Dynavix Atto a NavRoad NR360: dvě stejná vejce (test)

Dvě navigace si zasloužily jeden společný test. Na pohled jsou totiž úplně stejné, liší se ale navigačními aplikacemi. NavRoad a Dynavix přinášejí nejmenší navigační přístroj na trhu.
Kapitoly článku

Liška je lišák

Dynavix je v českém navigačním světě rozhodně známější než NavRoad. V testovaném modelu Atto, který se prodává za 5 200 Kč, byla nahraná verze Dynavix 8. Ve srovnání s předchozím sestavením přináší několik novinek a zajímavých vlastností:

  • 3D grafika důležitých budov
  • Bezešvá mapa Evropy (mapy od Tele Atlasu – 39 států)
  • Evidence jízd – umožňuje rychlé sestavení účetně uznatelné knihy jízd
  • Alternativní hlas herce Pavla Lišky
  • Databáze radarů
  • Sledování spotřeby paliva
  • 2D/3D pohled na mapu včetně volného natáčení kamery
  • Dvouúrovňové ovládání (pro začátečníky i zkušené uživatele)

Ukázku prostředí Dynavixu 8 a průběh navigace si můžete prohlédnout na videu:

Dynavix na svém webu www.dynavix.cz čas od času vydává aktualizace navigační aplikace. V rámci dané verze jsou zdarma, nová hlavní verze je pak většinou k dispozici za zvýhodněnou cenu.

Jednou ze zvláštností Dynavixu je hlasová navigace, kterou nahrál herec Pavel Liška. Výrobce se tím samozřejmě velmi chlubí, tuto odlišnost zmiňuje i na krabici. Přistupoval jsem k ní s mírnou nedůvěrou, protože znám různé vtipné navigační hlasy, které se po krátkém čase omrzí a potom spíš otravují, než by pomáhaly.

Dynavix je ale jiný. Liškovy hlášky jsou hlavně neskutečně vtipné a Dynavix je navíc střídá – pro stejné příležitosti jednou nabídne jeden povel, jindy druhý. Hlas je naprosto srozumitelný, nepřehání to s délkou povelů. Za celou dobu testu se mi Pavel Liška neomrzel. Kdyby ale tato situace nastala, v nabídce Dynavixu je k dispozici ještě standardní „nudný“ hlas.


Dynavix: hlavní nabídka • systémové nastavení • navigační aplikace se docela dlouho spouští

Co se nelíbilo na jedné hromádce

S Dynavixem Atto jsme se místy neshodli hlavně po ergonomické stránce. Nedokážu se smířit třeba s tím, že při navigaci ve sklopeném pohledu zabírá celou třetinu displeje zbytečná modrá obloha s mraky. Na malém displeji s úhlopříčkou 3,5 palce je to příliš velké plýtvání. Lze sice nastavit pohled na mapu v půdorysu, toto nastavení se však trvale neuloží. Vzhledem k tomu, že při vložení do aktivního držáku je nutné navigační aplikace vždy spouštět znovu, 2D pohled by bylo nutné pokaždé znovu nastavit.

Doplněno: Na poslední chvíli jsem zjistil zajímavou možnost. Zatímco nastavený 2D pohled si Dynavix nepamatuje, přesné napolohování úhlu pohledu na 3D plochu dokáže uložit do paměti. Mohu tedy tímto způsobem manuálně ubrat oblohy a zobrazení je hned přehlednější.

 
Standardní 3D pohled s oblohou • úhel pohledu se ale dá nastavit

Vadilo mi také, že noční režim pouze nastaví tmavé barevné schéma, ale nedokáže už snížit jas, takže bílé plochy pálí do očí. Vadily mi pomalé reakce, jejichž příčinou je zřejmě nízký výkon navigačního počítače. A nesmířil jsem se s tím, že hláška o tom, že není k dispozici GPS signál, po zjištění polohy sama nezmizí, řidič ji musí odstranit klepnutím na displej.

 
Noční režim je tmavý, ale displej stejně svítí • počkat nestačí, toto upozornění je nutné klepnutím skrýt

A zbytek? To je jednoduše kvalitní aplikace se všemi běžnými funkcemi, které by člověk po navigaci čekal. Tím ale samozřejmě nekončím, pojďme se na ně podívat podrobněji.

Import vlastních POI, to mám rád

Dynavix používá mapy Tele Atlasu, v modelu Atto byla celá Evropa, na východě ohraničená Finskem, pobaltskými republikami, Ukrajinou, Rumunskem, Bulharskem a Tureckem. Už jsme samozřejmě zvyklí na to, že pokrývání mapami postupuje ze západu na východ a u nejvzdálenějších zemí je nutné zatím očekávat spíše jen průjezdní silnice. Česká a Slovenská republika jsou ale už zpracovány kvalitně, a o západní Evropě nemá smysl polemizovat.

Jako cíl lze zvolit adresu, nedávné cíle, zájmové body, dá se vybrat z oblíbených položek nebo zadat zeměpisné souřadnice. U souřadnic by se mi líbila možnost změny formátu, při zadávání adresy ale oceňuji chytrou klávesnici, která zobrazí jen znaky, které lze v příštím kroku zadat. Vzhledem k pomalejším reakcím by se hodilo, kdyby přístroj nějak indikoval, že se podařilo vybrat položku ze seznamu: jejím probliknutím nebo zvukem. V jiných případech se cvaknutí ozve při doteku na displej, při výběru ze seznamů je ale Dynavix úplně potichu.


Hlavní nabídka • možnosti pro volbu cíle • zadávání ulice na prořídlé klávesnici

Vedle paměti pro oblíbené položky je možné ukládat i vlastní zájmové body. Tuto databázi je potom možné uložit do formátu CSV a podobně lze do Dynavixu databázi POI i nahrát. Tak je ostatně řešeno i upozornění na radary. POI lze vyhledávat v okolí aktuální pozice, podél naplánované trasy nebo v okolí cíle cesty.


Nalezené místo na mapě s dalšími možnostmi • stránka pro vložení souřadnic

Kromě cíle je možné do trasy vložit další průjezdní body, celou sestavu pak lze uložit a případně později načíst. S plánováním trasy má souvislost i možnost zakázat konkrétní úseky trasy. Dynavix dokonce dovolí určit, zda jde o časově neomezenou uzavírku nebo o dočasný problém, který z paměti po jednom dni sám zmizí.

Radary si nasypte sami

Mapa na displeji je celkem přehledná, i když šipky označující jednosměrné ulice jsou ze vzdálenosti od řidičova oka spíš jen takové smetí, které nenese žádnou informaci. Červeně zvýrazněná naplánovaná trase je dostatečně vidět, stejně tak aktuální poloha auta. Kromě standardní šipky si uživatel může v nabídce vybrat z několika dalších obrázků.

Příští manévr je zobrazen přímo na mapě a kromě toho ho opakuje symbol v levém rohu displeje. Může mít dokonce dvě velikosti. Ostatně Dynavix je i v jiných ohledech zajímavě konfigurovatelný. Například do lišty, která se může zobrazit ve spodní části displeje, lze vybrat až tři údaje o cestě, mezi nimi například i aktuální zeměpisné souřadnice nebo aktuální úroveň stoupání a klesání.


Dvě stránky s odkazy na nastavení • hlavní možnosti

Kvalitu naplánované trase je obtížné hodnotit. Je ale pravda, že Dynavix mě několikrát chtěl vést cestami, které jsem rozhodně nemohl považovat za optimální. Obecně mám pocit, že silnice vyšších úrovní neupřednostňuje tak jako ostatní navigace. V nastavení ale lze podrobně zvolit, jaké typy silnic se mají při plánování trasy vzít v úvahu (Dynavix rozlišuje osm úrovní). Na druhou stranu zase nelze zakázat placené úseky.

Po celou dobu testování jsem se ani jednou nesetkal s upozorněním na místo, kde se často měří rychlost. Tato funkce přitom byla v nabídce povolena a projížděl jsem kolem několika provařených míst, které by měly být v každé databázi radarů. Příčinu jsem našel poté, co jsem databázi Dynavixu zálohoval do paměti a prohlédnul – v databázi dodané výrobcem je pouhých 139 položek, převážně míst v Praze. Databázi radarů je ale možné snadno získat na webu POI.cz, kde je připravena ve formátu přímo pro Dynavix.

Kniha jízd, co se dá používat

Dynavix dokáže zaznamenávat knihu jízd a evidovat spotřebu paliva. Výsledek potom lze snadno převést do účetně uznatelné knihy jízd na počítači. To je tabulka Microsoft Excelu s makry pro import CSV souborů, do kterých data dokáže exportovat Dynavix.

S knihou jízd jsem trochu bojoval. Nechtěla se pouštět při startu, ačkoli to bylo nastavené, a uložené záznamy se mi nepodařilo uložit do paměti. Složka LOG, ve které se soubory CSV měly objevit, na paměťové kartě prostě nebyla. Takže jsem se inspiroval uživatelskou příručkou.

 
Nastavení knihy jízd

Na začátku cesty se ukáže částečně vyplněný formulář, ve kterém je jméno řidiče, automobil, stačí doplnit účel jízdy a zvolit, zda je soukromá nebo služební – a vyrazit. V cíli se jízda ještě jednou potvrdí, a tím se záznam uloží do databáze. Podobně pracuje i evidence spotřeby. Zde je zajímavé, že aplikace sama přiřadí místo tankování podle nejbližší čerpací stanice.


Vložení záznamu o tankování • přehled přímo v Dynavixu

Dynavix není první, kdo do přenosné navigace přidal knihu jízd. Teprve poprvé ale mám pocit, že to není jen funkce do počtu, ale prakticky využitelná věc.

Který vybrat? Asi Dynavix

NavRoad se v České republice neprodává tolik jako jiné značky, zvolil jsem proto raději cestu kratšího představení než podrobné recenze. Stejně jako u mnoha jiných výrobců se jedná o skládačku z hardwaru dodaného asijskou továrnou, licencované navigační aplikace a obslužného softwaru, který všechno spojí dohromady. Hardware u NavRoad NR360 lze jen chválit, minimální tloušťka z něj dělá velmi atraktivní zařízení. Navigace od Sygicu je také velmi kvalitní a nakonec i cena přijatelná.

Klepněte pro větší obrázek
NavRoad NR360

U Dynavixu lze použít stejné hodnocení hardwaru. K softwarové části jsem napsal víc, neboť se jedná o novou verzi navigační aplikace, která má v České republice nejspíš větší potenciál. Po funkční stránce se jedná o velmi kvalitní navigaci, u které mi vadily pouze některé vlastnosti týkající se ergonomie. Na ovládání, vzhled a chování aplikace ale může mít každý trochu jiný názor, takže tyto připomínky můžete brát s rezervou. A Pavel Liška je skvělý!

Klepněte pro větší obrázek
Dynavix Atto

Tip: Parametry Dynavixu Atto si můžete prohlédnout v katalogu navigací.

Témata článku: , , , Pavel Liška, Smetí, Lokální aplikace, Příští krok, Test, Polský výrobce, Kniha jízd, Vejce, Slovenský Sygic, Systémová nabídka, ATT, Automatické vypínání, Naplánování trasy, Ostrá hrana, Celá evropa