GoClever 4384A: jak ušetřit dva tisíce

Máte přichystaných šest tisíc na širokoúhlou navigaci s mapami celé Evropy, Bluetooth a kvalitní navigační aplikací? S GoClever 4384A ještě dva tisíce zbudou na vánoční dárky.
Kapitoly článku

Pro zadávání údajů slouží virtuální klávesnice s dostatečně rozměrnými tlačítky. Můžete si zvolit mezi rozložením qwertz a abcd. Druhé z jmenovaných se vtipně rozmístí na virtuální klávesnici počítače, což je naprosto dokonale matoucí. Padne jen tomu, kdo se nikdy nesetkal s počítačovou klávesnicí ani psacím strojem. Klávesnice není inteligentní, neschovává písmena, která nemůžete zadat. Přístroj také rovnou při psaní neprohledává databázi, díky čemuž můžete nerušeně a plynule zadávat název svého cíle. I to přispívá k eliminaci překlepů.

Pokud jste jako já líní zadat celý název Frenštátu pod Radhoštěm, nebo se i dopustíte překlepu uprostřed názvu ulice, navigace si s tím poradí. Moji „Dvořájovu“ ulici v „Olom“ přístroj korektně vyhledal.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Hledání adresy, GoClever si poradí i s překlepy a částečným zadáním

V nabídce jsou tři typy vozidla (osobní, taxi, chodec) a tři profily trasy: nejrychlejší, ekonomická a krátká. Rozdíl v praxi nejlépe vystihuje příklad cesty ze Strážnice do Olomouce:

  • nejrychlejší: 166 km, 1.54 h
  • optimální: 125 km, 2.00 h
  • nejkratší: 105 km, 2.41 h

Lze zde krásně vidět extrémy obou krajních možností. Nejrychlejší cesta vás pro ušetřených pět minut povede o čtyřicet kilometrů delší trasou, nejkratší vám sice ušetří 20 kilometrů, nicméně pojedete o takřka tři čtvrtě hodiny déle. V praxi doporučuji především profil optimální, nicméně vždy vyzkoušejte i nejrychlejší režim a trasu si prohlédněte. V nastavení lze vypnout trasování po nezpevněných cestách, zvolíte-li tuto možnost, můžete při plánování vyzkoušet i profil trasy nejkratší. V rámci testu jsem tak učinil a navigace mne nikdy nehnala polní cestou.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Možnosti nastavení optimalizace trasy

Máme naplánovanou trasu, můžeme vyrazit. S citlivostí dvacetikanálového GPS přijímače Atlas Centrality jsem spokojen, navigace se chytala rychle i na méně vhodném místě, po levé ruce řidiče pod A sloupkem. Při navigaci se na displeji objeví v levém horním rohu velká ikonka s detailem následujícího manévru. V horním pruhu se pak pravidelně střídá název ulice s informacemi o vzdálenosti i času do cíle a době příjezdu. Toto mi trošku vadilo, chcete-li dané informace zjistit, v polovině případů se trefíte do zobrazení názvu ulice a musíte čekat. Můžete si ale vybrat a zamknout jedno zobrazení, které se potom nestřídá.

Klepněte pro větší obrázek
Informace o naplánované trase

Doprovod vám může dělat ženský nebo mužský hlas. Osobně mi příliš neseděla intonace a kolísání hlasu. Po věcné stránce však hlasům nemohu takřka nic vytknout, příkazy jsou srozumitelné a jasné. Můžete si je poslechnout ve videu v úvodu článku. Stejně jako u starších iGo vás však navigace na všechny manévry upozorní třikrát. Ve městě se spoustou křižovatek jste pod neustálou palbou příkazů.

Klepněte pro větší obrázek
Nastavení hlasové navigace

Líbí se mi možnost vyhledat bod zájmu podél naplánované trasy, naopak postrádám automatické vyhledání objížďky. Tedy abyste navigaci mohli říci: tady je kolona nebo nečekaně uzavřená cesta, najdi mi nejkratší objížďku.

Přečtete rozechvělé písmo?

Kde se tedy nízká cena promítla? Například do absence RDS-TMC. Přijměte to jako strohé oznámení skutečnosti. Osobně mi tato funkce nechybí, komu ano, musí zvolit jiný přístroj. Halíř ušetření na špatném místě však vidím především v držáku do automobilu. Nyní nemám na mysli fakt, že držák není aktivní a napájecí kabel musíte vždy připojovat. To od přístroje v dané cenové kategorii lze čekat, vždyť aktivní držák často nenabízí ani dvojnásobně dražší přístroje.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Tenký krček držáku navigační přístroj neudrží v klidu

Přísavka drží doslova jako přilepená a za dobu testování jsem s ní neměl jediný problém. Problém tkví v plastu mezi kolébkou a přísavkou. Tenká nožička neudrží přístroj při jízdě bez hnutí, což vede k jeho vibracím a chvění. Textové informace na displeji se při jízdě stávají velmi špatně čitelné. Osobně jsem problém vyřešil „posazením“ navigace až na doraz palubní desky.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepe se a klepe se

Ani o korunu navíc

Po několika stovkách kilometrů s GoClever 4384A mohu potvrdit, že úvodní výkřik z teleshopingu výjimečně nelže. Osobně kladu největší důraz na svižnou a přehlednou navigační aplikaci a v tomto směru splňuje GoClever všechna očekávání. A přičteme-li nejaktuálnější mapy celé Evropy a další doplňkové funkce, nevidím důvody, proč platit víc.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Při jízdě • itinerář

Stalo se dobrým zvykem na konci recenzí zhodnotit i konkurenty na podobné cenové hladině. Za Mio Moov 330U s totožným mapovým pokrytím zaplatíte kolem 5 500 Kč, obdobně vybavený TomTom Go 630 pak stojí ještě o pět stovek víc. Ndrive G800S sice nabízí širokoúhlý displej a mapy celé Evropy, navigační aplikace se však té v GoClever zdaleka nemůže rovnat. Na trhu se ještě objevuje starší model GoClever 4330A za cenu jen o pár stokorun nižší než model 4384A. Ruce pryč, zvolte aktuální novinku. 

Témata článku: Goclever, , , Uzavřená cesta, Jak, Nožička, Stavový pruh, Klasický poměr, Funkční zařízení, Trasování, Psací stroj, Tis, Pravá hrana, Malé překvapení, Rozložení qwertz, Horní pruh, Kolona, Vodní tok, Naplánování trasy, Klasická cesta, Tisíc, Celková svižnost, Chodec, Frenštát pod Radhoštěm, Největší důraz