Přenosná navigace s pokrytím celé Evropy jen za 4 300 Kč? Jde to. Přístroj Holux GPSmile 53CLife má své mouchy, ale řidiče do cíle dovede stejně jako drahé navigátory.
Uvnitř naviguje Nokia
V Holuxu je předinstalovaná navigační aplikace Smart2Go. Před časem jejího výrobce koupila Nokia, která na Smart2Go postavila svoji mapově-navigační aplikaci Nokia Maps. Stále ale probíhá i vývoj softwaru pro přenosné navigátory, nebo si Holux aplikaci upravil sám. Vypadá totiž jinak než třeba v navigačním přístroji Aytobe, kde jsem ji testoval loni v květnu.
Stejně jako u jiných navigací postavených na Windows CE je před vlastní navigační aplikací ještě systémová nabídka. Z ní lze spustit přehrávač hudby a videa, prohlížeč obrázků, elektronických knih, a také provést základní systémové nastavení. Navigační aplikace se spouští poměrně rychle, za deset sekund je připravena k navigaci.
Systémová nabídka • přehrávač hudby
Připravit je ale ještě třeba GPS přijímač. Jde o typ Mediatek MT3318 s dvaatřiceti kanály. Nemám k němu žádné výhrady. Rychle uloví signály ze satelitů, při jízdě se jich pevně drží.
Během spouštění • hlavní nabídka navigační aplikace
Mapa přece není tak nedůležitá
Ovládání navigační aplikace je velmi logické. Ani trochu jsem v ní netápal, všechno bylo přesně tam, kde bych čekal. Také reakce přístroje s procesorem Samsung 400 MHz jsou okamžité, a to včetně animovaných přechodů.
Možnosti nastavení
Pěkné je i uživatelské prostředí. Mám k němu však jednu výtku, která se týká pohledu při navigaci; tedy toho nejdůležitějšího, co lze na navigačním přístroji hodnotit. Příliš mnoho místa na něm zabírají různé informační prvky, pruhy a sloupce. Na mapu zbývá jen malý čtvereček – nejmenší, co jsem kdy na navigacích viděl.
Když se to spojí s obecně malým displejem, orientace na mapě není dobrá. Rád bych výměnou za větší mapu oželel většinu z textových informací, takové nastavení displeje ale není k dispozici. Mapa se dá sice zobrazit přes celou šířku v režimu procházení, a i když se i v něm zobrazuje navigační šipka, tento pohled zase nesleduje pozici auta.
Možnosti zobrazení mapy jsou přitom standardní. Lze volit mezi 2D a 3D pohledem, oba dva mohou být natočeny severem nahoru nebo ve směru jízdy. U 3D pohledu toto nastavení není obvyklé, ostatní výrobci asi ví proč – moc dobře se podle něj nejezdí. Osobně jsem si vybral 2D zobrazení, zdálo se mi nejpřehlednější.
Mapa v 3D režimu
V levém panelu na displeji se ukazuje vzdálenost ke křižovatce, rychlost, čas příjezdu a zbývající vzdálenost. Klepnutí na panel ukáže další údaje: dobu jízdy a ujetou vzdálenost. Případně lze zvolit zobrazení rychlosti velkým a výrazným písmem. Holux ukazuje také název komunikace, po které jede, a název příští silnice, na kterou je potřeba odbočit. Před důležitými křižovatkami se objeví i informační okno s tipem, jaké cíle hledat na návěsti před odbočkou. Mapě lze také měnit měřítko. Jenže je opravdu malá…
Mapa v 2D pohledu a tři sestavení levého informačního sloupce
Bleskurychlé ukládání
Z možností používaných pro zadání cíle cesty chybí jen nalezení křižovatky dvou zadaných komunikací a práce se zeměpisnými souřadnicemi. Města, adresy a poštovní směrovací čísla fungují přesně tak, jak od navigace čekám. Na nalezené místo se mohu rovnou nechat navigovat, případně ho použít pro podrobnější sestavení trasy skládající se z několika bodů. Místo se dá také uložit nebo zobrazit na mapě.
Zadávání adresy a zobrazení nalezeného místa na mapě
Zajímavá je funkce pro rychlé uložení místa do oblíbených položek. Při jízdě stačí dvakrát klepnout na displej, do paměti se uloží bod pojmenovaný nejbližší adresou. Nadefinovat lze i dva rychlé cíle domů a do práce, Holux nabízí také seznam posledních zadaných cílů.
Hledání cíle na mapě • seznam posledních cílů
Body zájmu lze hledat u aktuální polohy, zadané adresy nebo vybrané oblíbené položky. Nelze hledat u cíle ani podél naplánované trasy. Databáze POI je stejně jako mapy od Tele Atlasu, takže použitelná i v České republice. Další body ale do Holuxu uživatel nedostane, import není podporován, stejně jako varování před policejním radary.
Nabídka bodů zájmu • vyhledané restaurace
Příprava i pro RDS-TMC
Pro výpočet optimální trasy je připraveno několik různých profilů. Dá se volit mezi nejrychlejší a nejkratší trasou, nastavit chování u dálnic, placených komunikací a trajektů. Rychlost výpočtu je průměrná.
Práce s průjezdními body • uložená trasa • počítání trasy s více body
Výslednou trasu lze projet pomocí simulace. Je možné zobrazit její textový nebo grafický itinerář. Líbí se mi možnost upravovat v itineráři trasu – vybrané body lze odstranit, přístroj trasu hned přepočítá a těmto místům se snaží vyhnout. Jinak lze také manuálně zadat objížďku místa v určité vzdálenosti. Podporu RDS-TMC bych ani nečekal, software je však pro dopravní zprávy připraven. Je však nutné dokoupit přijímač signálu, který se v Česku podle všeho neprodává.
Textový itinerář, klepnutím na řádek lze místo z trasy vyřadit
Po dva kilometrech
Když si odmyslíme malou mapu, Holux se při navigaci chová úplně stejně jako jiné přístroje. Ukazuje, kde jste, před křižovatkou se místo na mapě přiblíží, v postranních panelech prozrazuje různé informace o cestě. To nejdůležitější, vzdálenost k příští křižovatce včetně symbolu odbočení, je výrazně vidět v levém horním rohu.
Holux také umí mluvit, hlasová navigace ale patří k těm méně příjemným. Začíná to horší intonací, kdy povely někdy úplně nenavazují a některé zní dost nepřirozeně. Přístroj navíc neumí skloňovat, viz povely typu „po dva kilometrech odbočte doleva“. Na tohle si přece uživatel nemusí zvykat, když jiné dnešní navigační přístroje dokážou mluvit naprosto plynule a česky.
Lokalizace prostředí je ale provedena kvalitně, našel jsem jen jeden překlep. Nepříjemná je ale délka některých textů, které se nevejdou na tlačítka. Není tak třeba žádný rozdíl v popisku po odstranění jedné nebo všech položek. Na obou tlačítkách je jen Odstran...
Za čtyři tisíce, neberte to
Holux GPSmile 53Clife není špatný navigační přístroj. Řidiče dovede do cíle, dodávají se k němu mapy celé Evropy, ovládání je příjemné, a hlavně stojí pouze 4 300 Kč. Při jízdě mi nejvíc vadila zmenšená mapa, trochu nepříjemná hlasová navigace a nedomyšlený noční režim. Ale když jde o přístroj za čtyři tisíce, je jasné, že nebude dokonalý.
Holux GPSmile 53Clife
Holuxu konkuruje například nedávno testovaný GoClever 3550A. Nevím, který z těchto přístrojů bych si vybral. Holux má lepší mapové pokrytí, víc mi vyhovovalo ovládání navigační aplikace, ale při jízdě je lepší GoClever.
GoClever 3550A
Oba dva přístroje potom stojí proti TomTomu One V3. Jeho cena je vyšší, prodává se za pět tisíc korun, a mapy pokrývají jen Česko a východ. Při jízdě je ale nejpříjemnější, má také nejpropracovanější navigační aplikaci. Kdyby mi stačilo toto pokrytí, TomTom by u mě vyhrál. Kdybych chtěl přístroj s celou Evropou a k tomu vyžadoval nízkou cenu, zvítězí Holux.
TomTom One V3
Holux GPSmile 53Clife pro test poskytl EU3C Czech