IGo 8: ideální navigace (megazkušenosti)

IGo 8 patří mezi nejlepší navigační aplikace pro kapesní počítače. Přečtěte si zřejmě nejpodrobnější článek s uživatelskými zkušenostmi, který kdy o této navigaci vyšel.

Nebo zmíním možnost vyvolat dialog pro okamžitou změnu trasy. Vyvoláme ho klepnutím na tlačítko „objížďka“:

 
Nabídka rychlého hledání. Všimněte si ikony, která naznačí, zda se hledá kolem aktuální polohy (první pomoc), cíle (parkoviště) nebo podél naplánované trasy (ostatní položky)

 
Ta samá nabídka, pokud nemáme naplánovanou trasu. Vše se hledá kolem aktuální polohy

Výborné také je, že si tyto položky můžeme sami změnit k obrazu svému (samozřejmě pouze v pokročilém režimu). Tlačítkem „Vyhnout se“ pak můžete navigaci sdělit, v jaké vzdálenosti od nás se nachází překážka cesty (uzavírka, objížďka). Pak dojde k vynucenému přepočtu trasy. Podobně je tomu se zobrazením mapy či 3D krajiny.

Několik pohledů do krajiny

 
iGo 8 nám při klepnutí na displej nabídne čtyři tlačítka s předpřipraveným úhlem pohledu (symboly čtverečků ve spodní části obrazovky). Symboly plus a mínus slouží pro zoomování

Pro režim 3D krajiny jsou k dispozici tyto předvolby:


První je kamera nízko zaměřená do dáli • druhá je klasický 3D pohled • třetí předvolba vypadá skoro jako 2D

Čtvrté tlačítko znamená dynamické přiblížení i náklon kamery. Blíží-li se manévr, obraz je automaticky a plynule změněn tak, aby byl manévr co nejzřetelnější. A naopak: nečeká-li nás dlouho žádná změna, kamera pohled oddálí a naklopí víc do dálky.

Pro zobrazení v režimu mapa (2D) se první tři předvolby liší pouze absencí třetího rozměru, kamera pouze zoomuje. Přidám tip pro ty, kteří mají rádi 2D pohled se směrem jízdy nahoře, protože v iGo 8 je 2D pohled vždy orientován severem nahoru. Přepněte se do 3D režimu a použijte třetí předvolený pohled, udělá to stejnou službu.

 
První předvolba pro režim mapy

A nebylo by to iGo 8, aby autoři opět nepřidali „něco navíc“. Když na některém z prvních třech tlačítek prst přidržíte, změníte nastavení tohoto tlačítka na takový pohled, jaký právě máte nastaven manuálně, popř. ho můžete resetovat do původního nastavení. Běžného uživatele to nebude obtěžovat a hračička si může vybrat vlastní přednastavené pohledy.

 
Předvolený pohled si můžete sami změnit

Ovládání iGo 8 mi absolutně sedlo do ruky a přijde mi velmi propracované, skoro se mi dere na klávesnici ideální. Vše důležité je hned po ruce, není třeba se pro triviální a často používané funkce (např. ztlumení zvuku) nořit hluboko do menu. Na druhou stranu tu nemáme extrém typu deset maličkých tlačítek na jedné obrazovce. Program začátečníky neobtěžuje spoustou voleb a expert má přitom vše k dispozici a po ruce.

Grafika: nádherná i rychlá

Vzhled – zvláště na předvádění kamarádům či snímání obrazovek do recenze – byl u iGo vždy silnou stránkou a iGo 8 samozřejmě nezaostává. Grafický subsystém je neskutečně rychlý, o dost rychlejší než u předchozí verze. Podporuje rozlišení VGA i QVGA, nastavení rotace displeje nezávisle na operačním systému, poradí si s dnes stále populárnějšími širokoúhlými displeji. Perfektně zvládá národní abecedu (mluví na nás česky, nikoliv cesky), u některých přístrojů umí ovládat i jas a tudíž lze nastavit různý jas displeje pro denní i noční režim.


Samozřejmostí je plná podpora češtiny • mezi denním a nočním režimem program přepíná sám dle aktuálních časů východu/západu slunce

Prolínání, 3D efekty, průhlednosti, stíny, animace a podobné vychytávky na nás čekají pomalu na každém kroku. Horkou a velmi mediálně propagovanou novinkou u iGo 8 jsou texturované 3D budovy a plastické zobrazení terénu. Někoho možná potěší možnost nastavit si animování tlačítek při zobrazování dialogů, jiný ocení možnost zvolit tapetu na pozadí nabídek, která bude skrz trošičku průhledná tlačítka vidět. Nicméně všichni v nabídkách oceníme velké, dobře čitelné písmo a přehledné barevné ikony.

Postupné rozplývání krajiny „do mlhy“ v dálce se nekoná, krajina získala schematičtější rysy díky použití kontrastnějších barev. Výborné je, že zvýraznění aktuální trasy je nyní oranžové, jasně viditelné, na rozdíl od nepříliš vyvedené světle zelené barvy použité v iGo 2006 či betaverzi iGo 8.


Zobrazení krajiny udělalo také kus dopředu • Průhlednost zájmových bodů stoupá se vzdáleností od nás

Symboly zájmových bodů jsou nyní v dálce průhledné a čím jsou blíž, tím je průhlednost menší. Opět jde o detail, který ale zvyšuje přehlednost, zvláště máte-li zapnuto zobrazování více kategorií POI. Namísto statické šipky jako ikony auta (běžné v jiných navigacích), je zde šipka trojrozměrná, která se při jízdě z kopce sklání a při jízdě do kopce zvedá (v zapnutém režimu 3D krajiny), jako by simulovala pohyb v prostoru.

Nově se setkáme s grafickým odlišením tunelů a mimoúrovňových křížení vůbec. Máte-li tuto volbu povolenou, pak jsou nadjezdy, podjezdy, mosty, tunely apod. jasně trojrozměrně zvýrazněny (mají stín a vystupují nad povrch). S tím souvisí i „tunelový“ režim, kdy po vjezdu do (pro mapové podklady známého) tunelu iGo 8 automaticky přepne barevné schéma na noční režim, protože správně v tunelu očekává sníženou viditelnost.

V mnoha diskuzních fórech pro různé navigační programy jsem zahlédl stesky nad tím, že v 3D režimu často nejsou vidět jména obcí. V iGo 8 něco takového nehrozí. Se zapnutým automatickým měřítkem bude jméno každé obce či městské části na mapě vidět.

 
Všimněte si Libeňského mostu, který je nad úrovní ostatních silnic, označení centra Prahy 8 a také „špendlíku“, který jsem si píchl do mapy

Zapnout, podívat se a zapomenout

Již zmíněnou novinkou jsou 3D budovy a plastická krajina. Komu se to nelíbí, nemusí mu přítomnost funkce vadit, obojí lze samozřejmě vypnout. V rámci možností velmi pěkně zpracované objekty s reálným otexturováním své skutečné protějšky připomínají opravdu hodně. Na 3D budovy však narazíte pouze ve větších městech (u nás například v Praze či Brně).

 
3D budovy vypadají vskutku impozantně a to především na obrázcích na webu

Pozorný čtenář už vycítil mou skepsi z této funkce a má pravdu. Reálné využití je totiž dle mého názoru zcela nulové Představte si, že jedete v husté zástavbě. To je totiž typické místo v centru významného města, pro které 3D modely budov existují. Přes stavby kolem sebe toho moc nevidíte. Na displeji navigace se přitom tyčí například krásný kostel uprostřed placky. Vypadá to velmi divně a rozhodně ne reálně. Někomu navíc vadí, že 3D budovy jsou neprůhledné a tudíž nevidí, zda jsou za nimi odbočky apod. Skutečný přínos pro navigaci je prostě velmi diskutabilní, protože i bez 3D budov na displeji jasně vidíte, že zatočit máte druhou odbočku doprava.


Článek pokračuje v další kapitole: 3D terén, rychlost, navigační pohled

Témata článku: , , Grafické zobrazení, Aktivační kód, Paměťová náročnost, Polovina roku, Chodec, Významné zlepšení, SRN, Režim Čas, Předvolba, Dostupná kapacita, Mega +, První stránka, První polovina, Pozorný čtenář, Maximální detail, Prvotní nadšení, Číselný údaj, Čas strávený, Uzavírka, Hračička, Idea, Původní nastavení, Spodní tlačítko