Pryč jsou časy, kdy tablety byly považovány za dravý segment spotřební elektroniky a skoro každý výrobce se snažil, aby měl aspoň jeden model v portfoliu. Od konce roku 2014 prodeje „multimediálních placek“ vytrvale klesají a ani poslední čtvrtletí loňského roku nebylo výjimkou. Celosvětově se podle odhadů IDC prodalo 52,9 milionu tabletů, což je o pětinu méně než ve stejném období předešlého roku.
Lídrem trhu zůstal Apple se 13 miliony prodaných tabletů. Z nich byla podle IDC jen asi desetina nejdražších iPadů Pro, většinou se prodával iPad Air 2 nebo zástupce série Mini. Výpadek kontinuity v uvádění nových modelů špičkových tabletů vedl u Samsungu v meziroční pokles o milion distribuovaných kusů. Jihokorejci ale představí nový Galaxy Tab S3 už brzy v Barceloně.
Top 5 výrobců tabletů, tržní podíl (%) a distribuce (mil. ks) v 4Q 2016
|
Značka
|
4Q16 Distribuce
|
4Q16 Tržní podíl
|
4Q15 Distribuce
|
4Q15 Tržní podíl
|
Meziroční změna
|
1. Apple
|
13.1
|
24.7%
|
16.1
|
24.3%
|
-18.8%
|
2. Samsung
|
8.0
|
15.1%
|
9.0
|
13.6%
|
-11.4%
|
3. Amazon
|
5.2
|
9.7%
|
5.2
|
7.8%
|
-0.6%
|
4. Lenovo
|
3.7
|
7.0%
|
3.2
|
4.9%
|
14.8%
|
5. Huawei
|
3.2
|
6.0%
|
2.2
|
3.4%
|
43.5%
|
Ostatní
|
19.8
|
37.4%
|
30.5
|
46.0%
|
-35.1%
|
Celkem
|
52.9
|
100.0%
|
66.2
|
100.0%
|
-20.1%
|
Data: IDC Worldwide Quarterly Tablet Tracker, 2. února 2017
|
Cenově dostupné tablety Amazon Fire určené primárně pro konzumaci obsahu z nabídky Amazonu šly ve Spojených státech opět na dračku, a to hlavně v období slev na Černý pátek. Americký internetový obchod si tak i přes pokles trhu udržel prakticky stejný objem prodeje a třetí příčku. Čínské značky Lenovo a Huawei vykázaly dokonce růst. První jmenovaná hlavně díky velké šíři tabletového portfolia, Huawei zase dobrými vztahy se světovými operátory (snad jen kromě těch amerických) a prodeje tabletů s podporou LTE v jejich nabídkách.
Pokles prodeje tabletů je způsoben nasycením trhu a stále se zvětšující nabídkou hybridních nebo konvertibilních zařízení na pomezí mezi tabletem a notebookem. Klasické tablety bez klávesnice už zákazníky tolik netáhnou. Výjimkou jsou rozvíjející se trhy, kde základní tablety představují cenově dostupnou náhradu počítače v domácnosti.