v důsledku ještě ušetří.

 

Turistické navigace porostou

Zajímalo by mne, zda si popsaný vývoj přenosných navigací uvědomují vedle TomTomu i ostatní výrobci. Okolo se rojí neustále další a další značky, které chtějí ze současného boomu utrhnout nějaké ten podíl. Brzy ale nebude z čeho ukrajovat a celý trh si rozeberou ti, kteří se stihli spřáhnout s významnou automobilkou. Naopak trh s turistickými navigacemi zůstane podle mne nedotčen a prodeje se ještě více zvýší. Když budeme mít navigaci v autě, zbude na útrácení za ty turistické.

Pokud jsem o tomto vývoji přenosných navigací přesvědčen, a z předchozích řádků vyplývá, že ano, věším vlastně na vlásek budoucnost Navigovat.cz. I když ne tak docela, místo krabiček poštou nám k testu přivezou celé auto. A pokud takový TomTom osloví - řekněme Ferrari - není to tak zlá budoucnost!

Diskuze (70) Další článek: Téma: Nokia a technologie DualSIM

Témata článku: , Utrácení, Vlásek, Nadstandardní výbava, Pole, Přenos, Francouzský výrobce, Automobil, Auto, Pře, Pol