Garmin Nüvi 300 je malinký a lehký, velmi dobře přenosný navigační systém do automobilu. Má české mapy, píše a mluví česky, a skvěle naviguje. Pro zájemce může fungovat i jako MP3 přehrávač.
4. Využít databáze zájmových bodů. Mapy netvoří jen státy, města, ulice a popisná čísla. Důležité jsou databáze zájmových bodů, které vás dovedou k nejbližšímu nebo požadovanému hotelu, najdou restauraci, servis, čerpací stanici, parkoviště, turistickou zajímavost nebo třeba golfové hřiště. Funguje to podobně jako u vlastních pozic – například klepnutím na tlačítko Ubytování se otevře přehled nejbližších hotelů. Pokud hledáte něco konkrétního, místo stránkování stačí napsat část názvu.
5. Použít fulltextové vyhledávání. Tato funkce uživatele vyzve k zadání textového řetězce a slibuje, že najde všechny jeho výskyty v databázi. Hledá ale jen v názvech, nikoli v adresách a popisech, takže využitelnost je někdy sporná. Tento způsob vyhledávání doporučují používat spíš v případech, kdy jiné možnosti selžou.
6. Zadat zeměpisné souřadnice. Nezdá se to, ale je to velmi užitečná možnost.
Pokud u naplánované trasy vyberete jiné místo, Garmin se zeptá, jestli ho má vložit jako průjezdní bod, anebo jestli chcete plánovat přímo k němu. Průjezdní bod ale může být pouze jeden.
Průjezdní bod může být pouze jeden
Podrobné hodnocení zájmových bodů
Úroveň databází zájmových bodů jsem subjektivně oznámkoval. Použil jsem bodový systém 1–3, kdy 1 je nejméně a 3 nejvíce bodů. Hledám objekty v okolí svého bydliště v Brně a procházím jednotlivé nabídky první úrovně.
Jídlo: databáze je rozdělena podle jednotlivých kuchyní, česká mapa ale toto rozdělení ignoruje, všechny restaurace vměstnala do položky Jídlo – vše. Hodnocení: 3.
Ubytování: bez dalšího rozdělení. Hodnocení: 3.
Palivo: bez dalšího rozdělení. Hodnocení: 3.
Atrakce: jsou rozděleny do podnabídek, plné jsou však pouze Muzea a Zoo. Celkové hodnocení: 2.
Obchody: několik podnabídek. Celkové hodnocení: 2.
Parkoviště: hodnocení 3.
Volný čas: z pěti položek jsou zaplněny pouze databáze Divadlo (kvalitní) a Kino (poloprázdné). Celkové hodnocení: 2.
Odpočinek: většina databází, tentokrát sportovního charakteru, je prázdná; ostatní částečně naplněné. Celkové hodnocení: 2.
Obecní: i v této kategorii je řada nabídek druhé úrovně, většinou obsazených položkami. Některé jsou špatné, ale většina velmi dobrá. Celkové hodnocení: 2.
Města: tato volba zobrazuje města v okolí vybraného bodu. Hodnocení: 3.
Nemocnice: Hodnocení: 3.
Přeprava: Hodnocení 2.
Autoservisy: ve skutečnosti jde spíš o POI zajímavé pro řidiče, jsou tady třeba i parkoviště. Celkové hodnocení: 3.
Aritmetický průměr hodnocení všech kategorií říká, že kvalita zájmových bodů v Garminu Nüvi je 2,5. Vím ale, že jsem navigátoru trochu nadržoval v kategoriích, které byly až na některé podskupiny prázdné. Celkově jeho body zájmu hodnotím jako průměrné (tedy 2). Zatímco některé databáze jsou zpracovány výborně, jiné jsou poloprázdné a zbytek úplně chybí.
Na mapě
Při hledání můžete využít ještě jednu fintu. Často se hodí nastavení, jestli chcete hledat místa u aktuální pozice, u cíle nebo u jiného zadaného města. Užitečná je i volba „u aktivní trasy“, která počítá s naplánovanou cestou, abyste se třeba při hledání čerpací stanice nemuseli vracet.
Po nalezení cíle cesty už stačí klepnout na tlačítko Start a chvíli počkat, než Garmin vypočítá optimální trasu. Je to opravdu jen chvilka, počítání je u Nüvi velmi svižné.
Naplánovali jsme trasu a můžeme vyrazit. Cesta se na mapě zvýrazní fialovou stínovanou čarou, která přesně kopíruje silnici. Mapa je barevná, odlišnými odstíny jsou zvýrazněny hlavní a vedlejší silnice, dálnice, parky a vodní plochy. Celkový grafický dojem není stoprocentní, u map pro navigace je ale důležitější strohost a přehlednost než velké umění.
Průběh navigace • v zelené liště se zobrazují povely • hlavní nabídka během navigace
V nastavení si můžete vybrat ze tří druhů pohledů na mapu:
1. Půdorysný pohled severem nahoru. Je stejný jako v běžném autoatlasu. Pro navigaci se tolik nehodí, je ale praktičtější při plánování cesty, kdy jsou města vzájemně orientovaná tak, jak to čekáte.
2. Půdorysný pohled ve směru jízdy. Toto zobrazení je více logické, protože cestu vidíte před sebou, zespodu nahoru.
3. Perspektivní 3D pohled. Je velmi efektní a přirozený, je to kompromis mezi zobrazením velkého množství informací a přehledností. Stejně jako při výhledu z automobilu je situace v popředí velmi detailní, směrem dozadu podrobnosti slábnou, ale zase lze obsáhnout větší prostor.
Nastavení mapy • volba zobrazení
Při testu staršího Garminu StreetPilotu C320 jsem se nemohl rozhodnout, jestli používat 3D pohled nebo perspektivní zobrazní. U Nüvi bylo rozhodnutí jasné: zvítězila perspektiva. Nezdá se mi, že Garmin tento pohled vylepšil, spíš jsem si na něj zvykl, protože u dnešních navigací je už standardní. Jsem ale zároveň zvyklý na mnohe plynulejší pohyb mapy, u Nüvi se velmi trhá.
Kromě typu zobrazení lze měnit i měřítko mapy. Slouží k tomu čtverečky se znaky plus a minus v horních rozích displeje. Ve městě je vhodné používat podrobné zobrazení, při několikasetkilometrové jízdě na dálnici je zase lepší zobrazit téměř celou trasu, abyste viděli, kolik vám ještě zbývá. Nüvi před křižovatkou, výjezdem z dálnice a podobnými situacemi stejně automaticky změní měřítko, abyste měli přehled.
Na hlavním displeji se při navigaci zobrazuje čas, kdy dorazíte do cíle své cesty. Tomuto předpokladu se u Garminu většinou dá věřit.
Článek pokračuje v další kapitole: při navigaci, hlasové navádění, další funkce, hodnocení