Navigace Mio Moov S555: Vzpomínáme (megatest)

Mio má opět zbrusu novou navigační aplikaci Spirit. Jako první jsme ji podrobili podrobnému testu, z něhož nový navigační přístroj Mio Moov S555 vyšel…

Klíčové vlastnosti

  • mapy celé Evropy
  • malá tloušťka
  • netradiční senzorové tlačítko
  • graficky atraktivní prostředí a mapy
  • česká hlasová navigace
  • většina běžných možností volby cíle cesty
  • přirozené zadávání adres
  • několik režimů optimalizace trasy
  • navigace na obrázky
  • hledání cílů prostřednictvím Googlu
  • dodávaná počítačová aplikace Mio More Desktop

Hlavní nedostatky

  • špatně přístupný konektor pro nabíječku
  • málo výrazná naplánovaná trasa
  • u složitějších manévrů špatná orientace v mapě
  • špatně čitelné texty
  • málo intuitivní ovládání
  • některé seznamy bodů nelze řadit podle vzdálenosti
  • špatná práce přímo s mapou
  • při optimalizaci velmi penalizuje otáčení do protisměru
  • velmi špatné počeštění aplikace Mio More Desktop a další její chyby
  • zapomíná nastavenou adresu domova
  • testovaný kus nedokázal v ČR naladit RDS-TMC

Mio mi dělá radost. U nových navigačních přístrojů jiných výrobců často musím hledat mikroskopem, co je u nich nového. Osmdesát procent textu by se dalo téměř bez úprav vzít z recenze staršího modelu. Mio místo toho každý rok přichází s úplně novou navigační aplikací, kterou je možné začít popisovat úplně od začátku. Myslím to zcela vážně – vždy raději píšu o něčem úplně novém, než když musím podesáté popisovat přístroj, jehož základ se už léta nezměnil.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Všechny současné navigace mají univerzální design, platí to i o Miu

Mio to ale samozřejmě nedělá schválně, jen tak pro radost svým recenzentům, je to spíš souhra okolností. Loni opustilo navigační aplikaci iGo kvůli rozkmotření s jejím výrobcem, maďarskou firmou Nav’n’Go. Z pohledu uživatelů to byla škoda, protože iGo je skvělé a ve světě samostatných navigačních aplikací stále bezkonkurenční.

Tchajwanský výrobce musel za iGo rychle najít náhradu. Sáhnul proto po upravené navigační aplikaci Cardinale chorvatské firmy Mireo. Byla úplně jiná než iGo, místy trochu svérázná, ale také jsem s ní jezdil rád. Ze strany uživatelů však k této navigační aplikaci padalo mnohem víc výtek než dříve k iGo.

Netrvalo to ale ani rok, Mio je zde znovu s dalším úplně novým softwarem. Navigační aplikace nazvaná Spirit je opět úplně jiná. Zaslechl jsem, že za vývojem také stojí chorvatské Mireo, dokazují to i různé detaily, ale berte to jako informaci bez záruky. V každém případě software v navigacích určených pro prodej ve východní Evropě se trochu liší od aplikace v přístrojích pro západní Evropu. Drobné rozdíly uvidíte třeba i v uživatelském prostředí. Porovnejte obrázky v tomto článku s displeji v textu s představením přístroje.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Štěrbina pro zasunutí držáku, USB konektor a slot pro paměťovou kartu na spodní části přístroje

Rozpůlená Evropa

Testované Mio Moov S555 patří mezi střední třídu – jak z pohledu celkového navigačního trhu, tak v letošním portfoliu výrobce. Je to přenosný navigační přístroj, který se v době přípravy článku ještě neprodával, Mio ale doporučuje cenu 7 490 Kč. Věřím, že reálná cena bude trochu nižší.

Navigace obsahuje mapy celé Evropy. Západní část kontinentu pokryl svými mapami Tele Atlas, od Slovenska na východ Mio pokračuje v tradici využívání lokálních dodavatelů. Česká republika používá mapy Tele Atlasu.

Navigační přístroj a ovládání aplikace Spirit si můžete prohlédnout na následujícím videu:

Položit, a něco se stane

O hardwaru navigačních přístrojů, které jsou postaveny na platformě Windows CE, je obtížné napsat něco záživného. Na konstrukci se toho moc vymyslet nedá, navigace vždy bude prezentovat hlavně rozměrný displej (4,7“, rozlišení 480 × 272 bodů) a rámeček kolem něj. Přední část Mia je leskle černá, zadní plast má stříbrný metalizovaný povrch.

Posuvný vypínač na horní straně má tři polohy. Uprostřed je ve vypnutém stavu, směrem doleva se přístroj zapne, pravá krajní poloha slouží pro vyvolání resetu. Polohy jsou jisté, nehrozí proto náhodný reset. Mio chválím za to, že se hned po zapnutí spustí navigační aplikace, nemusí se manuálně vyvolávat ze systémové nabídky.

Klepněte pro větší obrázek
Malé plošky se stačí dotknout

Netradiční je malé tlačítko v levém horním rohu. Nejde totiž o tlačítko, ale o senzorovou plošku. Stačí na ni položit prst a na displeji zapnutého navigačního přístroje se ukáže hlavní nabídka. Škoda, že zde není nějaká prodleva, kterou by se eliminovala náhodná stisknutí. Mnohokrát jsem se tímto způsobem omylem a bez záměru dostal na hlavní displej. Jinak ale tlačítko chválím. 


Článek pokračuje v další kapitole: nepovedený držák, koncepce ovládání, vzhled

Témata článku: , , Malé tlačítko, Krajní poloha, Naplánovaná trasa, Reálná cena, Balkán, VZP, Tlustá čára, Horní pruh, Mega +, Povolený limit, Noční zobrazení, Automatická změna, Oblíbený bod, Drážka, Anglický hlas, Mega, Nepřekonatelný problém, Kruhový objezd, Seznam služeb, Celkové nastavení, Animovaný film, Pasivní držák, Správný postup