Seznam chystá navigaci v budovách, jedná s Ciscem

Seznam by chtěl v rámci Mapy.cz spustit vlastní navigaci v budovách. V současné době jedná s dodavateli potřebných technologií, zejména s Ciscem.

Tuzemská internetová jednička Seznam.cz chystá vlastní navigaci v budovách, díky čemuž by tak v rámci služby Mapy.cz mohla nabídnout například snadnou orientaci v obchodních domech, kancelářských prostorách, na úřadech, letištích a podobně. Podobnou službu už několik měsíců nabízí Google a díky akvizici firmy WifiSlam si s ní hraje i Apple, Seznam by nicméně mohl výrazně posílit tuzemský trh.

Navigace uvnitř budov se dá využít třeba pro navigaci k nástupišti na letišti, správným dveřím na úřadu, na oddělení v nemocnici a v obchodních centrech lze jednoduše najít například toalety, restaurace a samozřejmě samotné obchody. Vše pomocí mobilních zařízení. Pro poskytovatele těchto služeb to samozřejmě představuje zajímavé možností monetizace. Obchody si například mohou zaplatit inzerci a při vstupu do obchodního centra díky tomu bude aplikace návštěvníky upozorňovat na slevy a tak dále.

Plány zdejšího internetového lídra jsou prozatím spíše v rané fázi a společnost vede diskuse s dodavateli potřebných technologií. K navigaci v budovách totiž kvůli absenci signálu nelze využít tradiční GPS a je proto nutné využít pokrytí Wi-Fi sítěmi, případně signálem mobilních operátorů.

Námluvy s Ciscem

Zástupci Seznamu v současné době nechtějí své plány v takzvané in-door navigaci blíže komentovat, aktivity ale potvrzují. „Mapování indoor prostor je pro nás určitě zajímavá oblast a proto si zjišťujeme, jaké jsou hlavně současné technologické možnosti,“ sdělila pro Connect.cz mluvčí společnosti Irena Zatloukalová. „Takže si sondujeme podmínky, za kterých by bylo možné ji na naše Mapy.cz dostat. Víc konkrétní plány zatím prozrazovat nebudeme.“

Podle informací Connect.cz nicméně Seznam vyjednává zejména se společností Cisco. Žádné dohody prozatím nejsou podepsány a diskuse jsou spíše na úrovni toho, která technologie síťového giganta by byla k těmto účelům nejvhodnější. Více podrobností by mělo být k dispozici začátkem příštího roku.

Cisco vidí v in-door navigaci značnou příležitost. I to je důvod toho, proč firma koncem loňského roku zaplatila 1,2 miliardy dolarů za startup Meraki, do něhož dříve investoval i Google. Meraki vyrábí Wi-Fi „krabičky“ s jednoduchou instalací a nastavením, které se ovládají přes cloud. Díky dobré ceně a jednoduchosti se hodí právě pro pokrytí vnitřních prostor bezdrátovým signálem, což se dá využít pro geolokační služby.

In-door u Cisca každopádně není pouze o Meraki a společnost tuto možnost nabízí také u svých ostatních Wi-Fi produktů. Jednou z funkcí je například to, že je možné díky správcovské aplikaci na půdorysu budovy simulovat rozmístění přístupových bodů a sledovat pohyb uživatelů uvnitř budov. Vytváří se také takzvané „heatmapy“ podle toho, kudy uživatelé nejčastěji chodí a kde je potřeba posílit kapacitu sítě.

Pro Seznam projekt in-door navigace zřejmě bude poměrně náročný projekt. I když prozatím nic nekomentuje, vzhledem k tomu, že sám jedná o technologiích, lze předpokládat, že se s obchodními domy a podobně bude chtít na realizaci potřebné bezdrátové a komerční infrastruktury podílet. Lze si tedy představit třeba to, že Seznam investuje do Wi-Fi hardwaru a technologie, na základě čehož získá potřebná data a práva.

Diskuze (7) Další článek: Xiaomi Mi3: seznámení s výkonným dravcem [video]

Témata článku: , , , , Seznam, CIS, Přístupový bod, Měřák, Námluvy