Jak se dělají mapy Here, aneb auto plné senzorů

Mapy Here bojují o českého uživatele. Stojí za nimi Nokia a její Navteq. Projeli jsme se v mapovacím autě a vyzpovídali Martina Švece z českého týmu kartografů.

Americký Navteq patří už dlouhé roky k předním poskytovatelům navigačních dat a mapových podkladů pro výrobce autonavigací. Jeho data tedy najdete jak v krabičkách všechno druhu a vestavěných palubních počítačích, tak ve webových mapách od Microsoftu, Yahoo nebo třeba v tuzemských Mapy.cz od Seznamu.

Mapování v Česku podle Navtequ (tedy Here)

Značka Navteq má velmi silné renomé, dnes však postupně opouští scénu, protože se ji její současný majitel – finská Nokia – rozhodl rozpustit ve svém ambiciózním mapovém portálu Here. Pro jistotu jen připomenu, že mapy Here nebyly součástí prodeje mobilní divize Nokie Microsoftu a zůstávají tedy součástí finské mateřské společnosti. Ta po krizi z minulých let opět pomalu nabírá síly a čas od času internetem prolétne šuškanda, že by se jednou mohla vrátit i k výrobě mobilních telefonů, což by bylo vskutku pikantní.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Mapový portál Here a jeho připravovaná aktualizace dostupná na adrese beta.here.com

Zpět ale k Navtequ a mapám Here. Společnost má své zastoupení i v České republice, kde se soustředí především na mapování hlavních dopravních ohnisek – Prahy, krajských měst a dálniční sítě. Mapuje se prakticky každý den podle počasí a typu projektu, přičemž do terénu vyjíždí typicky jeden, nebo dva vozy. Zatímco mapování Čech se řídí z Prahy, aktualizace map na Moravě se řeší v olomoucké pobočce. Z nejbližších zemí má jednu pobočku také Slovensko, Rakousko, tři jsou v sousedním Polsku a další v Německu. Český tým tvoří okolo dvaceti stálých zaměstnanců a dočasní brigádníci.

Klepněte pro větší obrázek
Aktuální dopravní mapa – vytvářejí ji mimo jiné sami uživatelé

Silniční komunikace si zaměřuje výhradně kartografický tým. Další údaje (vektory budov, adresní systém, změny ve značení) získává Nokia od dílčích měst, ČÚZK a v minulosti i brněnského Geodisu. Zajímavý je ovšem původ dat o aktuálním vytížení komunikací. Primárním zdrojem jsou sami uživatelé a jejich telefony a online navigace, které zaznamenají zpomalení a informaci odešlou na servery Nokie. Tato data pak doplňují další partnerské zdroje.

Projížďka v mapovacím automobilu

Here má pro tyto účely stejně jako Google a další vozový park několika typů. Tím základním je automobil, který vzdáleně připomíná vůz Street View – na střeše má rozměrnou krabici s hromadou kamer, ty ale slouží k něčemu jinému. Přesně tento vůz o víkendu zavítal i na brněnské výstaviště a my jsme si nemohli nechat ujít příležitost k projížďce.

Klepněte pro větší obrázek
Mapovací vůz Here

Základní mapovací automobil opravdu „jen“ mapuje. V kufru rozměrného VW Golf Combi najdete počítač a záložní zdroj energie, na střeše pak sadu kamer a anténu GPS. K určení přesné polohy používá automobil DGPS přijímač od Omnistaru, systém gyroskopů, které vypočítají pohyb vozu při přerušení signálu GPS, a odečet otáček kol. S touto kombinací senzorů dokáže vůz vypočítat svoji polohu s minimální odchylkou i ve městech a v situacích, kdy vůz projíždí třeba tunelem.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Počítač pro zpracování dat a střešní oko – soustava kamer pro interní kartografické účely

Ten nejviditelnější prvek – sada kamer na střeše – kupodivu slouží pouze pro interní účely. Obraz slouží především pro kontrolu situace, kdy kartografové kompletují hotové navigační mapy a potřebují si ověřit skutečnou podobu konkrétního místa na mapě. Za jediný den při typické trase okolo 600 km tímto způsobem vůz zaznamená 80 až 100 GB dat.

Klepněte pro větší obrázek
Palubní mapovací software s živými pohledy ze střešních kamer

Jelikož vůz zaměřuje trasy především pro automobilovou navigaci, vedle řidiče vždy sedí spolujezdec, který s pomocí palubního mapového počítače s Windows a hlasovými příkazy ukládá do mapy třeba výskyt dopravního značení a další specifika trasy.

V některých případech se používá také automatické strojové rozpoznávaní (OCR), geografický analytik pro střední Evropu (a můj řidič) Martin Švec mi ale vysvětlil, že i v tomto případě nakonec provádí kontrolu člověk, protože zatímco základní podoba značek je napříč světem relativně stejná, problém je s všemožnými dodatkovými tabulkami. Než se tedy spoléhat výhradně na složité rozpoznávaní s relativní chybovostí, dělají tuto práci v Here lidé – často najatí brigádnici.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Detailní všesměrový pohled z kamer na střeše a surový vektorový model centra Brna

„Street View“ od Nokie bude i v Česku

Data z mapovacího vozového parku tvoří páteř portálu Here a automobily podle potřeby přejíždějí ze země do země – naše auto tak mělo slovenskou registrační značku. Pak je tu ale ještě jeden typ vozu, který mohli šťastlivci zahlédnout právě u východního souseda.

Klepněte pro větší obrázek
Snímkovací vůz Here z vyšší ligy slouží k tvorbě panoramatických snímků a laserového 3D modelu ulic 

Tyto vozy už mají na střeše mohutnější stativ s kvalitnější fototechnikou a laserovými radary LIDAR a fotí své okolí do panoramatických snímků podobně jako Street View od Googlu a Panorama od Seznamu. Nokia a její mapy Here mají zatím mnohem menší pokrytí, které se omezuje na USA a několik měst ve Velké Británii a Francii. To by se však mělo relativně brzy změnit. Svědčí o tom jak pohyb lidarových vozů na Slovensku a v dalších zemích, tak i plán, že už příští rok snad navštíví také Česko.

Klepněte pro větší obrázek
Panoramatická projížďka Londýnem v mapách Here

Chceme letecké snímky

Při této příležitosti jsem se samozřejmě nemohl nezeptat, jak to bude s kvalitou tuzemských mapových podkladů. Zatímco dopravní mapy Here jsou díky tradici Navtequ a Nokie (původní Ovi Maps) velmi kvalitní, chybí podrobnější české ortofoto snímky – tedy letecké a satelitní mapy. Zatímco Google i Seznam nabízejí velmi aktuální šikmé i klasické letecké snímky s vysokým rozlišením, Here se může pochlubit pouze rozmazaným obrazem ze satelitů DigitalGlobe, který je ke všemu často i deset let starý – například v Brně chybí fotografie celých nových satelitních sídlišť na periferii a kancelářských parků postavených okolo roku 2005. Pro základní orientaci to sice stačí, ale na vážnější práci je to k ničemu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Můj oblíbený test Sněžkou. Zleva: Here, Mapy Googlu a Mapy.cz od Seznamu. Vítěz je v tomto případě asi bez debat a Here to zatím není.

Here hledá komunitní kartografy na opravu map

Lidé z map Here si jsou horších leteckých podkladů vědomi a sami doufají, že se situace snad brzy konečně zlepší, protože kvalitní a aktuální ortofoto sami potřebují. Mapy Here totiž netvoří pouze profesionálové, ale i široká komunita. Slouží k tomu webová aplikace Map Creator, která umožňuje upravit stávající trajektorie komunikací a vytvořit nové. Editoři práci zkontrolují a změna se do několika dnů projeví v ostré verzi.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Komunitní úprava českých map v Map Creatoru, který je už lokalizovaný do češtiny

Široká veřejnost sice může upravovat mapy jen v některých zemích spíše rozvojového světa, kde mají Here horší profesionální pokrytí, jde to ale i v České republice. Zájemci se mohou přihlásit na facebookové stránce Here Map Creator Community, případně mohou kontaktovat přímo Martina Švece z českého týmu na e-mailu martin.svec(zavináč)here.com, a poté získají práva k úpravám i na našem území. Česká komunita tímto způsobem provedla už více než 113 tisíc změn.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Here Map Creator v akci a interní statistika Nokie o komunitních úpravách napříč světem 

Android dostal zelenou

Ačkoliv byla Nokia poslední roky úzce spojovaná s Microsoftem a jeho mobilní platformou Windows Phone, po prodeji mobilní divize se jí více rozvázaly ruce a mohla se platformně rozkročit. Dnes jsou tedy mapy Here k dispozici ve formě betaverze také pro Android, přičemž klíčovou výhodou oproti ostatním mapám na Play Storu je možnost kompletního uložení podkladů včetně offline hledání tras a kvalitní autonavigace s českým hlasem.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Základní prostředí mobilních map pro Android a možnost stažení podkladů pro jednotlivé státy i celé kontinenty

Stáhnout můžete jak celé kontinenty (Evropa zabere 9,5 GB), tak jednotlivé země. Česko sice nabízí i mobilní Mapy.cz, nicméně v Here si můžete uložit do paměti třeba Rakousko, Slovinsko a Chorvatsko pro letní cestu na Jadran.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Vyhledávání s našeptávačem a autonavigace s českým ženským hlasem (lze volitelně stáhnout)

Here je v Česku stále relativně nová značka – sic s bohatou tradicí Nokia Ovi Maps a Navtequ, a tak o své místo pod sluncem bude muset ještě bojovat s tuzemskou konkurencí. Pokud se ale podaří dostát všem slibům včetně lokalizace webu do češtiny (počeštěná je pouze mobilní aplikace), vyhledávání spojů ČD/MHD a budování aktuální databáze POI, tuzemské Mapy.cz a Mapy od Googlu by se měly mít výhledově na pozoru, v tichosti jim tu totiž roste velmi silný konkurent s lepší autonavigací.

Diskuze (10) Další článek: Navitel: Jak se sbírají data pro mapy a navigaci

Témata článku: Nokia, , , , Brněnské výstaviště, Sen, Dopravní značení, Adresní systém, Jak, Mapa Here, Široká veřejnost, Česká komunita, Lidar, Ženský hlas, Zavináč, Základní podoba, DEL, Výrobce aut, Webová aplikace, Primární zdroj, Auto, Současný majitel, Senzor, Interní statistika, DGPS