Garmin Nüvi 550: do sucha i do vodičky (test)

Garmin Nüvi 550 je navigace do auta, kterou lze současně použít pro turistiku nebo na kolo. Přímo podporuje také hru geocaching.
Kapitoly článku

Jednoduchý jako vždycky

Ženský hlas navigace je příjemný, zřetelný, tu a tam by si ale zasloužil doladit mezery mezi spojovanými bloky. Na povely typu „se držte vlevo“ jsem si už sice zvykl, nic to ale nemění na tom, že nejsou česky. Rovněž s počeštěním nabídek má Garmin tradičně problémy. Některé překlady jsou doslova nesmyslné – například použití slova „Větší“ jako překladu pro „More“, když každému na první pohled musí být jasné, že sem patří „Více“. Osobně bych Nüvi asi brzy přepnul do angličtiny.

S navigacemi Garmin se mi osobně jezdí dobře, vyhovují mi. Nüvi maximálně vsází na jednoduchost a nekomplikované ovládání. Někdy je to až na škodu, ocenil bych více možností, například při personalizaci přístroje. Jindy jsem ale zase za jednoduchost Garminu rád.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Garmin Nüvi 550 v držáku do auta

V krabici s Nüvi 550 se dodává držák na čelní sklo automobilu – dvě části navzájem spojené kulovým kloubem. Při pohledu na konkurenční složité držáky plné mnoha polohovacích prvků si říkám, jestli i v tomto směru není síla právě v jednoduchosti. Držák je skvěle funkční a velmi snadno nastavitelný. Pro mou úplnou spokojenost by ale musel být aktivní. Není pohodlné pokaždé připojovat nabíjecí konektor, zvlášť když je zdířka na navigaci chráněna pryžovou krytkou.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Držák je nádherně jednoduchý a dokonale funkční

Pro bezpapírový geocaching

Klepnutím na malou ikonku v horní části hlavního displeje lze měnit profily: auto, chůze, jízda na kole, jízda na skútru, plavba lodí. Každý profil lze odlišit jiným obrázkem vozidla na mapě, volbou zobrazení mapy a způsobem výpočtu trasy (po silnicích nebo přímou čarou). Kromě toho si Garmin sám uspořádá položky pro volbu cíle cesty, aby se u režimu pro chůzi na prvním místě ukázaly „Schr. s poklady“ – tedy geocaching.

 
Zvolený profil se zobrazuje formou malé ikony v modré liště • volba profilu

Podpora geocachingu v Nüvi 500 je velmi podobná tomu, co známe z turistických přístrojů Colorado a Oregon. Do paměti navigace, která se po připojení k počítači objeví jako další disková jednotka (resp. dvě, karta je další disk), lze nahrát soubory GPX z webu geocaching.com. V Nüvi se pak ukáže seznam nejbližších geokeší, ve kterém lze vyhledávat a hlavně zobrazit další informace.


Nejbližší geokeše • základní informace o keši

Soubory GPX totiž obsahují veškeré další dostupné informace o keších: obtížnost, terén, velikost, aktuální počet travel bugů. Na displeji Nüvi si můžete přečíst kompletní listing, nápovědu i logy. A když schránku najdete, můžete to rovnou zapsat do Garminu, třeba i s krátkou poznámkou. Soubor geocache_visits.txt pak lze nahrát na web geocaching.com a nálezy poloautomatickým způsobem zapsat.

 
Ikony pokladů na mapě, modrá čára je zaznamenaná stopa • další informace a možnosti
pro geocaching • nález nebo neúspěch lze přímo v Nüvi označit

 
Kompletní listing geokeše • nápověda • poslední logy

Za šipkou

Navigace ke keši nebo navádění k uživatelským bodům při turistice bude asi nejčastěji probíhat přímou čarou. Ani v tomto případě ale není vyloučeno aktivovat hledání trasy po silnicích. K pohledu na mapu Garmin přidal kompas, u něhož šipka ukazuje na cíl. Protože kompas není elektromagnetický, směr ukazuje jen při pohybu. K tomu udává aktuální rychlost, nadmořskou výšku, aktuální čas a v posledním nijak zvýrazněném poli také vzdálenost. Tento údaj je zrovna při geocachingu ten nejdůležitější a zasloužil by si větší odlišení.


Kompas je při geocachingu nezbytný

Citlivost a přesnost GPS přijímače jsem porovnával v kopcovitém zalesněném terénu. Současně jsem měl zapnuté Nüvi 550 s Garminem Oregon. U Nüvi jsem si nemohl zvyknout na pomalejší reakce šipky, protože už jsem zvyklý na elektromagnetický kompas, který se neustále točí správným směrem. Jinak ale Nüvi správně navádělo až k cíli.

V jeho těsné blízkosti jsem ale takřka vždy pozoroval rozdíly oproti Oregonu. Tam, kde u něj byla nula, jsem mohl hned hledat keš; Nüvi přitom ještě hlásilo deset nebo dvacet zbývajících metrů. A to celkem pravidelně. Když ale teď porovnávám zaznamenané trasy, u Oregonu jsou méně reálné, poloha více uskakuje do stran než u Nüvi, kde je trasa hladká a lépe odpovídá rovné lesní stezce. Při hledání geokeší s Garminem Nüvi 550 bych ale měl více práce.

Kromě klasických keší Nüvi zvládá i cartridge hry Wherigo. Stejně jako u modelů Colorado nebo Oregon se balíček se hrou nahraje z počítače do paměti a otevře ve speciální aplikaci v Nüvi.

 
Standardní hra, která představuje možnosti Wherigo

Na kole jsem s Nüvi 550 nejezdil, ale odhaduji, že to musí být snad ještě lepší než ze specializovaným cyklopočítačem Garmin Edge. Jistě, budou chybět skvělé nástroje pro analýzu trasy a pro tréninky, jenže třiapůlpalcový displej je pro přehlednou navigaci mnohem lepší než malý čtvereček na Edge. Je trochu škoda, že profil pro cyklistiku se vůbec neliší od autonavigace, Garmin zde nepřidal žádné další funkce. Jediným rozdílem oproti použití jiných modelů Nüvi je odolnost – navigace určené výhradně do auta nesmí zmoknout.


Profily mohou mít různé nastavení mapy a symbolu aktuální polohy

Garmin nabízí držák na kolo nebo skútr coby dokoupitelné příslušenství. Na následující sadě fotografií si tento držák můžete prohlédnout:

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Samostatně dokoupitelný držák na říditka kola nebo skútru

Nulové zkušenosti mám s navigací v lodním módu. U něj se upraví barvy mapy, počítá se ostatně s použitím speciálních námořních map BlueChart, na displeji se objeví nová ikona pro zobrazení seznamu všech prvků pod kurzorem.

Škoda, že není ještě lepší

Garmin udělal dobrý krok. Lidé často hledají univerzální přístroj, který by mohli používat v automobilu i při turistice nebo cyklistice. Nüvi 550 jim tuto možnost poskytne. Je to kvalitní autonavigace, má unikátní funkce pro geocaching, nad to je přístroj ještě odolný proti vodě a vzhledem ke konstrukci i částečně vůči nárazům.

Klepněte pro větší obrázek

Jenže si pořád říkám, že Garmin mohl udělat ještě víc, zejména po softwarové stránce. Mohl do Nüvi přidat ještě víc funkcí z turistických Oregonů, cyklisté by zase určitě ocenili alespoň výběr z možností, které jim nabízí speciální Garmin Edge. Držák na kolo by také mohl být už v základním balení.

Cena Nüvi 550 je sice poměrně vysoká, ale stále nižší než kombinace autonavigace a turistického mapového navigačního přístroje.

Témata článku: , , , , Test, Zvolený profil, Široký okraj, Nová ikona, Zamknout displej, Univerzální použití, Unikátní funkce, Ženský hlas, Podrobný údaj,