RCS je SMS 21. století. Dá se ale zopakovat něco tak univerzálního, jako jsou „textovky“?

SMS jsou za zenitem, ale stále je považujeme za jistotu a hojně je používáme, za loňský rok jsme jich dle statistik ČTÚ odeslali 8,4 miliardy. Formát je poněkud zastaralý, vždyť první SMS se ve světě začaly posílat v roce 1992.

Náhradou má být RCS (Rich Communication Services). Tento systém už dnes telefony (alespoň do jisté míry) podporují, ale problém byl hlavně na straně operátorů, kteří se nebyli schopni shodnout na jednotné implementaci. GSMA proto na jaře na MWC ve spolupráci s Googlem a operátory představila univerzální profil pro RCS.

Do praxe se však nový standard dostal až v posledních dnech, kdy ho americký Sprint ve spolupráci s Googlem spustil v ostrém režimu. Platformou pro RCS komunikaci se stal Messenger od Googlu. Skrze RCS lze kromě textových zpráv posílat fotky v plném rozlišení, provozovat skupinové konverzace a další známé funkce. Uživatelé také získají informaci o dostupnosti druhé strany (online/offline) či potvrzení o doručení zprávy. Princip komunikace by se tak měl podobat kecálkům typu WhatsApp, Skype či Facebook Messenger.


Ukázka RCS v Google Messengeru

A jak je řešení RCS implementováno v praxi? V podstatě potřebuje mít nainstalovanou speciální verzi aplikace, a protože je zpráva odeslána přes internet, musí mít příjemce aktivní datové připojení. V opačném případě mu zpráva na telefon nedojde, nebo až tehdy, jakmile se k němu připojí.

Tím pádem postrádá jistotu, kterou dodnes mají SMS. Prostá textovka totiž dojde vždy každému, kdo má a používá mobil. Není potřeba nic aktivovat, nastavovat, za nic připlácet, nic stahovat. U RCS a Google Messengeru to neplatí a v jistém smyslu jde jen o dalšího „kecálka“, kterých jsou plné markety...

Americký Sprint je prozatím jediný operátor, který univerzální RCS profil využívá, nicméně GSMA v příštím roce počítá s širokým rozšířením této technologie. Aktuálně spolupracuje již s 49 světovými operátory včetně Deutsche Telekomu, Vodafonu a dalších. Díky otevřenosti RCS profilu také začnou přibývat společnosti, které jej do svých komunikátorů implementují. O této technologii tak v budoucnu ještě určitě uslyšíme.

Zdroje: GSMA, Google (blog)

Diskuze (13) Další článek: Chytré brýle prý chytí druhý dech. Mohou se jich prodat až desetimiliony

Témata článku: Google, , , , , , Sto, Zenit, Plné rozlišení, Století, Příjemce, Světový operátor, Carrier, NEC, Sprint, Jediný operátor, Text, Jak, Nový standard, Datové připojení