Navigátor TomTom Go: zkušenosti s novými mapami ČR

TomTom vydal koncem loňského roku novou verzi map pro své navigátory. Česká republika je v ní konečně kvalitně pokryta od Aše až k Mostům u Jablunkova. S mapou jsme při delším testu najeli několik tisíc kilometrů a můžete si přečíst, jaké jsou naše zkušenosti.
Kapitoly článku
Recenzi mobilního navigátoru TomTom Go 500 jsme na MobilManii vydali v říjnu. K samotnému zařízení jsme měli jen velmi málo výtek, protože TomTom Go je v současné době stále nejlepší navigační systém svého druhu. Už tak úplně nadšeni jsme ale nebyli z úrovně mapových podkladů. Při srovnání s minulostí, kdy Česká republika teprve čekala na kvalitní navigační mapy, byla navigace s TomTomem samozřejmě skvělá. Detailní pohled ale ukázal, že západní část Česka je na tom výrazně lépe než Morava.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
TomTom Go 500

V recenzi navigátoru jste mohli najít tyto odstavce:

„TomTom pro Českou republiku udává bez dalších detailů pokrytí 36 %. U největších měst se lze navigovat až na konkrétní ulici, popisná čísla ale nejsou připravena ani v Praze. Hranici, za kterou chybí i ulice, si neodvážím odhadnout, západní část republiky je ale zpracována lépe než východ. Například v Berouně, který má asi 18 tisíc obyvatel, najdeme ulice, v padesátitisícovém Přerově pouze hlavní průjezdní tahy.

Horší je, že města z východní části republiky, která nejsou pokryta uliční sítí, TomTom nenajde při použití vyhledávání. Místo relativně velkého Prostějova nabídne jen stejnojmennou vesnici u Pardubic, Přerov nachází jen u Ústí nad Labem. V západní části České republiky navigátor vyhledá i tu nejmenší vesničku, na východě je jakoby slepý. K hledanému městu se sice můžete dostat i přímým výběrem z mapy, to ale samozřejmě není pohodlné. Toto chování hodnotím jako největší vadu navigátoru.“

TomTom ve spolupráci s firmou Teleatlas, jejíž mapy používá, vydal koncem loňského roku novou verzi map. Je výrazně lepší, proto jsme se ji rozhodli ještě jednou zvlášť otestovat. Vydali jsme se na několik výletů a jen po ČR s ní najeli přibližně dva tisíce kilometrů. Nová mapa, kterou jsme testovali, má přesné označení DE_AT_CH_PL_CZ_Plus v605.

 
Mapa TomTomu v denním a nočním režimu

Je mimochodem velmi pravděpodobné, že se brzy objeví ještě lepší verze. Bude pokrývat i Slovensko, Ukrajinu, část Ruska, balkánské země či Turecko. U TomTomu o ní ale ještě oficiálně nenajdete ani slovo.

Jak zhodnotit mapu?

Objektivní hodnocení navigačních map snad ani není možné. Možná jen stylem, že bych si vzal na půl roku dovolenou, pečlivě projel několik vybraných měst a kontroloval realitu s tím, co je na displeji. Na takový test si ale ještě budete muset počkat.

 
 Postup při hledání adresy

I když nemohu říct, že mapy jsou dokonalé, překonaly už hranici, za kterou lze podle mého názoru mluvit o kvalitní navigaci po České republice. K ideálu stále chybí popisná čísla alespoň ve všech městech, pojmenované ulice i na vesnicích a přebývají také chyby. Není jich naštěstí mnoho, při své cestě jsem zachytil jen dvě zásadní:

1. Mikulov, střed města, nastavena nejrychlejší cesta do Vídně. TomTom mě místo přes běžný hraniční přechod tlačil po ulici Vídeňské, která se za železničním přejezdem změnila v úzkou okresku. Cesta ale najednou skončila, přede mnou byl dům a musel jsem se vracet.

2. Brno, křižovatka u autobusového nádraží Zvonařka. Přijížděl jsem směrem od Galerie Vaňkovka po ulici Plotní a TomTom radil odbočit doleva na ulici Zvonařka. Na křižovatce je přitom zákaz odbočení (a co si pamatuji, byl odjakživa).

Myslím ale, že i tyto chyby se dají překousnout. Opravdu jich není moc a navigátor do automobilu pochopitelně nelze přirovnávat k letecké IFR navigaci, kdy se pilot řídí pouze podle přístrojů. V autě musíte sledovat provoz, nelze ignorovat dopravní značky. Když bude nějaká tvrdit, že nemůžete zabočit doleva, tak zkrátka pojedete rovně. Navigační systém za chvíli přepočítá trasu a navede vás správně.

 
Počítání trasy • přehled

Všímal jsem si také, jak mapy reagují na nové silnice a dopravní úpravy. Nový kruhový objezd, který v Hulíně nahradil křižovatku s odbočkou na Kroměříž, ještě neznal. Dálnice z Vyškova na Kroměříž, která v současné době končí u Vrchoslavic, je však již přesně zakreslena. Na mapě ale chybí napojení ze staré silnice, chvíli je proto nutné jet „po poli“.

Teleatlas také opravil chybu ve špatně pojmenované ulici v Brně, na kterou jsem loni v dubnu prostřednictvím webového nástroje navigace Wayfinder upozornil. Je to pěkná ukázka toho, že i již hotové mapy se aktualizují a opravují.


Navigace v perspektivě, dvě různá měřítka

Pro jistotu ještě jednou: předchozí odstavce samozřejmě nehodnotí mapu jako celek. Upozorňuji jen na zajímavá místa, kterých jsem si při svých cestách s TomTomem všiml. Je nadevše jasné, že v mapách je řada dalších chyb a při cestách s navigátorem na ně jistě narazíte.


Půdorysný pohled, dvě různá měřítka

Třicet šest procent: stačí?

Mapa ČR má podle TomTomu pokrytí 36 %. Je ale pravděpodobné, že údaj na webu je chybný, protože stejné číslo bylo i u první, mnohem horší mapy. Pokrytí ale rozhodně nedosáhne k devadesáti devíti procentům Německa, Francie nebo Velké Británie. Na vině jsou hlavně chybějící popisná čísla domů, která jsem našel pouze v Praze a v Mladé Boleslavi (zde to je z historických důvodů, protože automobilka Škoda, která má v Mladé Boleslavi sídlo, stála na začátku autonavigace v České republice). Přestože na mapě jsou všechny silnice v Česku, ve výsledku je číslo udávající pokrytí nižší.


V příští kapitole najdete výsledky testu pokrytí šestnácti vybraných českých měst: od největších až po malinké vesnice

Témata článku: , , , , Tom, Mapa, Objektivní hodnocení, Železniční přejezd, Autobusové nádraží, Nov, Zkušenost, Část Česka