IGo 8 patří mezi nejlepší navigační aplikace pro kapesní počítače. Přečtěte si zřejmě nejpodrobnější článek s uživatelskými zkušenostmi, který kdy o této navigaci vyšel.
Objevil jsem však jeden zajímavý, autory asi nezamýšlený přínos. Vidím-li na displeji zajímavý model budovy a mám-li zrovna čas, zajedu se na ní podívat. Další možnou výhodu vidím v situaci, kdy GPS dává nepřesnou pozici a navigace si musí polohu domýšlet. Možnost zahlédnout aspoň část 3D objektu ve skutečnosti může pomoci zhodnotit, zda iGo 8 odhadlo aktuální polohu dobře či nikoliv. Pochybuji však, že někdo bude mít za jízdy čas to nějak zkoumat.
Velmi podobnou funkcí je zobrazování většiny budov v podporovaných městech ve tvaru primitivně otexturovaných kvádrů. Oproti před chvilkou popisovaným 3D budovám jim chybí prostorové detaily a detailní textury povrchu. Navíc jsou mapové podklady pro obyčejné 3D budovy velmi zřídkavé, například v některých městech Maďarska či SRN.
Druhou novinkou je zobrazení 3D terénu. Nadmořskou výšku v mapových podkladech (dostupné pro východní i západní Evropu) program využije buď velmi účelně při vykreslování 2D map. Ty díky tomu vypadají jako krásný atlas, nebo již diskutabilně pro 3D režim, kdy namísto placaté krajiny s nakreslenými čarami-silnicemi vykresluje kopečky, údolíčka a tím vším se vlní silnice.
3D budovy i 3D krajina jsou funkce, kterými uděláte dojem na laika či funkce, kterými se někdy během cesty potěšíte, ale které jinak asi vypnete a používat nebudete. Přesto se musím přiznat, že jsem si plastický terén po nějaké době opět zapnul, plastická krajina vypadá přece jen hezky.
3D pohled na krajinu bez terénního modelu • stejná situace s prostorovým terénem
Pohled na mapu s vypnutým modelem terénu • se zapnutým plastickým terénem vypadá mapa jako atlas
Stačí normální PDA
V této souvislosti musím zmínit, že jsem byl zcela ohromen z rychlosti, s jakou iGo 8 všechno toto zvládá. Jako bych slyšel zástupy pochybovačů: tohle se bude škubat rychlostí snímek za sekundu a ještě to bude chtít 128 MB RAM.
Věřte, nevěřte, není tomu tak. Jako příklad dám můj obstarožní Fujistu-Siemens Loox N560, což je přístroj s 624MHz procesorem a VGA obrazovkou. Zde iGo 2006 již nestíhalo, avšak iGo 8 zvládá zobrazovat vše plynule i se zapnutým plastickým terénem a 3D budovami, se vším na maximální detaily. Opravdu neskutečné. Občas, třeba jednou za 20 s, se zobrazení na zlomek sekundy zadrhne (zvláště u složitějších „scén“), ale kdo kdy viděl, jak „škubou“ ostatní navigace i na QVGA displejích, bude asi nadšen.
Možná to někomu nepřijde důležité, ale já plynulé překreslování při navigování vnímám jako důležité. Pro zajímavost: v QVGA režimu zvládá vše absolutně bez chyby i na 400MHz CPU. Pravda však je, že v plném zobrazení na VGA je iGo 8 paměťově dost náročné. Pro plynulý běh v takovém případě potřebuje kolem 32MB volné RAM, což je u přístrojů s 64MB a WM2006 zhruba velikost volné paměti po rebootu bez dalších spuštěných aplikací. Samozřejmě čím méně vychytávek budete mít zapnutých, tím bude nižší náročnost na paměť a bude vám stačit třeba i 24MB. Prostě 128 MB RAM není nutně potřeba, ale samozřejmě jsou výhodou pro maximální požitek z grafiky.
Velmi šalamounsky si autoři poradili se situacemi, kde dochází k poměrně rychlým změnám v překreslování. Typicky to je projíždění kruhového objezdu nebo situace, kdy GPS upřesní polohu na trochu vzdálenější místo a je potřeba překreslit krajinu na novou pozici. V takovém případě v iGo 8 nepřekreslí obraz skokem, ale začne hýbat šipkou znázorňující aktuální polohu auta a zároveň s tím jede kamerou, než se šipka dostane na svou obvyklou polohu uprostřed spodní části obrazovky. Vypadá to opravdu velmi dobře (díky plynulosti animace) a neztrácí na přehlednosti.
Přehledná obrazovka: na co se budete dívat
Obrazovka, na kterou budete koukat za jízdy nejčastěji, doznala značné změny – k lepšímu.
V levém horním rohu je vidět symbol příštího manévru i vzdálenost k němu • pokud probíhá výpočet trasy, rotují zde dvě šipky • bez zapnutého automatického přepočtu trasy znamená stejný neanimovaný symbol „klepni na mně, přepočítám trasu“
Velmi praktický je ministatus GPS, pokud došlo ke ztrátě signálu • jedeme-li jen tak, bez naplánované trasy, máme zde dalekohled • druhý, menší symbol v levém horním rohu značí druhý nadcházející manévr a také vzdálenost, po které následuje za prvním manévrem. To je významné zlepšení oproti iGo 2006 a poměrně inovativní záležitost – pro mě osobně velmi praktická
Máte-li zapnuto varování před radary, uvidíte zde symbol radaru (statický, úsekový, detekce projezdu na červenou apod.), vzdálenost k němu a modrém kruhu i rychlostní limit
Klasická číselná informační pole (standardně čas příjezdu do cíle, vzdálenost do cíle a nadmořská výška při aktivní naplánované trase, při jízdě „jen tak“ je tam aktuální čas, aktuální rychlost a kompas), jdou samozřejmě změnit dle libosti.
Klepnutím na informační pole je vyvolán nastavovací dialog
Tuto obrazovku lze zároveň použít i pro navigaci. Uprostřed nad rychloměrem vidíte symbol dalšího manévru i vzdálenost k němu, všude kolem spoustu číselných údajů o jízdě. Lze zde také přeskočit průjezdní bod, pokud takový na trase máte.
I v základním zobrazovacím režimu iGo 8 nabídne něco chytrého navíc. Nedůležitá tlačítka vpravo (přepnutí 2D/3D, obchvat a práce s aktuální polohou) se po deseti sekundách od posledního klepnutí na displej zprůhlední. Nepřekáží tak na obrazovce, ale zároveň není třeba pro jejich aktivaci klepat někam naslepo. Samozřejmě dotknete-li se někde displeje, jejich průhlednost zmizí a tlačítka jsou plně viditelná. Další praktický detail uvidíte na následujícím obrázku.
Není-li naplánovaná žádná trasa, v dolním řádku se jménem aktuální ulice vidíme i čísla domů vpravo a vlevo vedle nás. Všimněte si modré tečky, která ukazuje vaši přesnou pozici z GPS
Upozornění na správný jízdní pruh
Přestože například Navigon tuto funkci nabízí již drahnou dobu, v iGo 8 je to novinka. Před blížící se křižovatkou se objeví symboly směrů jízdních pruhů s tím, že jsou zvýrazněny ty, do kterých byste se měli řadit. Nápad je to výborný, provedení již horší.
První problémem jsou barvy. Použita je oranžová a bílá, přičemž oranžová znamená sem se zařaď a bílá sem ne. Kdyby byly použity třeba barvy zelená/červená (jako je to v nejednom upraveném „kabátku“), bylo by to jednoznačné. U kombinace bílá/oranžová mě však stále mate, která barva znamená ano a která ne.
Druhý problém je ten, že symboly se týkají pouze křižovatek, pro které jsou informace o jízdních pruzích v mapových podkladech. Stává se, že se blížíte ke křižovatce a iGo zobrazí nápovědu pro správný jízdní pruh. Vy však nepoznáte, zda je nápověda platná pro nejbližší křižovatku nebo zda pro tuto křižovatku podklady o jízdních pruzích v mapě nejsou a nápověda se vztahuje až k nějaké další. To je matoucí.
No a když k tomu přidám mapové podklady, které jsou sem tam nekorektní a v ČR zahrnují informace o křižovatkách jen ve větších městech, vězte, že nejde o funkci, bez které byste nemohli být.
Článek pokračuje v další kapitole: hlasová navigace, mapy, výběr cíle, výpočet trasy