GoClever 5010FMBT: mnoho puntíků (test)

U navigací GoClever jsme si zvykli na dobrý poměr hodnoty a ceny. Také novinka 5010 FMBT v tomto trendu pokračuje. Hlavní lákadla v podobě aktivního držáku a pětipalcového displeje ale zbytečně sráží některé drobnosti.

Klíčové vlastnosti

  • rozměrný displej
  • mapy celé Evropy
  • kvalitní a svižná navigační aplikace
  • aktivní držák
  • FM vysílač s nadprůměrným dosahem
  • podpora Bluetooth
  • obsáhlost bodů zájmu
  • analýza absolvované trasy

Hlavní nedostatky

  • displej se prohýbá a tím tvoří duchy
  • navigaci nelze dobíjet z USB portu počítače
  • hodila by se hardwarová tlačítka pro korekci hlasitosti
  • vysoce svítivá dioda pálí v noci do očí
  • zatím nelze jednoduše přidávat hromadné POI
  • hudební přehrávač nehraje na pozadí
  • nefunguje automatická korekce podsvícení
  • zvuk z handsfree nelze „přeposlat“ přes FM vysílač
  • navigace nenabízí RDS-TMC

Až donedávna jsem považoval jakoukoli navigaci s displejem větším než tradiční 4,3 palce za zbytečně přerostlou. Zlom nastal ve chvíli, kdy jsem do automobilu umístil GoClever 5010FMBT. Přehodnocení bylo poměrně jednoduché: pět palců se ukázalo být ideální velikostí při zachování rozumné mobility zařízení.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Na pohled to není vidět, ale věřte nám, GoClever má větší displej s úhlopříčkou pět palců

Předchozí model 4384A (viz test) mě příjemně překvapil především navigační aplikací Cardinale 3.0 a prodejní cenou. Obě tyto přednosti si ponechává i novinka 5010FMBT s cenou kolem pěti a půl tisíce korun, v článku se tedy zaměřím především na změny a rozdíly.

Klepněte pro větší obrázek
Povinný pohled ze zadní strany

S velkým displejem

Navigace na první pohled zaujme především velkým displejem. Rozdíl v úhlopříčce činí oproti běžným navigacím 0,7 palce, tedy asi 1,8 centimetru. Rozlišení zůstalo zachováno na tradičních 480 × 272 obrazových bodů. Větší fyzické rozměry sice písmo a grafiku trošku „zkostrbatí“, nicméně to při používání není žádný problém.

 
Hlavní systémová nabídka a nastavení: GoClever je postaven na platformě Windows CE

Rozměrný displej ale trpí jiným neduhem, známým z prvních komunikátorů a kapesních počítačů s velkým VGA displejem. Displej se při každém doteku prohýbá, čímž vznikají typičtí duchové. Jde o poměrně výrazný efekt.

Tělo navigace zaujme snad jen kombinací šedého plastu s antracitovým povrchem a lesklým nafialovělým rámečkem okolo displeje. Na těle se nachází pouze dvě tlačítka. Na horní hraně najdete první, sloužící k zapnutí a vypnutí navigace, druhé se ukrývá na zadní části a přístroj jím zrestartujete. Velmi bych uvítal nějaké výkyvné kolečko pro rychlé ztlumení hlasu navigace.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Konektory pro nabíječku, sluchátka • paměťová karta

Na čelní straně se vpravo od displeje nachází dioda signalizující nabíjení. Výrobci se již tradičně předhání, kdo tyto diody vyrobí zářivější a jasnější tak, aby řidiče v noci co nejvíce otravovaly. Jak vidno, závod stále není u konce a já bych měl již o vítězích jasno. Nalevo by podle návodu mělo být světelné čidlo, nicméně automatická regulace nefungovala a nikde v nabídce jsem nenašel její aktivaci.

Ve spodní části se nachází slot pro paměťovou kartu SD a trojice konektorů. Mini-USB kabel slouží ke spojení s počítačem, nicméně navigace není ochota se z portu dobíjet. Nechybí ani standardní 3,5mm jack pro sluchátka.

V levém horním rohu potěší ovládací pero. Přestože lze navigaci slušně ovládat prstem, určitě jej oceníte pro miniaturní klávesnici v rámci internetového prohlížeče.

Klepněte pro větší obrázek 
S perem budete na dotykovém displeji přesnější

Co se skrývá uvnitř

Výrobce označuje GPS čip na své české verzi oficiálního webu jako „Velmi citlivý centrální GPS čip set“. Jde tedy o velmi citlivý (to mohu potvrdit), čip Centrality Atlas III, který kombinuje GPS přijímač přímo s procesorem, to pro úsporu výrobních nákladů. Na kvalitě a citlivosti přijímače se však toto nijak neprojeví, navigátor funguje skvěle i v rukou spolujezdce v osobním voze. Bude-li navigace dlouho odpočívat, musí přijímač provést studený start. Ten i při jízdě ve městě (ale bez vysokých budov), zabere do čtyř minut. V klidu se tato doba výrazně zkrátí.

Procesor s taktem 372 MHz by se mohl zdát nedostačující, navigační aplikace je však dobře optimalizována a zbytečně nezdržuje v žádné situaci.

Mezi stále častější funkce navigace patří FM vysílač. V případě GoCleveru si můžete nastavit přesnou frekvenci, kterou následně naladíte na svém autorádiu. Z reproduktorů pak posloucháte hlasové příkazy nebo hudbu. NavRoad NR750BV, který jsem naposled testoval, měl ale ještě jedno vylepšení. Přes FM vysílal i hlas protějšku, pokud jste navigaci použili jako handsfree. Toto GoClever neumí, což je škoda.

Pro přehrávání hudby má FM vysílač bezesporu smysl. Jen pro hlasovou navigaci bych ho však nepoužíval, vysílání navigace by mi blokovalo rádio anebo poslech CD. Automobilem mi prošlo již několik FM vysílačů, ať už v několika navigacích či externích modulech pro připojení k čemukoli. U všech těchto přístrojů jsem se kvůli umístění antény v zadní části vozu potýkal s problémy, vysílač zkrátka nenabízel dostatečný výkon. Teprve GoClever fungoval skvěle a takřka bez znatelného šumu. Nevím, zda má výrobce lépe zvládnutou technologii, nebo směle překračuje povolené vysílací výkony (v rámci EU 50 nW).


Nabídka pro nastavení Bluetooth • seznam mobilních telefonů

Dnes již standardní Bluetooth zvládá nejen profil handsfree, ale i vzdálené vytáčení připojení k internetu. Pokud máte telefon s datovým paušálem, můžete se z navigace připojit a využít její vestavěný internetový prohlížeč. Nastavení a zprovoznění bylo s telefonem Sony Ericsson K790i kupodivu snadné a zdařilo se na první pokus. Nicméně internetový prohlížeč je jednoduše tragický, nemá žádné funkce a načítání stránek trvá opravdu dlouho.


Nastavení spojení GPRS

Navigační aplikace Cardinale

Dnešní recenze je pojata spíše jako popis hardwaru této navigace. Navigační aplikaci Cardinale jsem popisoval v recenzi modelu 4384A, kam vás tímto odkazuji. Následující řádky budou tedy jen o novinkách a změnách.

 Klepněte pro větší obrázek
Pohled na mapu • možnosti volby cíle cesty

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Zadávání adresy • kontextová nabídka při zapíchnutí bodu do mapy

Navigace nyní nabízí analýzu absolvované trasy. Abyste mohli trasu analyzovat, musíte zapnout nahrávání aktuální cesty do paměti přístroje. Po dojezdu do cíle se pak můžete podívat na rychlostní profil trasy. Čárový graf s časovou osou x a rychlostní osou y zobrazuje, jakou rychlostí jste ve které části cesty jeli. Podobně vypadá i výškový profil trasy. Navigace nabídne uložení absolvované trasy do formátu KML, který lze snadno importovat například do Google Earth.

 
Co lze dělat se zaznamenanou trasou • rychlostí a výškový graf

Nyní je již také opravena chyba předchozího modelu 4384A, kdy mapa České republiky nezobrazovala vodní plochy.

Vlastní body zájmu: nesnadný boj

Navigace využívá mapové podklady firmy Tele Atlas, které disponují velmi kvalitní databází bodů zájmu. V diskuzi pod předchozí recenzí GoCleveru se vyskytlo několik dotazů, zda lze přidat body zájmu například z oblíbeného webu POI.cz.

První informace je dobrá, body lze přidávat velmi snadno. Stačí na paměťovou kartu (přes ActiveSync nebo čtečku paměťových karet) nakopírovat trojici souborů. Body zájmu určené pro hromadu navigací včetně GoCleveru najdete například na www.poiplaza.com. Soubor s příponou .ga obsahuje seznam míst a další informace, soubor .txt obsahuje jediný řádek s názvem kategorie a odkazem na obrázek, a třetí soubor je obrázek s příponou .m8888.

Nejprve jsem jej zkoušel jednoduše přejmenovat na všechny běžné formáty obrázků a po neúspěchu nasadil i file analyzer, nicméně bez úspěchu. Autoři výše uvedeného projektu mne však po dotazu informovali, že je zapotřebí konvertor a jednoduchá změna přípony nepomůže. Původně se jedná o obrázek .png s rozlišením 24 × 24 obrazových bodů. Konvertor stáhnete zde.

Druhá informace již tak dobrá není, současné formáty nabízené na poi.cz nelze pro GoClever využít. Nicméně pokud nahlédneme do souboru .ga, zjistíme, že má velmi jednoduchou strukturu a jeho automatická tvorba při vyčítání z databáze je otázkou několika řádků triviálního PHP kódu.

Abychom tedy mohli využít POI v GoCleveru, musíme přesvědčit provozovatele webu poi.cz, aby poměrně jednoduše vygenerovali z již existující obsáhlé databáze soubory .ga. Čím víc hlasů bude, tím větší, doufám, bude vůle tvůrců.

Multimédia s mnoha omezeními

Multimédia patří spíše k okrajovým funkcím navigace, přesto jim věnujme pár řádků. Přehrávač hudby a videa, prohlížeč fotografií a čtečka textů (txt souborů) vyžadují umístění zdrojových souborů v přesně pojmenovaných adresářích na paměťové kartě. Pokud si pojmenujete adresář s hudbou Music, hudební přehrávač jej prostě nevidí. To nedává smysl. Od videopřehrávače zase neočekávejte kdovíjakou podporu formátů a kodeků, z asi desítky videí bylo přehráno jen jediné, velmi malé.


Multimediální aplikace hledají soubory pouze v konkrétně pojmenovaných složkách

Hudební přehrávač také neumí hrát na pozadí a při spuštěné navigaci, což je zvláště vzhledem k vestavěnému FM vysílači škoda. Můžete se tedy jen nechat navigovat, nebo poslouchat hudbu. Navigace také disponuje video vstupem pro připojení například parkovací kamery.

 
Hudba se nepřehrává na pozadí

Příslušenství: aktivní držák

V současné době není výjimkou, když k navigaci z nejvyšší cenové kategorie dostanete pouze pasivní držák. U GoCleveru 5010FMBT se to však nestane. Aktivní držák navíc patří mezi ty prakticky promyšlené, vkládání i vyjímání navigace zvládnete hravě jednou rukou

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Aktivní držák není v této cenové třídě pravidlem, spíš výjimkou

V praxi jsem se ale setkal s problémem a nemohu zodpovědně říci, zda jde pouze o chybu testovaného kusu, nebo celé řady. Navigaci se často po vložení rozsypal displej, zřejmě z důvodu špatného kontaktu. Problém vyřešilo opětovné nasazení nebo zatlačení navigace do kolébky.

Druhá část, tedy držák s přísavkou, mohla být robustnější. Rozměrná a těžká navigace se totiž na nerovných českých cestách mírně třepe, což zhoršuje čitelnost drobnějšího písma. Rameno má dva aretační šrouby pro nastavení ve dvou osách, přísavka drží pevně a spolehlivě.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Nabíječka se připojí k držáku zespodu

Dále výrobce dodává automobilový napájecí adaptér a mini-USB kabel. Bohužel se ale navigace není ochotná dobíjet z USB portu počítače a nenabijete ji ani jakoukoli jinou nabíječkou s mini-USB konektorem. Baterie totiž vyžaduje ohromných 3 000 mAh při 5 voltech, přičemž běžné mobily a jiná zařízení vystačí se třetinou.

Přemíra vroubků

Navigace GoClever 5010FMBT nabízí tradičně dobrý poměr ceny a výkonu. Má mapy celé Evropy, velký pětipalcový displej, aktivní držák, Bluetooth a FM vysílač, to vše za cenu okolo pěti a půl tisíce korun. Pokud chcete využívat především navigaci a omáčka okolo vás nezajímá, mohu GoClever doporučit. Navigační aplikace je svižná, rychle si na ni zvyknete a nabízí všechny důležité funkce plus několik příjemných drobností navíc.

Klepněte pro větší obrázek

Obvykle závěrečný verdikt přepisuji jen jednou, dvakrát; u GoCleveru s ním ale mám mnohem víc práce. Černých puntíků je víc než dost: prohýbající se displej, méně pevný držák, nemožnost poslechu hudby při navigaci. Navigační přístroj s aplikací Cardinale bych si bez váhání koupil, nicméně asi ne právě v této navigaci.

Témata článku: Pro řidiče, Test

28 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Tomas 28. 2. 2013 11:46:39
    Zdravím, odešla mi nabíječka do auta ke Goclever 5010 a nelze dobíjet...
  • Sahir 9. 6. 2011 12:40:14
    Nemyslim, že by tá navigácia zasluhovala toľko kritiky. Bluetooth pracuje...
  • sahir 9. 6. 2011 12:32:57
    Stačí, když nebudete netrpělivý a chvíli (cca do 1 minuty) počkáte a...
Určitě si přečtěte

Huawei ColorBand A1: pěkný náramek, který toho moc neumí [recenze]

Huawei ColorBand A1: pěkný náramek, který toho moc neumí [recenze]

** Huawei Color Band A1 je v ČR k dostání jen s gumovými řemínky ** Náramek nemá žádný displej, má pouze jednu LED diodu ** Při běžném používání vydrží Color Band A1 na jedno nabití 3-4 týdny

7.  12.  2016 | Měchura Milan | 5

Sony Xperia XZ: když se podaří, co se dařit má [recenze]

Sony Xperia XZ: když se podaří, co se dařit má [recenze]

** Xperia XZ láká na inovovaný „seříznutý“ design a kovová záda ** Výkonu má na rozdávání a už se nezahřívá ** Fotoaparát se zlepšil, zvuk je špička

4.  12.  2016 | Láska Jan | 88

Huawei Nova: víc než jen módní doplněk [recenze]

Huawei Nova: víc než jen módní doplněk [recenze]

** Smartphone nabízí celokovové zpracování a pohodlný úschop ** Výkon zajišťuje Snapdragon 625 a 3 GB RAM ** Štědrá kapacita baterie zajišťuje nadprůměrnou výdrž

27.  11.  2016 | Měchura Milan | 7

Acer Liquid Zest Plus: několikadenní držák [recenze]

Acer Liquid Zest Plus: několikadenní držák [recenze]

** Bez zbytečností, nic důležitého ale ve funkční výbavě nechybí ** Avizovanou třídenní výdrž lze s Acerem dosáhnout ** Nižší výkon nemusí být nezbytně negativem

23.  11.  2016 | Herodek Martin | 21

T-Mobile dostane vaše auto do mobilu. Za 75 Kč měsíčně [vyzkoušeno]

T-Mobile dostane vaše auto do mobilu. Za 75 Kč měsíčně [vyzkoušeno]

** Malé zařízení, které změní i starší auto na chytré ** Startovací cena je 1 449 Kč za zařízení, plus 75 Kč měsíčně ** Funguje doma v ČR i na dovolené v rámci EU

21.  11.  2016 | Kůžel Filip | 82

Xiaomi Mi 5s: čínský šampion s bolestivým handicapem [recenze]

Xiaomi Mi 5s: čínský šampion s bolestivým handicapem [recenze]

** Praktičtější materiál, lepší výkon, výdrž i foťák, bohužel ale i ústupky** Ultrazvuková čtečka znamená v praxi jen minimální přínos ** Hlavním překážkou zůstává absence LTE v pásmu 800 MHz

20.  11.  2016 | Miksa Martin | 30

Sony Xperia X Compact: pohrobek slavné řady [recenze]

Sony Xperia X Compact: pohrobek slavné řady [recenze]

** Kdo očekával typického nástupce Xperie Z5 Compact, bude zklamán ** Kdo očekával rozumnější cenu, bude potěšen** Zůstaly malé rozměry, pohodlný úchop, zmizela voděodolnost

13.  11.  2016 | Vrbacký Jakub | 35