On-line služby navigací Garmin, Mio a Navigon (srovnání)

On-line služby budou jednoznačným tahákem tohoto navigačního roku. Postavili jsme proti sobě Garmin, Navigon a Mio a zvážili, zda mají navigace připojené k internetu pro řidiče smysl.
Kapitoly článku

K internetu dnes připojujeme zhola všechno: sledujeme automobily, dohlížíme nad vzdálenými budovami, stopujeme putování zvířat a na dálku nutíme nápojové automaty k vydání svého obsahu. Být připojen neustále na mobilu pak již patří k samozřejmostem současné doby. Proč by tedy nemohly být on-line i automobilové navigace? Zvlášť, když se tím pro řidiče otvírají teoreticky další užitečné funkce.

Konkurenti jakoby se domluvili a na český trh vrhli své on-line navigace v rozmezí jen několika týdnů. Pravidelné čtenáře jsme ale na on-line funkce již navnadili článkem o službě TomTom Live, kterou kolega Marek Lutonský testoval ve Velké Británii. U nás sice konkrétně tato služba nefunguje, Garmin, Navigon a Mio však nabízí služby vlastní.

Navigace se připojují k internetu prostřednictvím mobilní sítě a datových přenosů. K tomu potřebují komunikační modul a zde se jednotlivé testované navigace liší. Garmin integroval modul i se SIM kartou přímo do těla navigace a uživatel se nemusí o nic starat. Navigon zvolil méně praktické řešení, externí modul se připojuje mezi napájení a navigaci. Mio pak pro připojení využije telefon s podporou bluetooth a možností sdílení připojení. To bohužel není samozřejmostí u všech telefonů a speciálně těch novějších včetně iPhonu (u O2) nebo Androidu.

Data pro své služby získávají výrobci navigací od nejrůznějších poskytovatelů. Ti se liší napříč různými službami: jiný poskytovatel dodává data o aktuálních cenách paliva a další o aktuální dopravní situaci nebo leteckých linkách. Toto pak platí pro každý jednotlivý stát. Nelze tedy přesně popsat, ve kterých zemích jsou ty které služby podporovány. A co víc, tento stav se neustále mění, výrobci se snaží své služby neustále rozšiřovat. Pokud některé služby nefungují dle našich představ, například vrací nerelevantní nebo stará data, nelze přímo vinit výrobce navigace. Na stranu druhou, uživatel požaduje funkčnost a v případě potíží bude hanět právě výrobce.

Garmin Nüvi 1690

Garmin disponuje modulem integrovaným do těla navigace včetně SIM karty. Po dobu jednoho roku po zakoupení máte služby nüLink zcela zdarma, každý další rok pak stojí 79 Eur. Platbu lze provést prostřednictvím platební karty, nebo ve specializovaném obchodě za české koruny (asi 2 150 Kč). Pravidelný roční poplatek tedy hradíte Garminu, získáte však neomezené datové přenosy i v zahraničí. To jsme ověřili v Rakousku, Německu a Itálii, bohužel na Slovensku služba zatím nefunguje a její zprovoznění se plánuje během tohoto roku.


Garmin Nüvi 1690: že obsahuje GSM modul na sobě nedá znát

Služby nüLink Garminu jsou ve srovnání s konkurenty nejbohatší a nejlépe propojené s vlastními funkcemi navigace. Zatímco u Navigonu máte pocit, že jsou on-line služby v nabídce navíc, v Garminu jsou lépe integrované do prostředí.

 
S Garminem obdržíte aktivní kolébku

Nejprve se podívejme na vyhledávání pomocí Googlu, které se sice ukrývá pod speciální ikonkou, v dalších úrovních se však od hledání v POI z databáze neliší. Zatímco výsledky hledání POI řadí navigace dle vzdálenosti od těch nejbližších, Google nabízí výsledky v mně neznámém pořadí. Pouze na prvních pozicích nabízí místa ohodnocená hvězdičkami a ani zde neplatí lepší hodnocení vyšší pozice.


 

Prostředí a kategorizace při hledání na Google se neliší od hledání POI v paměti přístroje

Nechybí volba oblasti hledání (aktuální pozice, jiné město, poslední cíl, oblíbený bod, okolo aktivní trasy, u cíle) a dále hledat pomocí tématických kategorií. Kategorie jako například palivo, ubytování, jídlo a pití, obchody, přeprava a další mají své podkategorie. Pod jídlem najdete volby kuchyně asijská, kavárna, fast food, italská a podobně, pod dopravou letecká, půjčovny automobilů a další.

 
Místa lze vyhledávat okolo různých míst • Google neřadí výsledky podle vzdálenosti

Zároveň lze zadat název bodu a vyhledávat full textem. Seznam míst odpovídajících zadaným kritériím obsahuje vzdálenost a směr k cíli, název, adresu i hvězdičkové hodnocení. Po klepnutí se zobrazí mapa s umístěním cíle a podrobné informace o vzdálenosti, času jízdy a ceně pohonných hmot (pokud máte informace o spotřebě vozu vyplněny). Místo můžete přidat do oblíbených nebo se k němu rovnou navigovat.

 
Jednotlivé kategorie mají různé upřesňující volby, vyhledávat však lze i full textem

Pak zde máme další nüLink služby. V nastavení najdete položku myGarmin, která vám nabízí nejnovější aktualizace programu, hlasů, bodů zájmu a další. Pro jejich stažení však musíte přístroj připojit k počítači. Položka Stav Letu vyhledá všechna letiště v okolí a po zvolení jednoho můžete zkontrolovat, zda nemají přílety anebo odlety zpoždění. Služba funguje i na Tuřanském letišti v Brně, jak dokazují okolní obrázky.

 
 
Informace o leteckých linkách fungují překvapivě dobře i pro malá letiště

V počasí můžete sledovat nejen předpověď pro vaši aktuální pozici, ale i pro tři další libovolná města. U každé položky nechybí předpověď na pět dnů dopředu: teplota, graficky znázorněné počasí a pravděpodobnost srážek.


Předpověď počasí až na pět dnů dopředu

V aplikaci On-line kurzy vám Garmin zjistí aktuální kurz libovolných zahraničních měn. Škoda, že zde nelze sledovat více párů současně. Funkce Ceny paliva mi fungovala pouze v Londýně, a to zde byly informace často o několik dnů opožděné. Tato služba by přitom měla fungovat i v jiných státech, například v Německu, avšak ani při hledání čerpacích stanic v Berlíně jsem neuspěl.

 
Převodník měn a méně aktuální informace o cenách paliva v Londýně.

Mezi velmi zajímavé a lákavé služby patří bezesporu Ciao. Uživatelé navigací Garmin, nejen tohoto Nüvi ale třeba i Nüvifone, mohou navzájem sledovat svou aktuální polohu. Své přátele musíte nejprve pozvat do skupiny a ti samozřejmě musí se svým sledováním souhlasit.

 
Seznam ostatních uživatelů v naší skupině a jejich vzdálenost od poslední aktualizace

V seznamu přátel ve skupině si pak jednoduše zvolíte jednotlivce, jehož poloha se zobrazí na mapě. Zároveň zjistíte, kdy byla poloha uživatele naposledy aktualizovaná (během několika minut, během několika dnů, během týdne). Navigace rozhodně neposílá svou aktuální polohu každou vteřinu. Ani po několikerém sledování se nám však nepodařilo přesně zjistit, zda navigace odesílá svou polohu v pravidelných intervalech časových, nebo po uražení určité vzdálenosti. Jde tedy spíše o orientační polohu. Každý uživatel ve skupině si navíc může napsat určitý textový status.


Poloha kolegy na mapě, která však byla aktualizovaná naposled před několika dny

Škoda, že se výrobce s Ciao ještě trošku víc nevyhrál. Nabízí se spousta funkcí: posílání zpráv, posílání cílů, bodů zájmu a vůbec libovolných míst na mapě (souřadnice) mezi uživateli by bylo dozajista užitečné. Třeba se těchto funkcí ještě dočkáme v dalších verzích.

  
Nastavit lze i vlastní status viditelný pro ostatní řidiče ve skupině

Dopravní informace navigace nezískává z RDS-TMC, pouze prostřednictvím nüLink a internetu. V naší zemi však zůstává dopravní zpravodajství opravdu špatné, přístroj vždy našel jen několik ojedinělých problémů a dle informací se propojení se zprávami pro RDS-TMC teprve chystá. V zahraničí přitom služba funguje obstojně, například v Rakousku byla velká spousta dopravních informací a v Itálii se dvakrát objevilo upozornění na mobilní radar (který zde ale ve skutečnosti nebyl).

Garmin by měl dále nabízet služby jako vyhledávání v programech kin, místních kulturních událostech a také hledání parkovišť s volnou kapacitou. Tyto služby již v některých zemích fungují, u nás se teprve chystají.


Článek pokračuje v další kapitole: Online služby Mio a Navigon Live, závěr

Témata článku: Garmin, Navigon, Software pro navigace, Srovnání, Mio

Nejnovější komentáře

Přidat příspěvek
Určitě si přečtěte

Test Androidů do 13 500 Kč: ukázková galerie z velkého srovnávacího testu

Test Androidů do 13 500 Kč: ukázková galerie z velkého srovnávacího testu

** Aktuálním Computer srovnává Androidy s cenou do 13 500 Kč ** 7 smartphonů od Alcatelu po Sony ** Podívejte se, jak fotí a natáčí, toto je kompletní testovací galerie

18.  11.  2016 | časopis Computer, Michlovský Jakub | 14

Chytré hodinky přestávají zákazníky zajímat. Trh potřebuje nový impulz

Chytré hodinky přestávají zákazníky zajímat. Trh potřebuje nový impulz

** Nejvýrazněji oslabil Apple ** Novou tržní dvojkou je Garmin ** Chytré hodinky zatím nejsou pro každého

31.  10.  2016 | Láska Jan | 96

Apple iPhone 7 vs Samsung Galaxy S7. Slepý souboj fotoaparátů.

Apple iPhone 7 vs Samsung Galaxy S7. Slepý souboj fotoaparátů.

** Srovnali jsme foťáky velikánů: Apple iPhone 7 a Samsung Galaxy S7 ** O vítězi testu rozhodnete jen vy ** Vítěze vyhlásíme za týden

10.  10.  2016 | Miksa Martin | 134

Srovnáváme iPhone 7 a 6s: Novinka má lepší foťák, ale vyplatí se připlatit?

Srovnáváme iPhone 7 a 6s: Novinka má lepší foťák, ale vyplatí se připlatit?

** Výkon je vyšší, ale na plynulosti systému to nepoznáte ** Srovnali jsme fotoaparáty, iPhone 7 opravdu fotí lépe než rok starý 6s ** Upgrade se vyplatí spíše jen ze starších modelů

30.  9.  2016 | Miksa Martin | 154

Mio MiVue: Otestovali jsme dvojici záznamových kamer do auta

Mio MiVue: Otestovali jsme dvojici záznamových kamer do auta

** Mio MiVue 658 Touch je jednoduchá autokamera ovládaná dotykem ** Mio MiVue 698 Dual přidává druhou kameru na zadní okno ** Ocenili jsme hlavně samostatnost. Kamery spolehlivě pracují bez obsluhy

16.  9.  2016 | Kůžel Filip | 14

7 důvodů, proč přejít na iPhone 7

7 důvodů, proč přejít na iPhone 7

** Dvojnásobná paměť za stejnou cenu. Už to je slušný argument, ale zdaleka není poslední ** iPhone 7 odolá prachu i vodě, má nový foťák a stereoreproduktory, vyšší výkon i výdrž ** Budete postrádat tlačítko pod displejem a sluchátkový konektor?

8.  9.  2016 | Miksa Martin | 233