Patří do nejvyšší třídy, mají velmi podobné funkce, prodávají se za stejnou cenu. Čím se liší a která navigace je lepší? Garmin Nüvi 660 nebo TomTom Go 910?
Nüvi 660 a Go 910 jsou nejvyšší modely dvou velkých konkurentů – americké firmy Garmin a nizozemského TomTomu. Jsou to přenosné navigace určené do automobilu a v obou dvou případech se jedná o nejvyšší třídu. Mají velmi podobné funkce, takřka stejnou cenu. Zřejmě se tedy mezi nimi bude také často vybírat a jsou proto ideálními adepty na duel – vzájemné srovnání.
Vlevo Garmin Nüvi 660, vpravo TomTom Go 910 (u něj se omlouvám za nažloutlé fotografie)
Jaká jsou pravidla? Budu postupovat podle logických celků, které používáme v katalogu navigací. U každé sekce porovnám v tabulce parametry obou dvou přístrojů a přidám slovní komentář. V něm se budu snažit navigace srovnat a víc při tom postihnout vlastnosti, které nelze vyjádřit v tabulce, například pohodlí při používání konkrétních funkcí.
Při psaní tohoto článku nevzpomínám, jak vypadají navigace, které jsem kdysi testoval. Obě mám před sebou a své dojmy ověřuji. V případě TomTomu jde sice o nižší model Go 510, ten se ale od nejvyšší navigace Go 910 liší jen drobnostmi. Má méně paměti, používá paměťové karty místo pevného disku, jsou v něm jen mapy ČR a blízkého okolí a nepodporuje funkci text-to speech. Ostatní vlastnosti jsou úplně stejné.
Něco málo k ceně
Co je nejdůležitější? Samozřejme cena. Garmin a TomTom od sebe dělí 136 Kč. Někdy víc, někdy méně, záleží na konkrétním prodejci. V obou případech se pohybujeme v cenové kategorii mírně nad šestnáct tisíc korun a Nüvi s Go tak patří mezi nejdražší přenosné navigace na trhu. Cena je ale shodná, takže ji ze srovnání s klidným srdcem můžeme vykrátit.
TomTom Go 910 se začal prodávat před prázdninami, Garmin svůj model představil až v září a do prodeje se dostal v listopadu. Součástí Nüvi 660 je mapa západní Evropy a samostatně k tomu ještě kvalitní Česká republika. Více na východ jsou až na výjimky (Polsko) jen hlavní silnice. U TomTomu dostanete také Evropu, jejíž součástí je podrobná Česká republika. Východ je zpracovaný podobně jako u Garminu.
Go 910 obsahuje navíc mapu Severní Ameriky – USA a Kanady. Drobnou nevýhodou je, že jejím dodavatelem je Tele Atlas, jehož mapy americká média věnovaná navigaci celkem kritizují. V každém případě je to ale lepší než nic, do Garminu by tyto mapy bylo nutné dokoupit.
Základní informace |
model |
Garmin Nüvi 660 |
TomTom Go 910 |
typ navigace |
přenosná navigace |
přenosná navigace |
testovaná softwarová verze |
2.60 |
6.250 |
testovaná verze map ČR |
Topo Czech v1 |
Western_and_Central_Europe v650.1052 |
oficiální představení navigace |
září 2006 |
březen 2006 |
cena |
16 257 Kč |
16 121 Kč |
obsažené mapy |
ČR, západní Evropa |
ČR, západní Evropa, severní Amerika |
Hardware: když přenosná, tak přenosná
Přestože má Garmin větší displej než TomTom, je výrazně menší. V tabulce porovnejte hlavně tloušťku: 23 ku 66 milimetrům. Velký rozdíl je také ve hmotnosti a TomTom Go 910 z těchto důvodů není příliš přenosná navigace. Garmin je pěkně plochý, vejde se do každé tašky a neutrhne kapsu. Řekl bych, že uživatelé svůj TomTom Go asi častěji nechávají v autě. V obou případech ale jde o zhýčkané domácí mazlíčky, které nelze pustit vyběhnout, protože déšť by jim neudělal dobře. Pro použití na motocyklu mají oba výrobci speciální produkty.
Garmin a TomTom vedle sebe
Instalaci do automobilu zvládne každý. Spočívá jen v upevnění přísavky na čelní sklo a zapojení napájecího kabelu. Jeho součástí je u Garminu přijímač dopravních informací RDS-TMC, jehož anténa se dalšími přísavkami přilepí na sklo. U TomTomu je možné kabel dokoupit a anténu připojit. V obou dvou případech je skvělé, že se napájecí kabel připojí k držáku. Přístroj do něj potom stačí upevnit a hned se začne nabíjet. Kabel RDS-TMC je u Garminu tenčí a navíc jsou na něm dvě přísavky pro pohodlné upevnění na sklo. U TomTomu je kabel tlustší a s jedinou přísavkou je jeho připevnění složitější.
Garmin Nüvi v držáku
TomTom Go 910 a držák
Garmin i TomTom lze provozovat i bez externího napájení. Oba mají vestavěné baterie typu Li-Ion. U TomTomu oceňuji mnohem rychlejší start; stačí mu deset sekund, zatímco Garmin potřebuje téměř půl minuty.
Obě navigace používají citlivý GPS přijímač Sirf Star III, signál často chytí i v místnosti. Garmin dovolí zapnout zpřesnění pozice pomocí technologie WAAS, u TomTomu je ale možné, že je zapnutá standardně, protože GPS čip ji podporuje. TomTom tento parametr ale nikde neuvádí a v autě je tato funkce stejně celkem zbytečná.
U Nüvi 660 oceňuji, že lze GPS přijímač vypnout, resp. zapne se až po vyklopení antény. To u TomTomu není možné. Obě navigace mají vestavěný reproduktor a srovnatelný zvuk. Dají se k nim připojit sluchátka.
Hardware |
model |
Garmin Nüvi 660 |
TomTom Go 910 |
rozměry |
124 × 74 × 23 mm |
112 × 81 × 66 mm |
hmotnost |
190 g |
340 g |
zvýšená odolnost |
ne |
ne |
instalace do vozidla |
použití ve více vozidlech |
ano |
ano |
typ instalace |
uživatelská |
uživatelská |
napojení na systémy auta |
ne |
ne |
ochrana proti zlodějům |
ano |
ne |
provozní teplota |
od 0 °C do +60 °C |
od -10 °C do +55 °C |
instalační úhel |
libovolný |
libovolný |
napájení |
vestavěný akumulátor |
ano, Li-Ion |
ano, Li-Ion 2 200 mAh |
výměnný akumulátor nebo baterie |
ne |
ne |
udávaná výdrž na baterie |
3–7 h |
4 h |
napájení z elektrické sítě |
ano |
ano |
napájení z autozapalovače |
ano |
ano |
GPS přijímač |
čipset |
Sirf Star III |
Sirf Star III |
počet kanálů |
20 |
20 |
podpora WAAS/EGNOS |
ano |
ne |
typ standardní antény |
výklopná |
vestavěná |
možnost připojení externí antény |
ano |
ano |
možnost samostatně vypnout přijímač GPS |
ano |
ne |
audio |
vestavěný reproduktor |
ano |
ano |
audiovýstup |
ano, jack 3,5 mm |
ano, jack 3,5 mm |
Srovnání pokračuje v další kapitole: displej, paměť, systém, ovládání, mapy, POI