Garmin Nüvi 550: do sucha i do vodičky (test)

Garmin Nüvi 550 je navigace do auta, kterou lze současně použít pro turistiku nebo na kolo. Přímo podporuje také hru geocaching.
Kapitoly článku

 

 

Klíčové vlastnosti

  • univerzální použití
  • odolnost proti vodě
  • slušná výdrž
  • vyměnitelná baterie
  • standardní funkce autonavigací Garmin
  • podpora geocachingu a Wherigo

 

Hlavní nedostatky

  • vyšší cena
  • s Nüvi se nedodává pouzdro, nedá se pověsit na poutko
  • nelze zamknout displej proti náhodnému dotyku
  • špatné počeštění
  • žádné speciální funkce pro cyklistiku

Garmin Nüvi 550: ve zkratce
cena9 000 Kč
typ navigacepřenosná navigace
rozměry107 × 85 × 23 mm
hmotnost215 g
GPS přijímačneznámý 
displej70 × 53 mm, 320 × 240 bodů, dotykový
paměťflash, paměťová karta (microSD)
mapy České republikyPicodas Praha, Navteq
mapy SlovenskaConan, Navteq
3D zobrazení mapyano
česká nabídkaano
česká hlasová navigaceano
doprava RDS-TMCne
 

Garmin Nüvi 550 je světlé místo ve světě čím dál víc stejných přenosných navigací do auta. Je totiž univerzální. Přístroj je kromě použití v autě přizpůsoben také turistice a cyklistice, nabízí mód pro vodní dopravu a podporuje dokonce i hru geocaching.

Nüvi 550 je první univerzální navigace, která v této podobě přichází přímo od výrobce. Už dříve se některé jiné značky, například Mio nebo Navigon, v České republice dodávaly spolu s turistickými mapami, primární ale stále byla navigace v autě. Garmin však Nüvi 550 navíc udělal v odolné úpravě, které nevadí déšť ani voda.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Vypadá takřka stejně jako jiné Nüvi, model 550 je však odolný a připravený i pro turistiku

Za univerzálnost je ale třeba zaplatit. Garmin Nüvi 550 stojí kolem devíti tisíc korun, a tím se řadí mezi nejvyšší cenovou třídu. Funkčně mu přitom ve srovnání s podobně cenově postavenými konkurenti leccos chybí, pomáhá si jen svou specializací na outdoor.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Odolnost není na pohled vidět, jen z detailů, jako je třeba pryžová krytka USB konektoru

 

Masivnější, než bych čekal

Představoval jsem si, že Nüvi 550 bude vypadat jako každý jiný Garmin s malým 3,5palcovým displejem. Rozměry a hmotnost mě ale trochu překvapily, zařízení je větší a těžší, než jsem čekal. Displej se schovává mezi širokými okraji (107 × 85 mm), přístroj s tloušťkou 23 mm je celkem masivní a hmotnost 215 g tomu všemu docela odpovídá.

Design navigace je jednoduchý, ničím se příliš neliší od jiných modelů Garminu. Displej má rozměry 70 × 53 mm a je celkem malý. Pokud by ale přístroj ve stejných proporcích měl mít ještě větší úhlopříčku displeje, asi bych si vybral menší variantu. Nezapomeňte na to, že tohle Nüvi nebude navždy uvězněno v autě, že se bude nosit v kapse a vozit na kole.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Vypínač na horní hraně • ovládač západky, která drží utěsněný kryt baterie

Displej je matný a dá se pohodlně používat i venku na slunci, není ani nutné nastavovat maximální úroveň podsvětlení. Na displeji testovaného kusu jsem objevil jeden „mrtvý“, stále fialově svítící pixel. Na matném povrchu se jinak až příliš dobře zachytávají otisky prstů.

 

Turisticky neturistický

Divím se ale, že Garmin přístroj po hardwarové stránce více nepřizpůsobil nošení v ruce. Beru samozřejmě v úvahu, že tvar do ruky, který mají outdoorové Oregony a Colorada, je velmi nepraktický v autě. Proč ale není na Nüvi 550 alespoň poutko, proč se k němu rovnou nedodává pouzdro? Při používání v terénu je často nutné řešit kam přístroj uložit. Do kapsy kalhot se navíc Nüvi nevejde, je pro něj potřeba větší prostor. Dokoupit lze také držák na řídítka jízdního kola.

Neví, proč Garmin Nüvi 550 nepřidal možnost zamknout displej, přestože u některých navigací do auta mu tato funkce nechybí. Když přece strčím spuštěné Nüvi do kapsy, nikdy nemohu zcela zabránit tomu, aby se něco otřelo o displej. Velmi často jsem proto přístroj z kapsy vytahoval s různými náhodně vybranými obrazovkami. Tohle je podle mého názoru podstatný nedostatek.

Garmin Nüvi 550 je odolný proti vodě dle normy IPX7. To znamená, že je úplně imunní vůči dešti, dokonce by měl půl hodiny vydržet metr pod vodní hladinou. Tentokrát jsem to nezkoušel, mřížka reproduktoru na zadní straně mě nepřesvědčila, ale snad to má Garmin nějak vymyšlené. Kryt vyměnitelné baterie je každopádně orámován pryžovým těsněním, gumová krytka chrání i USB konektor pro nabíjení a připojení k počítači.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Pohled na zadní stranu • detail krytky konektoru

Baterie je vyměnitelná. Jde ale o firemní kvádřík Garminu, Nüvi nepoužívá standardní, například tužkové baterie. S kapacitou 1 880 mAh by podle výrobce měl přístroj vydržet až osm hodin v provozu. Při testu jsem se dostal na 5,5 hodiny – jednalo se o turistickou navigaci převážně v lese, s padesátiprocentním podsvětlením displeje. Je to méně, než kolik vydrží speciální turistické navigace od Garminu poháněné dvěma tužkovými bateriemi. Na druhou stranu ale zároveň mnohem víc, než kolik lze dostat z jednoúčelových autonavigací.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Po sejmutí krytu baterie • baterie je pryč, do štěrbiny se zasouvá paměťová karta

Výdrž by se dala prodloužit dokoupením druhé samostatné baterie. Ta se však dá nabíjet pouze v přístroji a Garmin standardně nedodává domácí nabíječku. Chystá se však samostatná nabíječka pro tento typ baterií. Přesto bych ale řekl, že pět a půl hodiny venkovního života by většině uživatelů mohlo stačit. Pro dlouhé výlety bych stejně doporučil spíše specializované outdoorové navigace.

 

Garmin v autě je stejný jako jiná Nüvi

Přestože je Nüvi 550 především navigační přístroj do auta, který kromě toho zvládá i jiné funkce, autonavigaci v článku věnuji jen malou část prostoru. Nüvi 550 se totiž chová naprosto stejně jako jiné navigační přístroje v této řadě, ničím nepřekvapí.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Garmin Nüvi 550 při navigaci, v rohu už ukazuje symbol následujícího manévru

Mezi možnostmi volby cíle nevidím žádnou, která by chyběla. Naopak navíc se dá navigovat i na fotografie opatřené (otaggované) zeměpisnými souřadnicemi. S novou mapou Atlas Czech 8 se lze navádět na čísla domů i v těch nejmenších vesnicích. Garmin dokáže trasu optimalizovat podle času nebo vzdálenosti, cesta může vést přes jeden i více průjezdních bodů.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Možnosti volby cíle cesty; u turistického módu se na první místo dostanou geokeše

Mapa při navigaci – ať už skloněná do 3D pohledu nebo klasický půdorys – je jako vždy u Garminu pohádkově barevná. To zlepšuje její čitelnost, snadno se v ní orientuje. Možnosti přizpůsobení zobrazovaných údajů jsou stejně jako dříve takřka nulové. Garmin ale na rozdíl od starších přístrojů zobrazuje nové pole se symbolem následujícího manévru a vzdáleností k němu. Do uvolněného místa se tak vešla aktuální rychlost. Pro zjištění zbývající vzdálenosti je ale stále nutné klepnout na displej a zobrazit pohled na tachometr. Na něm je potom řada dalších údajů.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Tachometr s podrobnými údaji o cestě • itinerář • možnost tvorby trasy pomocí průjezdních bodů


Článek pokračuje v další kapitole: držák, Nüvi a geocaching, kompas, hodnocení

Témata článku: Testy navigací, Pro řidiče, Test, Garmin, Geocaching

47 komentářů

Nejnovější komentáře

  • jedouš 22. 11. 2011 22:08:01
    odlovil jsem s tím přes 1200 keší(hlavně v lesích), absolutne bez...
  • dezz 22. 11. 2011 22:02:16
    používam ho, čižeurčite áno.
  • ub 3. 9. 2009 14:51:46
    Vdaka za odpoved. Bol som na sluzobke, tak som si odpoved vsimol az teraz....
Určitě si přečtěte

Huawei ColorBand A1: pěkný náramek, který toho moc neumí [recenze]

Huawei ColorBand A1: pěkný náramek, který toho moc neumí [recenze]

** Huawei Color Band A1 je v ČR k dostání jen s gumovými řemínky ** Náramek nemá žádný displej, má pouze jednu LED diodu ** Při běžném používání vydrží Color Band A1 na jedno nabití 3-4 týdny

7.  12.  2016 | Měchura Milan | 5

Sony Xperia XZ: když se podaří, co se dařit má [recenze]

Sony Xperia XZ: když se podaří, co se dařit má [recenze]

** Xperia XZ láká na inovovaný „seříznutý“ design a kovová záda ** Výkonu má na rozdávání a už se nezahřívá ** Fotoaparát se zlepšil, zvuk je špička

4.  12.  2016 | Láska Jan | 88

Huawei Nova: víc než jen módní doplněk [recenze]

Huawei Nova: víc než jen módní doplněk [recenze]

** Smartphone nabízí celokovové zpracování a pohodlný úschop ** Výkon zajišťuje Snapdragon 625 a 3 GB RAM ** Štědrá kapacita baterie zajišťuje nadprůměrnou výdrž

27.  11.  2016 | Měchura Milan | 7

Acer Liquid Zest Plus: několikadenní držák [recenze]

Acer Liquid Zest Plus: několikadenní držák [recenze]

** Bez zbytečností, nic důležitého ale ve funkční výbavě nechybí ** Avizovanou třídenní výdrž lze s Acerem dosáhnout ** Nižší výkon nemusí být nezbytně negativem

23.  11.  2016 | Herodek Martin | 21

T-Mobile dostane vaše auto do mobilu. Za 75 Kč měsíčně [vyzkoušeno]

T-Mobile dostane vaše auto do mobilu. Za 75 Kč měsíčně [vyzkoušeno]

** Malé zařízení, které změní i starší auto na chytré ** Startovací cena je 1 449 Kč za zařízení, plus 75 Kč měsíčně ** Funguje doma v ČR i na dovolené v rámci EU

21.  11.  2016 | Kůžel Filip | 82

Xiaomi Mi 5s: čínský šampion s bolestivým handicapem [recenze]

Xiaomi Mi 5s: čínský šampion s bolestivým handicapem [recenze]

** Praktičtější materiál, lepší výkon, výdrž i foťák, bohužel ale i ústupky** Ultrazvuková čtečka znamená v praxi jen minimální přínos ** Hlavním překážkou zůstává absence LTE v pásmu 800 MHz

20.  11.  2016 | Miksa Martin | 30

Sony Xperia X Compact: pohrobek slavné řady [recenze]

Sony Xperia X Compact: pohrobek slavné řady [recenze]

** Kdo očekával typického nástupce Xperie Z5 Compact, bude zklamán ** Kdo očekával rozumnější cenu, bude potěšen** Zůstaly malé rozměry, pohodlný úchop, zmizela voděodolnost

13.  11.  2016 | Vrbacký Jakub | 35