Navigon 70 Premium: poslouchá na slovo

Navigon změnil označení a nám se do rukou dostává jeden z nejvybavenějších modelů 70 Premium. Největším lákadlem zůstává hlasové ovládání.
Kapitoly článku

Značku Navigon nemusíme čtenářům sáhodlouze představovat. Jedná se o německého výrobce, jehož pro tento národ typickou preciznost pocítíte především na kvalitě zpracování, která byla vždy o chlup lepší, než u konkurence. Zároveň se ale i Navigon dopouští chyb, které bychom od výrobce s takovou tradicí mezi navigacemi nečekali, a co hůř, ze kterých se výrobce nepoučil. Ale nepředbíhejme.

Klíčové vlastnosti

  • matný, resistivní a zapuštěný displej
  • citlivý čip STMCartesio
  • kvalitní mapové podklady celé Evropy
  • velmi dobrá navigační aplikace a s ní spojené funkce
  • dobře fungující hlasové ovládání a hlasová navigace vůbec
  • bluetooth obslouží dva telefony současně
  • vytváření vlastních POI z počítače
  • funkce MyRoutes
  • příznivá mapová politika
  • funkce chytré parkování
  • panorama View, Landmark View, Reality View,
  • senzor přiblížení ruky

Hlavní nedostatky

  • pasivní držák
  • zatím nedokonalý import vlastních POI
  • nesmyslně umístěný konektor napájení
  • bez určení pozice zbytečně obtěžuje

O navigacích Navigon píšeme poměrně často. Připomeňme si například recenzi modelu 7310 z minulého roku a také fotogalerii prostředí ze špičkového modelu 8410. A právě s těmito dvěma modely budu často srovnávat. Také se nepustím do podrobného popisu navigační aplikace, to najdete právě v předchozích dvou recenzí a kopírovat nehodlám. Spíše se zaměřím na novinky a vlastnosti, které mne zaujaly. Vážným zájemcům o Navigon tak rozhodně doporučuji přečtení i předchozích recenzí.

Zpět k ověřené klasice

Hned po vybalení navigace jásám: konečně již žádné lesklé a podbízivé displeje. Navigon 70 se vrací ke klasice – ověřenému rezistivnímu matnému displeji, který neodráží veškeré dění v okolí. Má úhlopříčku rovných pět palců, ideální poměr mezi velikostí a komfortem. Použitá technologie displeje je ale i znát z toho méně pozitivního pohledu, na displej musíte trošku víc přitlačit. Raději ale matný rezistivní displej, než skvěle citlivý, ale lesklý displej kapacitní. Displej je navíc hezky zapuštěný pod okolní úroveň a hrany dobře vedou prst na tlačítka. Přesně na tento problém si stěžoval kolega Marek Lutonský v recenzi Navigonu 7310, který měl displej lesklý a zarovnaný po celé přední ploše. Zde je zřejmé, že se výrobce poučil a u novinky dal přednost praktičnosti před vzhledem. Je zajímavé sledovat, jak se na zcestí dal i TomTom, který se právě u svých nových modelů Go Live 1000 a 1005 chlubí kapacitními lesklými displeji. Zda-li se také po výtkách uživatelů vrátí ke klasice?

 
Klasický vzhled navigace: možná obyčejný, avšak náramně praktický

Na těle opět nenajdete žádná tlačítka vyjma toho pro zapnutí a vypnutí. Vpravo se ještě nachází štěrbina pro vložení paměťové karty microSDHC. Vnitřní paměť navigace činí 4 GB, přičemž po zakoupení zbývá volných jen 98 MB. Navigace je však prosta veškerých multimediálních funkcí, nenajdete zde přehrávač hudby, videa, ani prohlížeč obrázků, takže slot zřejmě zůstane nevyužit. Mimochodem, absenci těchto multimediálních funkcí nepovažuji za nedostatek.

  
Na zadní straně si povšimněte poměrně velkého reproduktoru

Samotná navigace působí jako vždy hodnotným dojmem. Nemohu napsat, že se „nejedná o lacinou čínskou krabičku“, jelikož navigace v Číně vyrobena byla. Navigon však dokazuje, že není Čína jako Čína a kdo si kvalitu pohlídá, získá skutečně kvalitní hardware. Výrobce také upustil od různých perforací a módních výstřelků, které z pohledu praktičnosti nic nepřinášely. Ve spodní straně se ještě nachází drobný otvor pro provedení resetu, nicméně mně se navigace za celou dobu testování nekousla a toto tlačítko poslední záchrany jsem nemusel použít ani jednou.

   
U konektoru je kabel mohutnější, obsahuje totiž anténu pro RDS-TMC
 
Podívejme se ještě na dodávané příslušenství. S navigací obdržíte výborně pevný držák s velkou přísavkou, který drží navigaci jako přibitou. Jedná se však o držák pasivní, před každou cestou tak musíte připojovat nabíječku. Konektor se navíc nachází ve spodní části, na což musíte myslet a připojit ji ještě před vložením do držáku. Vzhledem k zalomenému konektoru a nepoddajnému kabelu bych měl o životnost konektoru obavu. Naprosto stejným problémem trpěl i model 7310 a zde se tedy výrobce rozhodně nepoučil. Na každý pád se v napájecím kabelu nachází i anténa pro RDS-TMC, žádný další kabel se vám tedy po palubní desce válet nebude.

Dlouhý nebo krátký start

Pokud navigaci nepotřebujete, můžete ji pouze uspat nebo zcela vypnout. Rozdíl je patrný při opětovném zapnutí – pokud navigace znovu startuje, musíte počkat asi 45 sekund a odsouhlasit obligátní upozornění stran bezpečnosti provozu.


Držák je velmi pevný, navigace se za žádných okolností netřese

Po spuštění nás již přivítá důvěrně známé prostředí se čtveřicí základních nabídek: Nový cíl, Moje cíle, Domů a konečně Hlasové ovládání. Jde o dobře zvolené ikonky, byť osobně bych zde uvítal místo položky domů funkci Zobrazení mapy. Tu najdete klepnutím na položku Možnosti ve spodní části. Zde se také dostanete k nastavení všech funkcí navigace.


 

Jen část z obrazovek v nastavení

A že je co nastavovat! Navigon nepostrádá snad žádné důležité možnosti nastavení, a to ve třech oddělených sekcích: nastavení navigace, nastavení zobrazení mapy a všeobecné info: Položek je opravdu spousta, nastavovat můžete intenzitu podsvícení pro den a noc, nechybí nastavitelná varování při překročení rychlosti, zobrazení názvů ulic a mnohé další. Podobně podrobné jsou i volby při výběru dopravního prostředku, kdy si můžete individuálně nastavit zakázané úseky a podobně.

Promluvte si s Kittem

Vraťme se k tomu zajímavému, možná vás zaujala zmínka o položce Hlasové ovládání. Ano, skutečně zde je a skutečně funguje v českém jazyce. Po stisku hlavní položky je vám nabídnuta jedna ze tří položek: Adresa, Důležité místo v okolí a Moje cíle. Každou z položek vám navigace přečte tak, abyste na displej nemuseli ani kouknout. Zároveň se musíte držet na uzdě a odpovídat až ve chvíli, kdy vám navigace řekne všechny možnosti a zvukovým tónem naznačí, že nyní můžete hovořit vy. Osobně mi chvíli trvalo, než jsem navigaci přestal skákat do řeči a naučil se vyčkat na oznamovací tón.


Zelená ikonka v levém horním rohu oznamuje hlasovou navigaci

Na navigaci samozřejmě musíte mluvit srozumitelně a při zadávání vypnout při jízdě rádio. Rozpoznání není stoprocentní, nicméně vše je promyšleno tak, abyste mohli informace opravit. Na displej opravdu nemusíte ani kouknout, navigace vám po zadání adresy svůj výsledek přečte, takže víte, zda byla adresa rozpoznána korektně nebo ne. S největší pravděpodobností si navíc navigace uchovává příkazy do doby správného rozpoznání adresy. Při pokusu o hlasovou navigaci na Jakubskou 5 v Brně mi navigace nabídla nesmyslné město a tím i ulici. Jakmile jsem následně požádal o opravu, stačilo vyslovit (a správně rozpoznat) Brno, a navigace již nabídla korektně Jakubskou 5 – ulici jsem tedy již podruhé nehlásil.

 
Po nahlášení adresy tuto navigace zobrazí a především přečte pro kontrolu

Je pravdou, že zpětné přečtení položek již nefunguje u položky Důležité místo v okolí. Zde musíte vyslovit správně kategorii, tedy například parkoviště, restaurace nebo čerpací stanice. Na výsledek vyhledávání (místa seřazená dle vzdálenosti) také musíte kouknout a následně říct příslušné číslo.

Článek pokračuje v další kapitole: Bezdotykové ovládání, pohodová navigace, závěr

Témata článku: , , , Naplánovaná trasa, Pře, Kvalitní hardware, První krůček, Citlivý mikrofon, Slovo, Nový cíl, Klasický vzhled, Výsledek vyhledávání, Příslušné číslo, Pasivní držák, CAI, Real View