Garmin 10 Deluxe: navigace pro fajnšmekry (recenze)

Navigace v kombinaci s kapesním počítačem se stává díky dostupnosti map a hlavně příznivé ceně stále oblíbenější. Dnes se podíváme na balík od Garminu, který obsahuje GPS přijímač a hlavně velmi kvalitní mapové podklady pro Českou Republiku a celou západní Evropu.
Kapitoly článku

Když jsem obdržel pro recenzi navigační balík Garmin GPS 10 Deluxe, říkal jsem si, že to bude jen další z řady obvyklých navigačních balíků pro kapesní počítač. Jak jsem se jen zmýlil. Obvyklé nainstaluj, spusť, používej, se v tomto případě nekoná. Garmin je zkrátka komplexním balíkem který může uživatele začátečníka možná i odradit. Naopak trpělivému či zkušenému uživateli ukáže všechny své přednosti. A že jich je!

Co k navigaci potřebujeme?

Garmin 10 Deluxe je určen pro použití s kapesním počítačem platformy Windows Mobile, anebo notebookem se systémem Windows. Mezi požadavky figuruje podpora technologie Bluetooth na straně zařízení. U kapesních počítačů to v současné době není problém, i ty nejlevnější tuto technologii podporují. Pozor si ale dejte při koupi staršího kapesního počítače. Pak jsou zde paměťové nároky. Nemáte-li v kapesním počítači paměťovou kartu, připravte se na další investici. Pokud budete využívat jen recenzovanou navigaci od Garminu, můžete si vystačit i se 128MB kartou. Hodláte-li ale využívat i další navigační software (zvláště takový, který pracuje s bitmapovými podklady), vyhraďte si něco málo přes tisíc korun na 512MB kartu. Podle vzdálenosti cest, které budete absolvovat, popřemýšlejte nad investicí do automobilového napáječe pro kapesní počítač. Je potřeba, aby bylo PDA neustále zapnuté včetně podsvícení displeje. Výdrž současných PDA se při těchto podmínkách pohybuje od dvou do pěti hodin.

Přijímač jako ze škatulky

V malé nenápadné krabičce najdete GPS přijímač, jeho napáječ do automobilu, hromadu CD a několik dokumentů a návodů. Nejednoho uživatele překvapí záplava sériových čísel, odemykacích kódů, ID zařízení, kódů pro získání kódu a podobně. Je jich celkem osm, najdete je na obalech cd, odděleném papíře i na samotném GPS přijímači. Naštěstí nejsou všechna tato čísla k běžnému použití potřeba.

Klíčovým prvkem navigace je přijímač signálů z družic. Ten od Garminu není nikterak velký. Jeho výška a tloušťka je srovnatelná s cigaretovou krabičkou, je ale samozřejmě mnohem užší. V přesné řeči čísel je to 88 × 45 × 19 milimetrů, hmotnost pak činí 80 gramů. Přijímač je vyroben ze dvou druhů materiálu. Světleji šedá část je vyrobena z plastu, černá pak z poměrně tvrdé gumy. Tento materiál je umístěn i ve spodní části přijímače, nicméně zabránit klouzání přijímače po palubní desce automobilu se mu příliš nedaří. Stačí ale zalovit v krabici a použít dodávané lepící pruhy spojené suchým zipem.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Přijímač satelitního signálu GPS (omluvte prosím horší kvalitu fotografií)

Přijímač má vestavěný akumulátor, který by jej měl napájet dvanáct hodin v provozním režimu. V našich testech se k této deklarované hranici Garmin přibližoval. Skutečnost, že výrobce přibalil jen autonapáječ, je ale velkou nevýhodou pro ty, kdo se vypravují na výlety bez volantu a čtyř kol jen s batohem na zádech. Konektor pro napájení je umístěn na pravé straně a je chráněn pryžovou zátkou. Tu jistě brzy ztratíte, není totiž k tělu přijímače nijak uchycena. Na horní straně je umístěno tlačítko pro zapnutí přijímače. Po zapnutí se rozbliká modrá dioda, která signalizuje komunikaci prostřednictvím Bluetooth. Nechybí také dioda signalizující nízký stav akumulátoru (oranžová) a nabíjení (zelená). Tělo přijímače je velmi kompaktní a působí solidním dojmem. Myslím, že bez potíží přestojí nějaký ten pád a odolnost proti vniknutí vody je deklarována standardem IPX7. Přijímač by měl vydržet několik desítek minut ponořený do vody.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Zátku jistě brzy ztratíte • srovnání s jiným GPS přijímačem

Podívejme se do útrob: přijímač je paralelní, dvanáctikanálový, kompatibilní se standardem WAAS/EGNOS. Běžná přesnost je 7-10 metrů, s WAAS/EGNOS dokonce 2-3 metry. Bohužel oficiální spuštění systému EGNOS, který zajišťuje zpřesnění polohy, se v Evropě již dlouho odkládá. Uživatelé jsou k poslednímu avizovanému termínu – podzim 2005 – poměrně skeptičtí. Nicméně i přesnost 7-10 metrů je bohatě dostačující pro automobilovou i pěší turistiku. Přijímač komunikuje prostřednictvím technologie Bluetooth, lze jej tedy využít se všemi zařízeními, které disponují touto technologií a podporují profil Virtual Serial Port. Můžete jej tedy využít s běžným PC (což ovšem postrádá smysl), s notebookem, kapesním počítačem i chytrým telefonem. Osobně jsem zkoušel spojení s dvěma kapesními počítači i notebookem prostřednictvím USB Bluetooth modulu a spojení bylo vždy bez problémů.

Garmin je společností, která má v oblasti navigačních systémů zřejmě největší zkušenosti a jejich výrobky patří mezi současnou špičku. Velmi dobrá citlivost na signál tedy nebyla velkým překvapením. Přijímač spolehlivě fungoval v kapse batohu i v kapse od kalhot. V automobilu je bohatě postačující místo pod předním sklem palubní desky, kde je běžně k dispozici minimálně šest satelitů. Problém nepředstavují ani automobily s kolmým předním sklem, typicky dodávky a mikrobusy. Počet přijímaných satelitů je nižší, nicméně pro navigaci bez výškové informace postačí tři satelity. Naopak – velký problém představuje pokovené čelní sklo, které signál z družic důkladně znehodnotí. V tomto případě vám nepomůže ani externí anténa, přijímač totiž není vybaven konektorem pro její připojení. Pokud vám přijímač nebude na palubní desce pod čelním sklem fungovat, zkuste jej umístit pod sklo zadní. Technologie Bluetooth vám to bez problémů umožní. Nicméně toto řešení je závislé na typu karoserie automobilu.

Pozor na komunikační protokol

S komplikacemi se uživatel kapesního počítače setká ve chvíli, kdy bude chtít modul využít s programem, který nevzešel z klávesnic programátorů Garminu. Standardním komunikačním protokolem přijímače je totiž GARMIN a nikoli NMEA, který podporuje drtivá většina navigačních programů pro kapesní počítač. S Garmin režimem si poradí krom aplikace Que také OziExplorer, software jako PocketKIM, SmartMaps či Dynavix Mobile odmítne spolupracovat.

Klepněte pro větší obrázek
Změna komunikačního protokolu přijímače

Řešení je poměrně snadné, vyžaduje ale počítač a hlavně Bluetooth modul, což může být problém. Na dodávaném CD je utilita Sensor Configuration, která umožňuje přepnout režim komunikačního protokolu na NMEA. Nejprve je nutné vytvořit s GPS na PC virtuální komunikační port a pak se připojit k přijímači v konfiguračním programu. V nabídce je pak položka Switch to NMEA mode. Toto přepnutí doporučuji provést hned po koupi přístroje, i s protokolem NMEA budou aplikace od Garminu fungovat bez potíží.


Druhou kapitolu
začneme představením obslužného softwaru. Dále zhodnotíme kvalitu mapových podkladů

Témata článku: , , , , Klíčový prvek, Velký nápis, Přírodní rezervace, Odemykací kód, Fajnšmekr, F +, Dobrá vlastnost, DEL, Komunikační port, Propracovaná aplikace, Dobrá citlivost, Zvýšená pozornost, Přirozené zobrazení, Deluxe, Pro +, Pohodlný způsob