Navigace se v budoucnosti obejde i bez GPS

  • GPS umožnilo vznik nových aplikací a služeb, nejde ale o dokonalou technologii
  • Pro budoucnost samořízených automobilů a dronů jsou třeba nové navigační technologie, které se obejdou i bez GPS
  • Řešením je sběr všech možných signálů z okolí

Systémy satelitních navigačních systémů dnes používají i ty nejlevnější mobilní telefony. Druhů už je několik (GPS, GLONASS, Beidou-1) a další jsou vývoji (Galileo, Beidou-2, IRNSS, QZNSS).

Tyto systémy ale nejsou za každých okolností dostupné a mají problémy v mnoha oblastech. Vědci z Kalifornské univerzity Riverside v rámci laboratoře Aspin (Autonomous Systems Perception, Intelligence, & Navigation Laboratory) vyvinuli navigační systém, který je založen na různých referenčních signálech.

Náhrada ale i doplněk

V moderním světě jsou standardizované signály všude kolem nás – může jít o Wi-Fi, mobilní síť CDMA, LTE nebo třeba FM rádio a televizní vysílání. Cílem výzkumu bylo všechny signály analyzovat tak, aby je bylo možné použít pro samostatnou navigaci, která by byla schopná nahradit tu satelitní, případně ji použít pro doplnění a tedy přesnější zaměření spolu s GPS nebo jiným satelitním systémem.

Klepněte pro větší obrázek
Navigační systém budoucnosti bude vycházet z mnoha různých signálů (Zdroj: Aspin)

Budoucnost samořízených automobilů a dronů už totiž není příliš daleko a současné satelitní navigační systémy rozhodně nejsou dostatečně spolehlivé a přesné na to, aby zajistily perfektní informace o tom, kde se daný automobil nebo dron v reálném čase ve skutečnosti nachází. Satelitní signály navíc nejsou šifrované, takže je lze napadnout a tím třeba „hacknout“ dron tak, aby letěl jiným směrem, než měl původně zadáno.

Výrobci pochopitelně zařízení doplňují dalšími senzory (obraz, radar a podobně), které řeší vlastnosti nejbližšího okolí, ale to neposkytuje náhradu za klasickou satelitní navigaci.

Úspěšně otestováno na dronech

Právě využití současných signálů pro navigaci tvůrci označují jako SOP (Signals of Opportunity) a výhodou je, že není nutné instalovat dodatečné systémy na oběžnou dráhu nebo vysílače do měst. Využívá se současná infrastruktura, což je velmi efektivní a hlavně levné.

Klepněte pro větší obrázek

Vzhledem k tomu, že systém zabezpečí případný výpadek GPS, lze ho jistě očekávat v nějaké formě v budoucích systémech navigací u zařízení jako jsou auta bez řidiče nebo samořízené drony.

Vědci zatím testovali systémy na dronech, kde výsledky dopadly velmi dobře – v kombinaci s GPS dokázali zpřesnit polohu a systém se v mnoha oblastech blížil v přesnosti samotné GPS. Ukázky si můžete prohlédnout na videu, kde lze vidět například výrazné zpřesnění s detekcí výšky testovaného dronu.

Robustní navigace

Budoucí stroje, které se budou pohybovat kolem nás, budou sice na přesné detekci pozice závislé, dokážou si ale poradit s různými výpadky a problémy s chvilkovou nepřesností.

Měli bychom se tak setkat jen s minimem případů, kdy dron s vaším balíčkem dorazí na zcela jinou adresu. Základem se stane sběr a analýza všech dat pomocí stále většího množství senzorů, což zajistí kvalitní funkčnost i za špatných podmínek, výpadku nebo poškození jednotlivých systémů. Zároveň by takový systém měl sloužit jako zabezpečení proti rušení či podvržení signálů, protože navigace nebude spoléhat pouze na jediný druh navigace.

Oficiální materiály k výzkumu naleznete na stránkách Aspin

 

Témata článku: Technologie, Navigace, GPS

1 komentář

Nejnovější komentáře

  • Redmarx 6. 11. 2016 11:32:03
    Jestli to bude opravdu pro navigaci, mozna jako vedlejsi produkt, viz...
Určitě si přečtěte

Týden mobilně 363: O tom, proč čeští důchodci dotují levné volání manažerům

Týden mobilně 363: O tom, proč čeští důchodci dotují levné volání manažerům

** České telekomunikace jsou rozdělené na dva trhy. Rezidenti doplácejí na firmy ** Představíme lesklý Alcatel Shine Lite ** Chybět nebude ani Mobilní pavlač s nejzajímavějšími událostmi uplynulého týdne

Včera | Kůžel Filip, Láska Jan | 47