16.  1.  2008    Pro řidiče

Navigace iGo 8: bude král ještě lepší? (pohled na betaverzi)

Měl jsem možnost vyzkoušet vývojovou verzi navigační aplikace iGo 8. Musím se přiznat, že jsem již velmi nedočkavý na finální produkt. V čem spočívají zásadní vylepšení?

Kapitoly článku


Začnu tím, co je vidět na první pohled. Ovládání je nyní více intuitivní, navíc je možné přepínat mezi normálním a expertním režimem. Obyčejný uživatel teď nebude zahalen milionem voleb, ale hračička bude mít stále k dispozici špičkové pokročilé funkce známé již z iGo 2006. Je super, že v NavNGo nešli stylem TomTomu, který svůj Navigator 5 v zájmu zjednodušení ovládání „oškubal“ o řadu dobrých funkcí. Dialogy jsou přepracované, některé úplně (zadávání adresy), jiné jen částečně či skoro vůbec.


Nově řešené zadávání adresy


Nový informační panel – skoro jako v letadle

Další okamžitě viditelnou změnou je hezčí mapa. Zatímco v iGo 2006 byla mapa sice krásně vyhlazovaná a rozmanitá, ne vždy byla úplně přehledná. Například železnice – velmi výrazný orientační prvek v krajině – se na mapě displeje skoro ztrácela. Nedalo se poznat, které ulice jsou jednosměrné (dalo se to dodatečně zapnout, ale nefungovalo to pořádně) apod. Nové zobrazení je kouzelné, přehledné, s železnicemi tak, jak očekáváte, jednosměrky jsou jasně označeny.


Dobře rozeznatelná železnice (červená šipečka vlevo nahoře označuje úroveň zoomu, úplně nahoře = největší, úplně dole = nejmenší)


Zvýrazněné jednosměrky i použité barvy mají za výsledek přehlednější mapy

Program již není rozdělen na dvě části Mapa a Navigace, vše je nyní sloučeno. Vůbec to nevadí, je to stále přehledné. Jediná vada na kráse je, že nastavím-li si vlastní sklon a zoom v 3D, po přepnutí na mapu a zpět se pohled zobrazí v jedné ze tří předdefinovaných pozic. Škoda.

Stejně jako u TomTom Navigatoru 6 je nyní z mapy jasně vidět, zda je zvolený cílový objekt po pravé či levé straně vozovky.

Nyní je z map zřejmé, kde je tunel (zašedlá/růžová barva komunikace), i v 3D je vidět mimoúrovňové křížení vozovek, mosty, nadjezdy, podjezdy. To je opravdu velmi dobré a potěší to.

V 3D režimu na spodní straně obrazovky přibyla tři nenápadná tlačítka, pod kterými se skrývají čtyři předdefinované perspektivy a zoomy pohledu. Chceme-li vidět víc do dálky a shora, vybereme položku úplně vpravo, pro detailní zobrazení nejbližšího okolí z pohledu pár desítek centimetrů nad zemí volbu úplně vlevo.


Všimněte si tří rychlozoomovacích tlačítek dole (čtvrté tlačítko je skryje)

3D budovy zatím bez Česka

Ukazatele příštího manévru jsou hezky barevné, velmi výrazné a jejich vzdálenost již není počítána v metrech („po 452 metrech“), ale v desítkách, což je přehlednější a bohatě to stačí. TomTom Navigator se svým odstupňováním po stovkách, padesátkách a pětadvacetimetrových úsecích je myslím ještě lepší.

Velkou bombou mají být 3D budovy a terén. Je to pravda, jsou tam, pro našince však nejde o nic převratného. Jednak jsou podporovány pouze vybrané země západní Evropy (+ Maďarsko, rodná zem autorů). Navíce jde sice o efektní a technicky dobře zvládnutý kousek, pro reálnou navigaci však nemá až tak valného významu.


3D budovy zatím na mapě ČR nenajdete


Budovy nejsou průhledné a tudíž není dobře vidět, co nás čeká

Několikrát jsem narazil na funkci zobrazení vhodných pruhů ve stylu Navigonu: „levý pruh je odbočovací doleva, dva prostřední rovně a pravý pruh vede rovně a je možno z něj odbočit doprava, vy se řaďte do pravého pruhu. Nepochopil jsem však, proč se pruhy někdy ukazují, někdy ne. Doufám, že ve finální verzi to bude šlapat.

Na kruhových objezdech se nyní netočí mapa, ale po dobu jízdy po něm se hýbe pouze šipka označující pozici vozidla. Vzhledem k relativně pomalé aktualizaci pozice (běžně jednou za sekundu) to dává smysl. Během kroužení po objezdu by data z GPS přišla dvakrát-třikrát a než zobrazovat rotaci škubavě, to radši kroutit šipkou.

Prohlédněte si navigaci pomocí iGo 8 na oficiálním videu:

Hlas: Zbyněk tolik nemluví

Hlasové instrukce byly významně změněny. Nyní k nám za mužskou část promlouvá Zbyněk. Jeho hlas je poměrně příjemný, výrazně méně ukecaný, avšak občas se přece jen nějaké kostrbaté hlášky objeví („připravte se na odbočení vlevo po dvou celých třech kilometrech“). Každopádně je to velmi dobře poslouchatelné a významná změna oproti iGo 2006.

Přesto bych asi nebyl sám, kdo by ocenil možnost nastavit si „ukecanost“ třeba ve dvou-třech stupních. Poslouchat „Připravte se odbočit vpravo na kruhovém objezdu po třech stech metrech prvním výjezdem“ a po chvíli „Po sto metrech odbočte vpravo na kruhovém výjezdu prvním výjezdem“ je poměrně zbytečné, byť stylisticky celkem hezky vyřešené. Bohatě by mi stačilo jedno upozornění sto metrů před objezdem.

Hledání bodů na trase

Z hlediska funkcí asi nejvíce potěší hledání POI na trase. Na krátkých cestách je to zbytečná funkce, avšak na dlouhých přesunech velmi užitečná. Dochází benzín – za jak dlouho nás čeká benzínka při cestě, kde se dá natankovat? Začínáme mít hlad – za jak dlouho budeme míjet parkoviště se stoly? Podobné otázky nám iGo 2006 nepomohlo vyřešit, hledání zájmových bodů v okruhu kolem současné pozice je dost na nic. Pomůže pouze tehdy, kdy např. bezpodmínečně potřebujeme doplnit nádrž či navštívit lékaře apod. V ostatních situacích preferujeme umístění POI při trase před nejbližšími body, ale obráceným směrem.

Řešení použité v iGo 8 je sice poměrně příjemné, ale zdaleka nedosahuje kvalit TomTom Navigatoru. Ten nalezené body při cestě označí ikonkami a zároveň seřadí dle tohoto označení a vzdálenosti. Takže nejprve máme seznam bodů na trase, které mineme, aniž bychom museli provést jediný manévr. Typicky čerpací stanice v našem směru jízdy. Následují body při trase, které jsou na stejné silnici, avšak v protisměru, budeme se tedy muset otáčet. Další jsou body, ke kterým budeme mít krátkou, odhadem max. kilometrovou zajížďku z naší trasy. Poslední kategorií jsou body kdekoli. iGo 8 nic takového nemá, nabídne pouze body na trase, ať již v našem směru nebo v protějším. Ačkoliv z provedení příliš nadšen nejsem, musím konstatovat, že je to velký skok kupředu a použitelné to je dobře. Byť s trochou svrbění, že by to šlo lépe.


Body zájmu nalezené podél trasy


Pokračujeme v další kapitole: oblíbené položky, uživatelské POI, nedostatky a předběžné hodnocení

Kapitoly článku





X

Doporučit článek

Vaše jméno:

Váš e-mail:

E-mail adresáta:

Komentář:

kontrolní kód

Odeslat

Re: hlasová navigace ru99 30.  5.  2010 20:34
Bude funkční na Eten X500+ ??? Petr 3.  5.  2010 18:49
Re: Zkusenosti Tomáš 21.  7.  2008 21:18
Re: hlasová navigace ViKo 15.  6.  2008 18:38
Re: hlasová navigace Bunak 30.  5.  2008 10:41


Další články

Google Mapy zneužívali rasisté. Gigant změní algoritmus

Google Mapy zneužívali rasisté. Gigant změní algoritmus

24.  5.  2015  |  E15.cz , Schwarzmann Marek  |  24

Inmarsat: Jak havárie ruské rakety ovlivní satelitní komunikaci

Inmarsat: Jak havárie ruské rakety ovlivní satelitní komunikaci

21.  5.  2015  |  E15.cz , Tryner Miroslav  |  9

Mapy.cz konečně vyhledávají spoje MHD a Seznam koupil Pubtran

Mapy.cz konečně vyhledávají spoje MHD a Seznam koupil Pubtran

30.  4.  2015  |  Čížek Jakub  |  21

Mapy.cz jdou do světa, mají nové auto a batoh

Mapy.cz jdou do světa, mají nové auto a batoh

Mapy.cz nadále výrazně rostou. Dostanou nové vyhledávání, zapojí se do OpenStreetMap, pohnou s 3D modely a snímat je bude nové auto i pěší batoh.

14.  4.  2015  |  Sedlák Jan  |  6


TomTom Rider: motorkářům šitý na míru

TomTom Rider: motorkářům šitý na míru

Motorkáři mají specifické cestovní požadavky, a tak potřebují i specifickou navigaci. TomTom ji přináší pod jménem Rider 400.

13.  4.  2015  |  Kůžel Filip  |  11


Zkuste úžasné AirPano a cestujte u počítače či tabletu

Zkuste úžasné AirPano a cestujte u počítače či tabletu

Je to rouhání a cestovatelé si budou ťukat na čelo, ale AirPano je v mnoha ohledech lepší, než skutečné cestování.

5.  4.  2015  |  Kůžel Filip  |  1


DEJTE NÁM TIP NA ČLÁNEK