Již více než tři měsíce jezdím na kolech (silnice, trek, bike) s Edge 705 a nyní jsem přes týden nasadil na řidítka společně s Edge 705 i Oregon 300, takže Vám můžu předat svůj čistě subjektivní dojem.
Ze všeho nejvíce je důležité stanovit si prioritu, zda chcete přístroj učený výhradně pro cyklistiku (Edge) nebo univerzální (Oregon). Myslím, že pokud chcete přístroj nasadit výhradně na kolo a těžit z toho, co všechno přístroj umí, tak je Edge 705 neskutečně geniální přístroj a já osobně jej považuji za to nejlepší, co kdy v elektronice pro cyklisty vzniklo. Pár hlavních výhod Edge ve srovnání s Oregonem:
1. Stále minimálně poloviční velikost i váha. Z toho pramení i daleko lepší držení přístroje na kole, Oregon není problém "trefit" při pádu kolenem a srazit jej na zem. Ovládání joystickem zpříjemní ovládání spocenou nebo zablácenou rukou, v dešti i v rukavicích.
2. Celkem 16 plně konfigurovatelných datových polí, přepínání mezi nimi (8 údajů na jedné obrazovce) jediným stiskem joysticku.
3. Dokonalá čitelnost displeje za jakéhokoliv osvětlení i při zcela vypnutém podsvětelní (výdrž mého přístoje bez podsvětlení, se záznamem trasy a navigací 17 hodin!)
4. Údaje, které na displej Oregonu nedostanete ani náhodou - průměrný tep, maximální tep, průměrná frekvence šlápání, procenta stoupání / klesání, možnost připojit Power meter.
5. V poslední verzi firmwaru 2.30 z minulého týdne jsou odstraněny všechny hlavní chyby především v oblasti navigace a přístroj je tak možné použít plnohodnotně pro cyklistickou navigaci a to jak routovanou (tedy po silnicích), tak i mimo silnice (tedy po "přímkách"). Naprosto skvělé pro plánování cest v neznámých končinách a hlavně to opravdu spolehlivě funguje, takže sebou nemusíte tahat žádný další navigační přístroj, je to největší kouzlo Edge 705 - spojení sofistikovaného "měřiče" údajů s plnohodnotnou mapou a navigací.
6. Senzor frekvence šlapání společně s indikátorem otáček zadního kola Edge 705 opravdu využívá plnohodnotně, tedy pokud nemá GPS signál, tak stále měří všechny údaje o rychlosti a vzdálenosti (lze jej tak použít i v zimě při jízdě na válcích nebo trenažeru).
7. Treninkové funkce. I když je třeba nyní nepoužijete, časem zjistíte, že při stálém ježdění po stejných cestách je občas velmi příjemné si "pozávodit sám se sebou" - tedy proti předchozí uložené jízdě. Vynikající pro samotáře jako já, kde hrozí efekt "spokojenosti" a chybí hecování kolektivu.
Nevýhoda Edge 705 je tak vlastně pouze v jeho naprosté specializaci, v jiné oblasti (např. autonavigace nebo geocaching) jej nebudete používat, i když si ze začátku budete myslet, že to půjde. Pokud ale najedete na kole několik tisíc km ročně, tak je Edge 705 naprosto jasná volba a velmi příjemný společník na cestách.
Jinak co se týče Oregonu na kole. - Pokud pominu srovnání s Edge 705, kde je jasný vítěz, tak ve srovnání s ostatními GPS přístroji, které jsem na kolech kdy měl (GPSmap 60CSx a Colorado 300) tak je Oregon jednoznačný vítěz i přes nejhůře čitelný (ale stále čitelný a proti jakémukoliv PDA "dokonale" čitelný) displej. Oproti Coloradu vede v genialitě dotykového ovládání a proti GPSmap zase tím, že je prostě technologicky nový - rozdíl v zobrazení a práci (rychlosti) s mapou typu Topo CZ 2 PRO je "brutální".