Průzkumné auto, se kterým Tele Atlas mapuje silnice, jsem už prozkoumal zvenku i zevnitř. Tenkrát se ale jednalo o obytný vůz Volkswagen, přičemž Tele Atlas používá i menší auta. Na webu jsem objevil prezentaci osobního průzkumného vozu používaného ve Spojených státech amerických.
U Toyoty Sienna, kterou vidíte na obrázku, je nejdůležitější vybavení, které vůz skrývá v zavazadlovém prostoru a na střešní zahrádce. Dvě kamery sledují cestu před vozidlem, dvě okraje silnice. Uprostřed na střeše je laserový měřič vzdálenosti, který osahává okolní prostor a objekty, měří je a ukládá do databáze. Na zadním kole je umístěn přesný snímač ujeté vzdálenosti, který měří s přesností v řádu centimetrů. Kromě GPS se pro zjišťování polohy používají i další mechanické systémy (gyroskopy). Všechna data se ukládají na zálohované pevné disky, posléze se odešlou do zpracovatelského závodu Tele Atlasu v Indii a výsledkem jsou nakonec mapy pro navigační systémy.
S takto vybavenými vozy lze silnice projíždět běžnou cestovní rychlostí, auta se nemusí loudat. I když je potřeba složitější dodatečné zpracování, díky množství zachycených dat je to ve výsledku mnohem rychlejší než dřív, kdy byla průměrná rychlost mapujících vozů pod deset kilometrů za hodinu.
Co se všechno měří a zjišťuje?
- přesná poloha ulic a silnic
- dopravní značení
- zájmové body
- adresy
- 3D objekty kolem silnic
- křižovatky
- jízdní pruhy na silnici
- klesání a stoupání