OpenSignalMaps: když pokrytí operátorů mapují uživatelé

Velmi zajímavý mashup OpenSignalMaps si klade za cíl zmapovat sílu signálu a rozmístění BTS, a to s pomocí uživatelů a jejich mobilů.

Mashup služby lze definovat jako služby využívající ke sběru dat samotné uživatele mobilních telefonů, přičemž výsledky sběru se zaznamenávají nejčastěji do interaktivní mapy Googlu. Do této kategorie tak lze zařadit nejrůznější portály o zajímavých místech, ale třeba i hromadně sbíraná data o aktuální dopravní situaci. Mezi velmi zajímavou mashup službu lze zařadit i OpenSignalMaps.com spuštěnou v prosinci minulého roku.

Služba sbírá od uživatelů informace o stavu signálu v aktuálních lokalitách, k čemuž využívá mobilní telefon se speciální mobilní aplikací, a samozřejmě vestavěný GPS přijímač mobilu. Aplikace je v tuto chvíli dostupná zdarma, nicméně jen pro platformu Android, přičemž verze pro iPhone je v přípravě a ostatní platformy se zatím zvažují.

Kudy k lepšímu signálu

Cílem služby je zmapovat sílu signálu a vytvořit tzv. „heat“ mapu, tedy mapu, která na základě barevnosti vyjádří sílu signálu daného operátora na daném místě. Mrkněte se na web tvůrců, kde přímo na titulní straně najdete tuto mapu plně k dispozici. V horní části můžete zadat svou adresu a rychle se tak dostat na libovolné místo na Zemi. Barva zobrazuje intenzitu signálu a samozřejmě platí, že čím červenější, tím lepší signál. V pravé části můžete vyfiltrovat nejen jednotlivé operátory, ale i typy sítí.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Města jako Brno či Praha jsou pokryty poměrně dobře. Vpravo mapa základnových stanic jednotlivých operátorů.

Již letmým pohledem zjistíte, že má tato služba uplatnění spíše jen ve velkých městech (kde ji paradoxně potřebujeme nejméně). Jednoduše jde o důsledek velké koncentrace uživatelů ve městech a tedy množství sesbíraných dat, přesně v protikladu s malými vesnicemi, kde lišky dávají dobrou noc.

Klepněte pro větší obrázek
...mimo velké metropole je však zmapování mnohem horší

Nabízí se samozřejmě obligátní otázka, proč takovou věc vytvářet, když máme mapy pokrytí přímo od operátorů. Problém je, že mapy pokrytí operátorů jsou vytvářeny na základě modelů z plánovacích programů a nemusí tedy nutně reflektovat skutečnost. Přesné měření (několika) uživateli na daném místě podá výrazně přesnější výsledky. Aplikace pro Android umožňuje i provádět měření datové přenosové rychlosti a i tyto údaje jsou odesílány tvůrcům.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Hlavní funkce aplikace: šipka ukáže, kterým směrem stojí základnová stanice

Služba ale nesnímá pouze sílu signálu, snaží se odhalit a zmapovat základnové stanice operátorů a také bezdrátové Wi-Fi sítě v okolí. Ano, služba tak opakuje to, co již běžně využíváme ve svých mobilech – určování polohy na základě základnových stanic. Proč to dělá?

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Typická chyba pro oblasti se špatným "pokrytím" - základnová stanice zde ve skutečnosti nestojí

Jedním z hlavních přínosů služby má být to, že vám aplikace v mobilním telefonu poradí, pokud máte slabý signál nebo vám hovory padají. A to radou a ukazatelem směru k základnové stanici, ke které jste připojeni. Pokud se k základnové stanici přiblížíte, anebo odstraníte překážky v daném směru může se signál výrazně zlepšit. Tak třeba v Údolí kvákajících žab chodíte volat před chalupu, ačkoliv základnová stanice stojí za ní. Stačí chalupu obejít a už můžete volat bez rušivých výpadků. Služba přitom nemůže použít stávající databází, kterou používá Google, protože ten na základě dotazu vrátí pouze polohu telefonu a nikoliv polohu základnových stanic. OpenStreetMap si zkrátka musí vytvořit databázi vlastní a s tím pomáhají uživatelé.

Uživatelé chtějí vidět svůj přínos

První úzké hrdlo projektu – kritický počet uživatelů – jsme již zmínili. V oblastech bez dostatečného množství sebraných dat je určení umístění základnových stanic poměrně nepřesné. O sběr dat je přitom mezi uživateli velký zájem, sami tvůrci se chlubili miliony přidaných základnových stanic měsíčně.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Test přenosové rychlosti a seznam okolních základnových stanic

Druhým úzkým hrdlem jsou bohužel tvůrci, konkrétně způsob zpracování přijatých dat od uživatelů. Zpracování dat totiž v tuto chvíli probíhá ručně. Polohy základnových stanic jsou vkládány a v mapě aktualizovány zhruba každý týden až dva, aktualizace heat mapy probíhá s ještě nižší frekvencí. Ano, projekt je zatím ve fázi betaverze a dle posledních údajů na webu pracují tvůrci na automatizaci celého procesu, což bude klíčové pro další fungování projektu. Pokud uživatelé neuvidí, že jejich podílení se na projektu vede k výsledkům, od spolupráce a poskytování svého telefonu pro dobrou věc jednoduše upustí.

Podaří-li se tvůrcům dořešit všechny podmínky, a to zavčas, než vyprchá nadšení uživatelů, bude OpenSignalMaps opravdu užitečnou a zajímavou službou.

Témata článku: Ostatní, Navigace

4 komentářů

Nejnovější komentáře

  • mark556651 10. 1. 2012 14:36:07
    k wigle net se teď připojil nový český projekt WIFILEAKS doporučuji...
  • Atlantis 25. 7. 2011 19:18:41
    No tak jsem si ten program nainstaloval a přijde mi celkem...
  • William 25. 7. 2011 16:14:06
    delat zavery z techto mereni je nesmysl, kazdy mobil meri jinak, nekdo ma...
Určitě si přečtěte

Android Auto 2.0: Už kvůli němu nemusíte kupovat nové auto. Vlastně to jde i bez auta

Android Auto 2.0: Už kvůli němu nemusíte kupovat nové auto. Vlastně to jde i bez auta

** Android Auto se šíří jen velmi pomalu, a tak přichází verze 2.0 ** Když to dotáhneme do extrému, používat ji můžete i bez auta ** ...hlavním smyslem ale je použití ve starších autech

12.  11.  2016 | Miksa Martin | 5

5 nových vychytávek v Google Mapách

5 nových vychytávek v Google Mapách

** Ukážeme vám několik posledních inovací Google Map ** Ne všechny bohužel fungují v češtině **Narazíme bohužel i na připravené funkce, k nimž chybí další obsah

10.  10.  2016 | Chroust Martin | 8

Londýn, Berlín a teď Praha. Apple Mapy umí navigovat i v hromadné dopravě

Londýn, Berlín a teď Praha. Apple Mapy umí navigovat i v hromadné dopravě

Mobilní aplikace Apple Maps nemusí pomáhat s orientací pouze řidičům. Její navigační funkce lze použít také pro cestování veřejnou dopravou. Nyní je služba dostupná i v Praze.

2.  8.  2016 | Kůžel Filip, Vajner Radek

ČVUT tvoří navigaci pro nevidomé. Vystačí si bez GPS

ČVUT tvoří navigaci pro nevidomé. Vystačí si bez GPS

Pohyb ve městě je pro slepce náročný a konvenční navigace příliš nepomůže. Tým vývojářů z ČVUT to chce změnit, vystačí si bez GPS a s „hloupým“ telefonem.

16.  5.  2016 | Pavec Jan | 1