Garmin Nüvi 300: megarecenze mikronavigace

Garmin Nüvi 300 je malinký a lehký, velmi dobře přenosný navigační systém do automobilu. Má české mapy, píše a mluví česky, a skvěle naviguje. Pro zájemce může fungovat i jako MP3 přehrávač.

Garmin Nüvi 300: megarecenze mikronavigace

Držák jako klíště

V krabici s Nüvi je kompletní příslušenství potřebné k navigaci. Vedle pouzdra, USB kabelu a nabíječky je to také držák do automobilu. Pomocí přísavky se udrží na čelním skle, přímo do něj lze zapojit autonabíječku, abyste s ní nemuseli manipulovat při každém vložení Nüvi do držáku.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Držák je malý, ale drží

Navigátor se do držáku vkládá pohodlně, stejně dobře se vyjímá – a hlavně dobře drží (slyší TomTom?). Mohl být jen trochu delší. U vozů s masivní palubní deskou na dotykový displej možná dosáhnete jen po předklonění.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Nüvi připevněný k držáku

Jedna vlastnost držáku mě pěkně naštvala. Když jsem ho chtěl po několika dnech ze skla sejmout, nepodařilo se. Pryžová obruba přísavky se tak silně přilepila na sklo, že jsem ji nedostal dolů standardním způsobem (zatáhnutím za vystouplý jazýček), plastovou kartou a nakonec ani nožem. Mezi tím jsem navíc pryžový prvek natrhl, tudíž zničil a na předním skle mi zůstalo kolečko se zbytky neodstranitelné gumy. Tohle se mi u žádné navigace nebo jiných držáků s přísavkou nikdy nestalo. Podle informací od distributora se ale takhle chovaly jen první série, u dalších už Garmin použil lepší materiál.

Klepněte pro větší obrázek
Přísavka po sejmutí – zbytek mám pořád na čelním skle a nevím, co s ním

Navteq v Česku nahradíme něčím lepším

Garmin používá mapy od dodavatele Navteq. V České republice tato firma nemá moc dobré jméno, s pokrýváním našeho území je trochu pozadu za konkurenčním Tele Atlasem. V zahraničí jsou ale oba dva dodavatelé srovnatelní, mnohé hlasy dokonce kladou Navteq na první místo.

To ale neznamená, že by se s Nüvi na českých silnicích nedalo jezdit. Distributor Garminu má totiž vlastní mapy České republiky nazvané Atlas 10R, které k navigátorům Nüvi dodává. Mapa ČR v Nüvi je proto o dost lepší než podklady Navtequ.

Nemohu ale napsat, že mapa je ideální. Zná města, u obcí nad deset tisíc obyvatel zná i názvy ulic, jinde alespoň graficky znázorní jejich polohu. I když se ale tváří, že zná popisná čísla domů, nalezená místa tomu neodpovídají. Subjektivně bych řekl, že mapy Tele Atlasu jsou pro autonavigaci po České republice lepší. Mapy České republiky v Nüvi se dají velmi dobře používat, ale stále je zde potřeba hodně práce.

Počítače miluje

Garmin se stále nedokázal odpoutat od své historie a pověsti výrobce pro profesionály, kteří jsou vždy alespoň trochu víc technicky založení než většina populace. Zatímco u jiných navigací stačí přístroj zapnout a jet, nanejvýš před tím vložit dodanou paměťovou kartu, u Garminu Nüvi 300 Deluxe zřejmě budete muset strávit pár chvilek s počítačem. (Upozorňuji, že jiných verzí navigací Nüvi se tento problém netýká.)


MapSource: výběr částí mapy pro export do navigace

V navigaci je při zakoupení jen mapa České republiky a Německa. Pokud pojedete jinam, musíte mapy nainstalovat z cédéčka – a odemknout, Přestože jsem proces odemykání map Garminu už párkrát absolvoval a věděl jsem tedy, co zhruba dělat, stejně jsem občas koukal jak puk a postupoval metodou pokus-omyl.


Postup při odemykání mapy

Garmin totiž používá velmi účinnou ochranu map proti kopírování, jednu z nejdokonalejších, jakou jsem u softwaru viděl. Každý jeho produkt má své číslo, k mapám je potřeba odemykací klíč, a dokud se tyto kódy nedají dohromady, mapy nelze použít.

K Nüvi 300 Deluxe se dodávají dva disky s mapami. Na DVD City Navigator NT Europe v8 jsou podrobné mapy západní Evropy od Navtequ; na CD potom podrobná mapa České republiky Atlas 10R, kterou ke Nüvi přidává český distributor.

Počítačově zdatní uživatelé ale z tohoto přístupu mohou být nadšeni. Aplikace MapSource je vynikající a u jiných navigací naopak velmi chybí. Můžete v ní plánovat cesty, ukládat vlastní body zájmu, vyhledávat. Je to vlastně velmi přesný elektronický autoatlas. Bez počítače se ale s Nüvi nehnete, a to nelze Garminu přičíst k plusu.

Je ale třeba dodat, že výtky k dohrávání map z počítače se týkají pouze základního modelu Nüvi, který testujeme. Verze 350 nebo 360, které jsou u nás také k dostání, mají standardně nahrané uliční mapy západní Evropy CityNavigator Europe NT +8. U nich další instalace map není potřeba; jen v případě, kdy nějakou mapu dokoupíte. U jiných modelů navíc s nahráním mapy rádi pomohou v prodejně.


Různé pohledy na mapu v MapSource

Prostředí: naučí se někdy Garmin dokonale česky?

V dalším textu už hodně vycházím ze starší recenze Garminu StreetPilot C320. Funkčně se totiž Nüvi příliš nezměnilo.

Hlavní nabídka

Garmin vyrobil velmi jednoduchý navigátor, který nerozptyluje nepřehlednou nabídkou a zbytečnými funkcemi. V mnoha ohledech to bylo správné rozhodnutí. Časem ale možná zjistíte, že by se vám hodilo znát nadmořskou výšku, vypnout automatické přibližování mapy, přestane se vám líbit, že se pro často využívanou funkci musíte pokaždé zanořit hluboko do nabídky. Kvůli zjednodušování jsou také některé postupy jiné, než byste čekali. Myslím, že ještě dlouho po pořízení Nüvi budete nacházet nové možnosti a funkce.

Nüvi se ovládá výhradně pomocí dotykového displeje. Sahá se na něj prsty a je tomu přizpůsobeno i uživatelské prostředí. Všechna tlačítka a další ovládací prvky, které se na displeji zobrazují, jsou dostatečně velké a stisknutí navíc doprovodí pípnutí (už se dá samostatně vypnout).


Článek pokračuje v další kapitole: ovládání, nastavení trasy, RDS-TMC, volba cíle

Článek patří do rubrik: Testy navigací, Pro řidiče


34 komentářů

Diskuze

  • m , 9. 5. 2013 10:25:22
    Garmin je sracka, ruky prec!
  • Lukáš , 2. 1. 2013 13:54:02
    Dobrý den nevíte někdo jak se přenastavý výchozý adresa od kud vyjíždím...
  • DAvid , 18. 1. 2012 21:03:18
    Prosím, poradí někdo? Pokud v autě začnu Navigaci garmin nuvi 300 nabíjet,...

Další podobné články

Týden mobilně 334: Dvakrát tři v jednom

Týden mobilně 334: Dvakrát tři v jednom

Jak je možné, že hraním hry v mobilu pomůžete výzkumu vážné nemoci? Ukážeme vám 3v1 navigaci a 3v1 pouzdro na iPhone.

Autify: Jak na snadné přepínání aplikací při řízení

Autify: Jak na snadné přepínání aplikací při řízení

Hledáte šikovnou utilitku, která by vám usnadnila přepínání mezi aplikacemi při řízení auta?

Systém CPS zpřesní běžné GPS na centimetry!

Systém CPS zpřesní běžné GPS na centimetry!

Současné GPS půjde zpřesnit v řádu centimetrů. Nebudou potřeba speciální antény, nová technologie je především o efektivní práci s daty z pohybových senzorů.

Český software analyzuje pohyb vozidel ve videu

Český software analyzuje pohyb vozidel ve videu

Brněnská společnost RCE systems vyvinula nástroj, který dokáže analyzovat obraz ve videu a předložit z něj data. Zatím se využívá v dopravě, ale míří dále.

RideWith: Google/Waze připravuje „komunitní Uber“

RideWith: Google/Waze připravuje „komunitní Uber“

Waze, který před dvěma lety koupil Google, připravuje pilotní projekt komerční spolujízdy. Řidiči nabídnou své vozy a cestující jim zaplatí. Zatím jen v Izraeli.