Aktuálně nejvyšší Navigon 7310 nenabízí jednu velkou novinku, ale celou řadu drobných inovací. S některými přichází jako vůbec první.
Mnoho informací zakrývá mapu
Každé grafické vylepšení mapy trochu ubírá na přehlednosti, a i když se Navigon snažil, výsledkem je kompromis. Na mapě je někdy víc prvků, než byste chtěli, silnice se v dálce brzy začnou ztrácet, objevuje se v nich efekt moiré. Liniím silnic by možná pomohlo, kdyby byly širší.
V mapě se mohou zobrazovat kategorie zájmových bodů, které nastavíte. Původně dobrý úmysl zobrazit místo symbolů malá loga firem nepovažuji za úplně šťastný. Problém nastane, když nevíte, k jaké firmě logo patří. Místo jednoznačné informace například o čerpací stanici tak musíte zkoumat, co se to na mapě objevilo za obrázek (přestože malý symbol benzinky je za logem trochu vidět). Zajímavé je zobrazování symbolů u železničních přejezdů.
Navigon při navigaci: v 3D režimu • 2D mapa • ukázka návěsti před křižovatkou a řazení do pruhů
Navigon příliš nešetří místem. Čtvrtinu až třetinu plochy zabírají informační lišty, jejichž zobrazení sice lze mírně ovlivnit, dvou řádků se ale nikdy nedá zbavit. Další místo na displeji zabere blok pro řazení do pruhů, který se tu a tam ukáže před většími křižovatkami. Ocenil bych ale úspornější zobrazení, nebo možnost podrobnějšího uživatelského nastavení. Možností, jak ovlivnit vzhled navigační mapy, ale jinak Navigon nabízí opravdu spoustu.
Možnosti v kontextové nabídce při navigaci
Umí dopravní události na trase?
Při jízdě se na displeji může ukazovat značka maximální povolené rychlosti. Odděleně pro město a silnice mimo obce lze nastavit limit, po jehož překročení se Navigon ozve hlasovým upozorněním „Pozor“. Nestačí mu to ale jednou, a když se rozhodnete jet rychleji (nebo když je v mapě uložena špatná informace o povolené rychlosti), ozývá se každých třicet sekund. Dá se to vypnout.
Velmi netradiční je upozorňování na nebezpečná místa na cestě. V Česku jsem se s ním nesetkal, ale v Rakousku, kde jsou zřejmě modernější mapy, se na displeji objevovala značka prudké zatáčky, zákaz předjíždění, konec zákazu… Když mimochodem Navigon ohlásí „Nebezpečné místo“, má na mysli policejní radar nebo kameru.
Navigon zná i dopravní značky, raději se ale dívejte na ty opravdové na silnici
V Navigonu je podobných detailů ještě víc. Když třeba přejedete hranice, na displeji se ukážou informace o povolené rychlosti a dalších lokálních zvláštnostech týkající se pravidel silničního provozu. Stejně jako jiné funkce je možné i tuto informaci vypnout.
Přejedu hranice, a hned vím, co můžu
Anténa přijímače RDS-TMC je skryta v kabelu nabíječky, není ji nutné připevňovat zvlášť. Místa s dopravním omezením se zobrazují na mapě i v podobě textového seznamu. Stejně jako u jiných Navigonů se mi ale nepodařilo dosáhnout toho, že by se některá z události objevila v kategorii Na trase. Přestože jsem záměrně plánoval trasy vedoucí uzavírkami, které byly v RDS-TMC, navigační přístroj mi nikdy nenahlásil, že je mám na cestě.
Nesmělý pokus o MapShare
Navigon má tradičně skvělou hlasovou navigaci. Ženský hlas mluví správně česky, s výbornou intonací, lahůdkou jsou hlasem oznamovaná čísla silnic. Ve vybraných cizích jazycích lze na Navigon i mluvit, využít hlasové ovládání. Čeština však mezi nimi není.
Stejně jako jiné navigace má i Navigon pomoc v nouzi. Tato funkce na displeji zformuluje, kde se zrovna nacházíte, abyste to mohli někomu zatelefonovat. Tlačítky lze přímo vyhledat nejbližší čerpací stanice, služebnu policie, nemocnici nebo lékárnu. Jako by to nešlo běžným vyhledáním zájmových bodů…
Tohle všechno lze zjistit a najít i jinými způsoby, ale budiž
Funkce MyReport se podobá nabídce MapShare v TomTomech. Slouží k označování chyb v mapách a aktualizaci databáze policejních radarů. Při jízdě – bohužel ne ve stavu offline – lze klepnout na příslušné tlačítko a označit chybu. Při připojení navigačního přístroje k počítači a aktualizaci Navigon Fresh se označené chyby přesunou k výrobci. MyReport tak přímo neopravuje mapu a nahlášení nemohou využít jiní uživatelé.
MyReport pro hlášení chyb v mapách a aktualiaci radarů
Kdo bude chtít, může k Navigonu prostřednictvím Bluetooth připojit mobilní telefon a navigační přístroj využít jako handsfree. Zvuk je ale velmi zkreslený a myslím, že tato funkce nebude příliš používaná. Líbí se mi ale, že německý výrobce nejde cestou přidávání nesmyslných multimediálních funkcí. Navigace tak u něj nemá suplovat MP3 přehrávač, prohlížeč fotek nebo videa. Praktická je místo toho vestavěná uživatelská příručka. Je v češtině, stejně jako bezchybná česká lokalizace celého přístroje.
Využil bych hlavně MyRoutes
Navigon nehraje na světovém nebo českém navigačním trhu velkou roli. Větší úspěch má hlavně v rodném Německu. Zasloužil by si ale víc, protože jeho navigační přístroje snesou srovnání se známější a úspěšnější konkurencí. Už léta se netajím tím, že s Navigonem se mi velice dobře jezdí, a ani po zkušenostech s aktuálně nejvyšším modelem 7310 nemusím změnit názor.
Ze softwarových inovací oceňuji hlavně funkci MyRoutes, která dává na výběr ze tří variant naplánované trasy. Grafické inovace mapy bych rychle vypnul a zůstal na běžném 3D pohledu, případně dokonce se zobrazením z prosté ptačí perspektivy. Velmi mi chybí možnost nahrát do přístroje z počítače uživatelské POI, asi bych proto nakonec investoval do POI Warneru.