Proč se na hlasovou navigaci nedá spolehnout

Diskuze čtenářů k článku

polda  |  17. 03. 2007 18:42

Osobně se divím,že po poukázání na některé nedostatky-ne všichni mají navigaci a možná přemýšlí o jejím pořízení a tyto nedostatky určitě v návodu nenajde. A nakonec se diskuse zvrhne v přesvědčování o své jediné pravdě.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Suvel  |  17. 03. 2007 21:32

Jediná pravda je, že navigace občas řeknou pěknou blbost. A doufám a přeju si, aby byla pravda taky to, že si i výrobci připustí, že je ještě na čem zapracovat a jejich výrobky budou čím dál tím dokonalejší. Ideální stav - pak by nemusely vznikat podobné články a divitelé by se nedivili...
PS: I když nejsem divitel, přece jen se jako bývalý programátor divím, že je tak obtížné převést směr, kterým ukazuje šipku na displeji, na hlasový povel. Když se šipka na křižovatce, kde je třeba odbočit, stáčí např. o více než 90 st. vlevo, proč slyším "jeďte rovně"? To fakt nepochopím.
PS2: Aby nebyla mýlka - kromě hlasových povelů před navigacemi smekám - většinou dokonale odvedená HW i SW práce!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
divitel  |  17. 03. 2007 11:09

Prošel jsem si diskuzi a je to fakt k pousmání. Autor napsal nějak článek, neuzná že prostě svůj názor vydal za jediný správný a teď ho obhajuje za každou cenu. Neuzná že název je opravdu matoucí a paušalizuje i když většina z těch co hlasovou navigaci použivá, jeho problémy nezaznamenali. Teď po jeho přečtení začnou zbytečně čučet na displej a pokud to dobře dopadne tak nikoho na přechodu "nesejmou". Ale všimněte si že na mobilmanii i navigovat je velice obtížné, že by některý z autorů někdy uznal, že udělal chybu, či připadně (ač se argumenty o výměně názorů ohánějí často) své závěry či názory korigoval.
Když nebyly GPSky a stará babka z rohu vás poslala někam do Neumětel a třikrát se minula odbočka, tak se jeden optal znova a opakoval postup tak dlouho, až do cíle dojel. Prostě se s tím počítalo. Takže pokud jedu jen podle hlasové navigace, počítám s tím, že občas zakufruju. No a co? Porád je to lepší než čučet do papírové mapy a motat se po městě. Sám používám jen hlasovou navigaci, protože používám k navigaci obyčejný mobilní telefon a online serverovou navigaci. Pokyny nikoho neruší, jsou jen ve sluchátku bloetooth pro mne. A nesvádí mne nic k zírání na mapu navigačního systému. Souhlasím s tím, že v dnešním provozu, v cizím prostředí je v autě nejdůležitější zírání před, za a do stran a ne na sloupek A, B či Z!
A teď si rád přečtu, že vůbec nemám pravdu, že autoři jsou velice tolerantní a já nemám argumenty!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
LK  |  17. 03. 2007 11:28

Technicky vzato článek obsahuje šest objektivních případů, které se stávají, jednu mou poznámku o tom, že zvláště čtyři z těch šesti se nedějí až tak často (což je subjektivní věc, pro někoho je často jednou z deseti a pro jiného jednou ze sta) a jasné vyjádření mého subjektivního pocitu, že z výše uvedeného hlasové instrukce vidím jako zbytné. Co mám tedy dle vás korigovat nebo "uznat chybu", abyste byl spokojen? Že si posypu popelem hlavu a začnu jezdit výhradně dle hlasových instrukcí, protože VÁM to tak vyhovuje?

Navíc máte zcela evidentně problém s tím, že vidíte věci, které prostě nejsou. Obviňujete mne, že "svůj názor vydal za jediný správný", přitom jsem zcela jasně psal, že toto není případ, kdy jeden názor je špatný a druhý správný.
Stejně tak článku přisuzujete magickou schopnost ovlivňovat druhé - někomu hlasové instrukce vyhovují a najednou "Teď po jeho přečtení začnou zbytečně čučet na displej".
No a závěrem dodám, že popíráte sám sebe. V úvodu tvrdíte "většina z těch co hlasovou navigaci použivá, jeho problémy nezaznamenali" a o kus dál "takže pokud jedu jen podle hlasové navigace, počítám s tím, že občas zakufruju".

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
divitel  |  17. 03. 2007 11:47

Ano, přesně tenhle směr polemiky jsem očekával.
Takže já Vám to vysvětlím.
V první části jsem polemizoval s tím, jak jste článek napsal a uvedl. Ano, to by bylo správné, si nasypat popel na hlavu, protože vyznívá jako jediný správný výklad na co jsou hlasové povely a Váš výklad jako jediný správný. Přečtete si diskuzi, najdete to tam vícekrát. Tahle polemika by vůbec nemusela být, kdyby nadpis byl třeba Mé zkušenosti s hlasovými povely a co Vaše?
Nenutím Vás jezdit podle hlasových pokynů, ať si každý jezdí jak chce. Je to hledisko názoru, co je v autě bezpečnější zda hlas či kontrolování displeje. Jen jsem podotkl, že když si někdo Váš článek přečte, může ho to nutit na základě Vašich subjektivních závěrů začít kontrolovat displej. "Teď po jeho přečtení začnou zbytečně čučet na displej". A to podle mne není zrovná žádoucí. Ano, použil jsem zjednodušenou frázi a slovíčkaření v tomto případě je od Vás zbytečné.
V další části - proto ten odstavec, jak jste si jistě všiml - jen sděluji své zkušenosti - to je ta diskuze o tématu. Nepopírám nic, v prvním části jsem mluvil obecně o těch kteří používají navigaci hlasovou a mapovou - viz diskuze - a ve druhém o mně, tedy užávateli navigace jen hlasové, který prostě počítá s občasným blouděním. "takže pokud jedu jen podle hlasové navigace, počítám s tím, že občas zakufruju".
A už vůbec nechápu jak jste přišel na to, že VÁM něco nutím! Rozdíl mezi mnou a Vámi je ten, že já nejsem autor ani redaktor a pokud sděluji svůj názor tak diskutuji a nenutím. Vy svůj názor prodáváte a tím pádem je Vaší povinností jako autora si jeho kvalitu před jeho vypuštěním v podobě článku ověřit.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
LK  |  17. 03. 2007 12:16

Opakuji se: můžete mi tedy konkrétně vysvětlit, ZA CO si mám sypat popel na hlavu? Za tam šest zmíněných důvodů? Za to, že je to uvozeno větou "Proč si ale myslím, že jezdit jen či většinou jen dle hlasové navigace prostě nejde"? Za to, že píšu "ale vzhledem k výše uvedenému na ni prostě nelze spoléhat a jezdit výhradně dle hlasu"? Nebo za větu "Osobně bych je hodnotil jako většinou zcela zbytné."?

Mám dojem, že jsem vcelku jasně oddělil objektivní fakta od subjektivních dojmů. Vám to tak evidentně nepřijde a opravdu tedy prosím o konkrétní větu či odstavec s článku, za kterou bych se měl omlouvat, protože jsem dle Vás udělal chybu.

Myslím si také, že z lidí děláte zbytečně blbce. Když někdo jezdí jen dle hlasových pokynů a problémy s tím nemá, proč by měl po přečtení tohoto článku kontrolovat displej? Když vám někdo řekne, že v jeho autě to skřípe, pojedete s tím svým do servisu, že vám to vlastně může skřípat taky? Tohle nedává smysl.

S tím vaším blouděním - opět pouze voda na můj mlýn. Přesně to jsem totiž v článku tvrdit a hrozně vám to vadilo - že na hlasové instrukce není spoleh. Je snad lepší důkaz, že článek je pravivý, než to, že vy sám, jen dle hlasových instrukcí jezdící, občas zabloudíte?

Takže zmíněný závěr byste si představoval jako "ano, napsal jsem článek špatně, na hlasovou navigaci je spoleh, akorát pan divitel, který jezdí výhradně dle ní, občas zakufruje, zatímco já, když spoléhám hlavně na displej, nekufruju"?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Divitel  |  17. 03. 2007 14:27

Omlouvám se, nemám co bych dodal.. Autor má vždy pravdu, zvláště pak ten co čte a chápe jak se mu to hodí. Jen ještě jednou bych nesouhlasil - já z lidí blbce nedělám, já je na rozdíl asi od Vás, trošku znám. Pokud někdo napíše - jako Vy - že jsou hlasové pokyny nespolehlivé a vychází to v odborně zaměřeném serveru, tak si to začne ověřovat i když to doteď nedělal.
A vaši osobní praxi, že lépe je "čučet na displej" (jak jsem to já napsal, aby nebylo omylu) neboť hlasové pokyny jsou zbytné (jak jste napsal Vy) vysvětlele kterémukoliv dopravákovi. Určitě Vás bude velebit, zvláště vedle sloupku A. Ale to je - jak jsem již jednou napsal - jen Vaše věc.
Howgh.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
LK  |  17. 03. 2007 15:48

Zajímavé. Vyzvete mě k uznání chyb, které jsem v článku udělal, když požádám o poukázání na konkrétní chyby či pasáže, za které jsou dle vás vadné, tak se dozvím, že jsem autor, co má vždy pravdu a chápu, jak se co hodí a že k tomu nemáte co dodat a howgh.

Navíc od původního "autor napsal nejak clanek, neuzna ze proste svuj nazor vydal za jediny spravny a ted ho obhajuje za kazdou cenu. Neuzna ze nazev je opravdu matouci a pausalizuje" se to stočilo k tomu, že je vlastně špatně čučet na dispej z hlediska bezpečnosti a lepší je kufrovat při jízdě jen dle hlasu. To šlo ale napsat rovnou a v jediné větě. A mimochodem je to téma, které vůbec nijak nepopírá samotný článek. Všimněte si, že nikde ve článku není "koukejte při jízdě na displej" nebo "nepoužívejte hlasové instrukce" či něco takového. Článek řeší, proč jsou hlasové instrukce nespolehlivé, zatímco Vy (dle toho, co jsem z posledního příspěvku pochopil) řešíte, nakolik je bezpečné jezdit s čučením na displej.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
DDD  |  17. 03. 2007 15:58

Divitel ma asi bohate rodice.... ze ma tak dlouhe vedeni a nepochopil podstatu clanku.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Hnídek  |  03. 04. 2007 21:49

Kdyby jste si po sobě přečetl Váš bod č. 4. opravdu pečlivě, tak by jste zjistil kde je velmi konkrétní chyba a přímo celé tvrzení.
Pokud to chcete vysvětlit, tak ve Vámi popisovaném případě bude displej ukazovat odbočku vlevo (pokud si bude navigace myslit, že je na místě zelené hvězdičky) a vy ji při svém mrknutí poslechnete a budete stejně nakonec mimo trasu v ulici Dlouhá.
Vámi popisovaný případ by platil, že máte oddělené GPS signály pro mapy a pro hlas. Co myslíte!?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
LK  |  03. 04. 2007 22:10

No to je přesně to, co vám stále uniká. Pochopili to všichni, pochopíte to i vy. Zkusím to zcela po lopatě.

V článku píšu:
"Kdyby nekoukl na displej, abych porovnal reálný stav, bloudil bych dle hlasových instrukcí tak dlouho, dokud by se signál nezlepšil a navigace nedopočítala polohu správně".

Tím myslím, že pokud na displeji uvidím, že se mi pozice změnila a přitom vím, že jsem prakticky pořád na tom samém místě (o něco výše v článku píšu "popojíždím v zácpě"), vylezou mi z toho dvě možnosti.
První je, že navigace kecá, druhá je, že jsem potomek Davida Copperfielda a teleportoval jsem se jinam a to navíc bez vědomého úmyslu.
Většina z nás usoudí, že navigace kecá a tudíž se spolehne na vlastní zrak, který vidí, že stále stojíme v ulici Velká. Z displeje navigace (která vychází z mylné informace, že jsme v Dlouhé) vidím, že mám z Dlouhé zahnout do Velké. Protože však vím, že ve Velké jsem (jak jsem se to dozvěděl už jsem snad důkladně popsal), budu pokračovat rovně.
Jsem tedy v situaci, že přestože je navigace zmatena, díky zobrazení na displeji mohu provést korekci za pomoci vlastních smyslů.
V případě, že by displej nebyl a já se řídil pouze hlasem, tak takovou korekci provést nemohu. Kdyby vás zajímalo proč, tak proto, že když slyším "Za 30 metrů zahněte vlevo" a ona za zhruba 30 metrů odbočka vlevo opravdu je, NEMÁM z hlasu možnost poznat, že navigace myslí jinou odbočku za 30 metrů než tu, kterou před sebou vidím.

Už je to chápete?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Hnidek  |  04. 04. 2007 08:30

Ano, že se Vám pozice změnila poznáte -
1) pokud sledujete displej stále - (což sám netvrdíte)
2) sledujete a máte aktivovány názvy ulic - záleží ovšem na nastavení navigace, typu navigace a způsobu zobrazení a přiblížení obrazu
3) nebo je tvar křižovatky nějak vyjímečný
(nebo taky, že Vám hlas oznámil přepočet trasy - jak zbytečné ty hlasy
Jinak totiž pokud vezmeme Váš ilustrační obrázek - při tomto typu křižovatky, tak tam by jste totiž ani nepoznal, že jste umístěn jinde.
Záleželo by na navigaci (a nikoliv hlasu) jak by došlo ke korekci trasy.
Chápu, že máte velký smysl pro navigování navigace, pak Vám ovšem v žádném případě nedoporučuji kupovat si TMC, jinak se svými korekcemi budete stát několik hodin za křižovatkou ve Velké ulici a budete mít čas o všem přemýšlet. Např. o tom, proč jste měl zabočit
Jinak jak tedy sám píšete - používáte mapy pouze jako atlas, protože pokud je navigace zmatená a bude Vám (což jste zatím asi nepochopil vy) ukazovat, že jste jinde i na mapách, tak pokud dané místo neznáte, tak se stejně nezorientujete.
Pokud navigace hlásí, za 30 metrů odbočte někam, tak a) buď nestíhá správně obsluhovat hlas aby byl k dispozici včas (není problém obecné hlasové navigace) b) navigace ukazuje jinou pozici i na mapě a stejně nebudete vědět, pokud nejedete k babičce do Psí Lhoty, kam jezdíte 30 let, kterou odbočku má na mysli. Ale opravdu by mne zajímalo, co používáte za navigaci či jaké to máte problémy s příjmem GPS signálu.
Vím, že některé navigace takovéto problémy mít mohou, ale nelze mluvit takto obecně o nevhodnosti hlasu.
Jinak o "bloudění podle hlasových instrukcí" mám svoje názory. Z 99% když jsem si myslel NA MÍSTĚ kde to znám, že vím kude je lépe jet, tak mne navigace (myšleno obecně navigaci s hlasem) vyvedla rychle z omylu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
LK  |  04. 04. 2007 10:14

Milý Hnídku, přiznám se, že opravdu nerozumím, o co vám jde. Připadá mi, jako byste se mě snažil přesvědčit, že se mi ty popsané situace nestávají a že nemám pravdu. Stejně jako já vám necpu, že s navigací bloudíte, kudy jezdíte, bylo by fajn, kdybyste akceptoval fakt, že já jsem na zmíněné problémy narazil a ne jednou. Žádné přínosné komentáře k článku nemáte, jen se pouze za každou cenu snažíte hledat problémy tam, kde nejsou.
Nyní konkrétně:
1) pokud stojím v zácpě, koukám na displej častěji, než jindy
2) samozřejmě, že vycházím z určitých běžných předpokladů. Navigace, s nimiž jsem měl tu čest (řádově asi šest různých programů) s tím problém neměly
3) ano, tvar křižovatky, postanní odbočky, zobrazené body zájmu, to jsou všechno indicie, které mi pomohou určit reálnou polohu, když elektronika selhává.
Děkuji za vaše doporučení, nicméně jste si je mohl ušetřit, až někdy budu potřebovat poradit, zeptám se lidí, o jejichž odborné stránce nemám pochyb.

Dále vidím, že jste si nevzal k srdci mou radu zamyslet se před psaním dlouhých odpovědí. Máte totiž "dar" vidět věci, co nejsou. Snažíte se mi podsouvat, že "používám mapy pouze jako atlas". Není to pravda - jednak k určování polohy dle mapy přistoupím pouze tehdy, mám-li pochybnosti o správném určení pozice - například vidím, že GPS signál je slabý. Vy byste určitě dodal, že to znamená, že musím mít diplej v zorném úhlu, program, který to podporuje, musí to být zapnuté v nastavení a tisíc dalších podmínek.
Nějak vám však uniká, že pokud navigace nemá určenou polohu (nebo nemá ji určenou správně), pak je z principu své funkce degradována na atlas s funkcí hledání trasy - při použití displeje. Při spohléhání pouze na hlas to není už ani jako atlas, ale dobrá poukázka na bloudění.

Přiznám se, že nemám v úmyslu už na příspěvky tohoto typu reagovat. Pokud má někdo neodolatelnou touhu sdělit, že on výhradně dle hlasové navigace jezdí a nikdy nezabloudil, fajn, ať to udělá, ale opravdu nemám rád, když ze mně někdo dělá blbce a přesvědčuje mně, že to, s čím jsem se mnohokrát setkal, se mi vlastně vůbec nemohlo stát.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Hnidek  |  04. 04. 2007 08:39

Jen v rychlosti - porovnáte na displeji, který zobrazuje, že jste někde jinde reálný stav? Jak to děláte? Sice to zatím na nic nepotřebuji, ale třeba někdy...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
CZECH NEWS CENTER | 17. 03. 2007 22:38

Já vám to ještě víc zkomplikuji. Nemohu říct, že bych s autorem článku osobně souhlasil v každém bodě. Sám bych třeba hlasovou navigaci nikdy nevypnul. Ale přesto jsem ho požádal, jestli článek z jeho blogu mohu na Navigovat.cz vydat.

Zvláštní, že? Proč jsem to udělal? Protože svůj postoj vysvětluje na zcela objektivních případech. Protože jsem se díky článku mohl zamyslet, jestli mé vlastní závěry nejsou chybné. Protože jsem předpokládal, že stejnou možnost ocení i čtenáři.

Když jsem našel nějaký bod, se kterým úplně nesouhlasím, neznamená to, že autor je blbec. Znamená to, že má jiný názor. Vůbec po mně nechce, abych změnil svůj postoj; předkládá mi jen argumenty, které si mohu přebrat, jak chci já. Vždyť to je přece skvělé.

Škoda jen, že z vašeho příspěvku si nic takového vzít nemohu.

Proč vlastně autora nutíte ke změně jeho názoru a vadí vám, když si za ním stojí? Jakým právem očekáváte, že na základě vašeho příspěvku musí začít myslet jinak? Tomu nerozumím.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr  |  16. 03. 2007 19:39

Ja chci, narozdil od nekterych ctenaru vyse, s autorem tohoto "zamysleni" souhlasit. Oznameni navigace "jedte rovne" coz ve skutecnosti znamena pravotocivou zatacku kolem 70° lze taky opravdu pochopit jako ze mam jet rovne - zvlast kdyz tam ta moznost je (v popisovane krizovce je - sice bych vjel do jednosmerky, ale pri spolehani na navigaci a sledovani provozu bych si znacky nemusel vsimnout vcas).

A musim rict, ze je dost velky rozdil se otocit nekde v osobaku a vratit se na spravnou krizovatku a nebo ridit kamion - tam je spatna hlasova navigace ke vzteku.
S hlasovym povelem "vlevo" a sipkou "vpravo" jsem se taky setkal a kdyz sedite v kamionu, tak vas smich docela rychle prejde

Mimochodem, blbosti ktere nekdy navigace zahlasi na dalnici (jen hlas, cesta je znacena spravne) jsou uz jen pro pobaveni

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
N560  |  16. 03. 2007 11:26

Zaujal mě na fotu v článku levý panel IGA - je jiný (mnohem lepší) než ten originální! Jak jste ho tam dostal?! Líbí se mi, že je "přes něj" vidět mapa a nezabírá tolik místa. Děkuji.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
LK  |  16. 03. 2007 11:32

Stáhl jsem si ho. Odkaz byl na ce4you.cz, ale ten odkaz již není platný. Když mi pošlete mail, můžu vám ho poslat.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
N560  |  16. 03. 2007 15:55

Díky!!! sagat/tecka/sm/zavinac/seznam/tecka/cz

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
CZECH NEWS CENTER | 16. 03. 2007 17:41

Napište pak prosím, jestli vám to fungovalo. Mně se tento skin na mé iGo nepodařilo dostat.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
N560  |  17. 03. 2007 14:00

Funguje perfektně! A vypadá to opravdu nádherně!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jano  |  25. 03. 2007 20:02

Nemohol by ste mi poslať,ten skin na igo. Ďakujem, ešte otázka, mne sa na igo nezobrazuje rychlosť dá sa to niekde nastaviť.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
honzaaa  |  16. 03. 2007 08:29

Problem clanku - at uz to autor chtel nebo ne - je ze celkove vyzniva ze hlasova navigace je vice mene spatna a skoro k nicemu. Myslim ze nikdo z kritiku clanku by nechtel jezdit jen podle hlasu - nikdo by ale ani nechtel jezdit jen podle mapy. Samozrejme je opticky vystup navigace dulezitejsi nez hlasovy - to ale neni zadny argument proti hlasove navigaci. Nikdo prece neni nucen se rozhodnout pouze pro jedno ci druhe. Sam autor clanku uvadi dva zasadni duvody, proc ne hlasova navigace dulezita (nepropasnout odbocku + situace ve meste) a proc se ji vyplati mit zapnutou - i kdyz obcas jsou s ni vsechny problemy, ktere autor vyjmenoval (az na ten duvod ze navigace spolucestujici znervoznuje - sorry, to si snad kazdy musi zvyknout). Muj natoz je ze hlasova navigace je nekdy vice a nekdy mene dulezity prvek navigace v aute. Mozna ze je autor stejneho nazoru, bohuzel toto z clanku nevyzniva dostatecne jasne.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
LK  |  16. 03. 2007 11:39

Diky, trefil jste to perfektne. Nechtel bych jezdit VZDY pouze dle mapy (cili jsem velmi rad, ze moznost zapnout si hlasove instrukce existuje), ale casto bez nich jezdim a nevadi mi to.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Policak  |  15. 03. 2007 20:54

Nadpis jak z bulvárního deníku. Stejně na základě několika názorných příkladů dokážu vyvodit, že se nedá spolehnout na papírovou mapu, na navigaci spolujezdcem, vlastně se nedá spolehnout na nic. Vždy se může stát chyba. Ale to asi všichni víme. Já naopak tvrdím, že hlasová navigace je výborná. Pokud se stane a přejedu odbočku, stačí počkat pár vteřin a navede mě zpátky na původní trasu, aniž bych musel zastavit. Bez ní by mě čekala zastávka, listování v mapě, o tom, že mnohdy není kde zastavit, ani nemluvě. Po roce používání navigace bych se k atlasu nechtěl vrátit ani omylem. A bez hlasového výstupu je každá navigace jen elektronicky zobrazená stránka v atlasu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
LK  |  16. 03. 2007 08:01

Je škoda, že jen proto, že máte jiný názor, musíte na článek agresivně útočit. Přitom sám použité argumenty máte zavádějící. Pokud přejedete odbočku, situace za vás vyřeší jakákoliv navigace, ať už hlasový výstup má nebo ne.
Stejně jako tvrzení "každý navigace bez hlasu je jen elektronicky zobrazená stránka v atlasu". To přece nemůžete myslet vážně. I kdyby šlo o 2D režim, tak přesto člověk vidí polohu vozu i naznačenou cestu. Navíc 3D zobrazení mi, jak jsem v článku i v diskuzi psal, přijde opravdu dostačující na to, abych se pohodlně kamkoliv dostal. Což by se o navigaci pouze hlasové (bez displeje) nebo atlasu říct nedalo. Já beru, že vy si navigaci bez hlasového výstupu nedokážete představit, to však neznamená, že hlasové instrukce musí být proto automaticky nepostradatelné pro každého.
O návratu k autoatlasu v článku nebyla vůbec řeč. Celé téma (a opět mě mrzí, že to musím opakovat) nebylo "GPS navigace ano/ne", ale jak proč jsou v GPS navigaci hlasové instrukce nepřesné a kdy. A doplnil jsem to vlastní zkušeností, že když už na displej koukat musím, tak si kolikrát hlas vypnu, protože kvalita navigace tím významně neutrpí.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jimin963  |  16. 03. 2007 09:47

Já se musím autora zastat.
Pokud jezdím po městě v hustém porovozu, hlas používám, jinak to nejde. Případnou chybu hlasové navigace ani nepoznám, neb na další křižovatce mě už navede správně.
Na hlavních tazích je hlasová navigace v pořádku, zřejmě výrobce byl na těchto úsecích pečlivější. Ale tam cestu znám.
Ale (konkrétně u Tomtoma) na málo významných okreskách je to dost špatné, tam se setkávám se všemu uváděnými neduhy neúnosně často a uposlechnutí hlasu může znamenat mnoho km navíc.
Proto je dobré o chybách vědět a nehýřit nekritickou chválou jako několik příspěvků zde.
A POZOR!! V Teplicích mě TT navede jak hlasem, tak obrazem do protisměru čtyřproudové rychlostní silnice! Kdybych to tam neznal a byla mlha - nechci domýšlet.
Poslal jsem na Tomtoma soupis několika hrubých chyb v navigaci, žádná reakce.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Eidž Eidž  |  15. 03. 2007 20:44

Stejně si myslím, že jde o SW záležitost, neboť neduhy hlasové navigace mi právě hlásil kolega, kterému jsme koupili Mio 710+, právě aby to zastaralého TomToma vyhodil. A vyhodil Mio, neboť prostě za rok si zvykl na hlasovou navigaci a Mio jej rozhodně "zavedlo" víc jak v 1% případů

"Jukání" na displej bych nedoporučoval ani ve městě, při 50 km/h ujedete za 1 s 14 m.

A kdyby programátoři odvedli dobrou práci, tak zde nemusíme diskutovat.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Suvel  |  16. 03. 2007 14:51

Je to tak. To ostatní: Nepište, prosím, že nějaká navigace dělá chyby nebo že chyby nedělá. Už jsem si ověřil, že co se týká hlasové navigace, nelze generalizovat na značku (např. "TomTom nikdy nědělá chybu"), ale je třeba brát zřetel na verzi programu. Stejný TomTom One s různými verzemi SW je totiž opravdu schopen poradit vám ve stejné situaci jednou dobře a jednou špatně.
Bohužel mám pocit, že čím vyšší verze, tím se do toho programátoři víc a víc zamotávají...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zbynek  |  15. 03. 2007 17:11

V posledni dobe se rozhoduji jakou si navigaci koupit (coz byl i duvod proc jsem si clanek precetl) a nebyt toho, ze jsem si precetl i komentare, tak jsem si pravdepodobne koupil asi nejakou turistickou GPS bez hlasoveho vystupu, protoze ve me clanek vyvolal dojem, ze ten je zbytecny a ja bych ji rad obcas pouzil i mimo automobil, takze bych spise ocenil provoz na baterky. Po precteni komentaru mam ale pocit, ze tedy hlasovy vystup rozhodne zbytecny neni (o tom kupovat si navigaci bez displaye vubec neuvazuji), takze to ve me vyvolava dojem, ze je clanek opravdu spatne napsan a ze nadpis mel znit 'Proc se na hlasovou navigaci bez displaye neda spolehnout'.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
LK  |  15. 03. 2007 17:29

Hlasova navigace NENI displej. Tudiz si stojim za svym tvrzenim, ze se na hlas neda spolehnout. Protoze pokud hlasu neduverujete a potrebujete si hlasove pokyny overovat na displeji, neni to o hlasove navigaci, ale o navigaci dle hlasu a displeje.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Standa  |  15. 03. 2007 17:03

Dobrý den, používám navigaci už 4 roky ( teď Mio C710+) a bez hlasové navigace by to nebylo ono. Na displej se podívám až po nějakém oznámení hlasové navigace a zatím mě na 99 % vedla dobře.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Kulík  |  15. 03. 2007 16:01

..., po "Šifrách mistra Miloslava", podávající zavádějící informace ohledně spolehlivosti a použitelnosti hlasové navigace.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
CZECH NEWS CENTER | 15. 03. 2007 19:19

Zkuste prosím přidat nějaké argumenty.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Kulík  |  16. 03. 2007 15:50

Argumentů padlo dost v diskuzích k oboum článkům, myslím, že opakovat argumenty své, či jiných je ztráta času.
Příspěvek Zbyňka, "Jeste ze jsem si precetl diskuzi", mi dává jasně za pravdu, že oba články jsou velmi matoucí a proto nemají na odborném serveru co pohledávat.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
CZECH NEWS CENTER | 17. 03. 2007 22:16

Škoda, na tohle se nedá nijak reagovat.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
LK  |  15. 03. 2007 14:42

Nebudu na připomínky reagovat jednotlivě, ale shrnu je. Obávám se, že řada diskutujících článek nepochopila. Uvedl jsem šest reálných situací (včetně zdůvodnění), kdy hlasové instrukce nejsou spolehlivé. To je zcela objektivní a nevyvratitelné (všechny situace jsem zažil na vlastní kůži). Čili nejde žádné "subjektivní dojmy autora" či účelové zveličování. Protože mj. jsem v článku jasně uvedl, že se ty situace (zvlášť 1-4) nestávají často. Jediný subjektivní fakt v celém článku je, když jsem zmínil, že já osobně užitečnost hlasových instrukcí vnímám jako nízkou.

Nicméně - dochází-li k popisovaným situacím, není lepšího důkazu, že hlasové instrukce prostě jsou nespolehlivé. Nikoliv ve smyslu "vždy špatné", ale ve smyslu, že kdybych se spolehl jen na ně, přidělám si zbytečné starosti. Uvedené zkušenosti jsem nenabral s iGo na Pocket Looxu, ale po několikaletém používání řady PDA, GPS přijímačů a řady programů (ano, včetně TT, děkuji za pochvalu mé recenze).

Krásně zde celou ideu článku vyjádřili Tomáš v 8:13 a Antonín Kozel v 9:47. Oni sice jezdí dle hlasu, ale když mají udělat manévr, stejně se raději přesvědčí pohledem na displej. A přesně o tom celý článek je - kdyby hlasové instrukce byly tak spolehlivé, není třeba vůbec na displej koukat!

Dle mně je ideální kombinace hlas + displej (a také tak většinou jezdím). Když bych si měl vybrat jen jedno, tak zcela jednoznačně upřednostním POUZE displej před POUHÝM hlasem.

I z malé soukromé ankety (souhlasím, 17 respondentů není nijak významný statistický vzorek, ale určitý obrázek to dává) vyplývá, že pouze dle hlasu nejezdí ani jeden.

A když už na ten displej stejně musím (kvůli nespolehlivosti hlasových instrukcí) koukat, pomůže mi hlas opravdu jen v těch dvou situacích zmiňovaných v úvodu článku. To je důvod, proč jsem hlasové instrukce označil za zbytné. Bez displeje se (pro určitou míru komfortu a spolehlivosti) neobejdu, bez hlasu ano.

Dalším argumentem zde bylo neskutečné nebezpečí při koukání na displej. S takovou generalizací nesouhlasím. Z fotky, kterou jsem k článku přidal, je jasně vidět, kde PDA mám. Juknout na displej pro získání základního přehledu je podstatně rychlejší (a tudíž bezpečnější), než koukat dolů na budíky či displej palubního počítače. Samozřejmě, jsou situace i různě umístěné displeje (např. originálních navigací uprostřed palubní desky celkem nízko nad podlahou), kdy to nebezpečné mít může, ale je to prostě umístění od umístění a řidič od řidiče.

Myslím, že i s mými kritiky se shodneme na tom, že čím spolehlivější hlasové instrukce budou, tím lépe pro nás všechny. Ti, co se bez nich neobejdou, budou nadšeni a ti, co by se obešli, třeba změní názor

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Stefa  |  15. 03. 2007 15:08

Dobry den, neustale se zamyslim nad hodnotou Vaseho clanku a i po Vasem upresnujicim komentari mi to prijde (velmi zjednodusene a s nadhledem receno) jako davat radu, ze k zapnute televizi si mam pustit i zvuk, nebot jedine tak budu mit komplexni informace o vysilanem poradu. Prijde mi, ze v clanku pisete o nicem za ucelem vykazani cinnosti.

Dale s Vami nesouhlasim v tom, ze "juknuti" na displej navigace je (v pripade idealniho umisteni navigace) bezpecnejsi nez koukat dolu na budiky. V pripade kouknuti na budiky vyhodnocuji max. triciferne cislo v pripade dig. tachometru, nebo pozici rucicky v pripade analogu. Pak muzu zkontrolovat nekolik sviticich nebo nesviticich prvku v pripade kontrolek. Nic vic. Na takovyto pohled mi opravdu staci pouhe "juknuti". Co se vsak tyce navigace, tak tam (alespon mne) juknuti nestaci. Musim se zorientovat na mape, urcit svoji polohu apod. A to zabere min. 1 vterinu, coz je s juknutim na budiky nesrovnatelne.

Co se tyce hlasove navigace, beru ji jako vec, ktera je dnes nedilnou soucasti navigace a s jejim pouzitim se orientace na silnici stava prehlednejsi, nicmene nelze se na ni 100% spolehnout, stejne jako na cely system GPS.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
LK  |  15. 03. 2007 15:30

Vase zhodnoceni clanku me pochopitelne mrzi, ale popisovane a vysvetlene situace vas evidentne nepresvedcily a dohanet to v diskuzi nema smysl. Vase prirovnani i pri akceptaci nahledu a zjednoduseni mi prijde jako zcela mimo.

Co se tyce juknuti - prestoze je to individualni (jak jsme se shodli), stejne mi to neda. Ja proste nepotrebuji urcovat svoji polohu a zdlouhave se orientovat na mape. Proste juknu na displej (kde je pozice vozu vzdy na stejnem miste) a vidim, zda ta hneda (nebo svetle zelena) zvyraznena cesta vede rovne ci nekam uhyba. Je to proste o okamziku. Navic, zvlast ve mestech, clovek casto stoji v zacpe, na semaforu apod. a casu na bezpecne jukani ma habadej.

Ad posledni odstavec - opet se tocime kolem smyslu celeho clanku (ktery vam unikl). S diplejem je ta spolehlivost radove jinde nez s hlasem. Kdyz vidim signal typu 4/5, tak vim, ze moje poloha je urcena s vcelku velkou presnosti. Kdyz ne, pripadnym porovnanim aktualni situace s displejem vidim, zda je situace realna ci nikoliv. Informace o tom, ze GPS proste nevi poradne, kde jste, je pro ridice totiz dulezita. Protoze v te chvili zacnete spolehat na sve smysly a nebudete tupe sledovat pokyny navigace.
Kdyz se vsak ozve hlasova instrukce "po padesati metrech jedte vlevo", tak bez displeje nemate jinou moznost nez se na navigaci spolehnout. A dostanete se tim pripadne do problemu. Nebo na ni nespolehate a jsme opet tam, kde jsme byli. "Jezdim sice podle hlasu, ale vzdy se radeji presvedcim na displeji".

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
stoural  |  15. 03. 2007 18:52

"Musim se zorientovat na mape, urcit svoji polohu apod. A to zabere min. 1 vterinu, coz je s juknutim na budiky nesrovnatelne."

Sam pouzivam PDA pro navigaci uz spoustu let a rozhodne mi to netrva 1 sekundu. Spise tak pul sekundy, a mozna ani to ne. Proste juknuti.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Stefa  |  19. 03. 2007 15:39

Jsem starsi clovek, tak mi pohled na navigaci zrejme zabere vic casu nez Vam. To ale nebylo predmetem meho prispevku. Ja jen chtel upozornit na to, ze pohled na navigaci mi zabere vic casu, nez zjisteni rychlosti na tachometru.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Hnídek  |  03. 04. 2007 21:34

ad 1) pokud mám na silnici odbočku vlevo a vpravo a mám jet rovně, pak záleží pouze na navigaci, zda má dáno hlásit že se pojede rovně či zda nemá roztylovat řidiče hlášením "jeď rovně". Objektivně řečeno - výsledkem je pouze subjektivní pocit co je lepší.
Případ, že navigace hlásí opačný směr než než má na displeji... to nemohu komentovat - nikdy jsem se s tím nesetkal (neberu v potaz ztrátu signálu GPS)
ad 2)píšete, že MAPOVÉ podklady obsahují chyby - to může taky znamenat, že Vás pohled na displej ještě více zmate, záleží na typu chyby. Jinak výhodou navigace (i hlasové i jiné), že pokud chybu udělám, pak ji stejně navigace následně koriguje. Ano, může se v exstrémním případě stát - např. až pojedete za polární kruh, a nebudete se moci otočit několik tisíc kilometrů.... .
ad 3) nedokonalé algoritmy (a také často pomalejší hardware) bohužel ovlivňují navigaci jako takovou, ale nedá se to obecně aplikovat na hlasové příkazy - jinak řečeno s kvalitní navigací se Vám toto nestane, protože ať je počet odboček správný či nikoliv, navigace (správná hlasová) oznámí "teď odbočte vlevo"
ad 4) pokud nebudu mít kvalitní signál, pak pojedu i NA MAPĚ na jiné silnici a můžu se klidně ukoukat na displej a nic nevyřeším - ZDE TEDY PÍŠETE úplné NESMYSLY
ad 5) skoro nevím co říci - navigace, která Vám umožní zapomínat držet směr - trasu - to v podstatě vyřazuji z kategorie navigace, dá se říci, že tvrdíte v tomto bodu, že je lepší jet podle mapy a zapomínat jet podle trasy, než si do toho nechat mluvit. Chvílemi se mi zdá, že Vás vidím s automapou na kolenech, jak připravujete článek o hlasové navigaci
ad 6) Ono je celkem zřejmé, že čím lepší mapová navigace, tím více informací na dipleji a tím se opět zhoršuje orientace (ve chvílích kdy mám opravdu jen možnost "mrknout" na displej). A nastává v podstatě totožný případ, jako když trasu projíždím bez navigace. Jinak hlasovou instrukci, lze na některých navigacích hlasově orientovaných si nechat zopakovat (Blaupunkt TravelPilot).

Shrnuto a podtrženo ještě jednou.
Mapová navigace je opravdu super, když hledáte místo, kam jedete a nemáte možnost toto hledat podle názvu (at už jen proto, že ho přesně neznáte). Velmi příjemné je možnost si trasu prostudovat, ať už za jízdy nebo když stojím. Je efektní vidět průbeh trasy na displeji a dle se něj rozhodovat - za předpokladu dobrých map. Ale musím říci, že v případě dlouhých tras (na oči a pozornost již tak dost únavných) i v řípadě, že v hustém provozu musím sledovat okolní vozidla (např. ve Vídni či Paříži) tak vypínám TomTom a pouštím Blaupunkt TravelPilot a poslouchám a poslouchám...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
LK  |  03. 04. 2007 21:58

Bylo by fajn, kdybyste se před psaním takhle dlouhého příspěvku trošku zamyslel a pročetl si historii. Ušetřil byste si čas zbytečným psaním.

1) To jste asi nepochopil. Problém není, pokud mám odbočku vlevo a vpravo, avšak pokud se cesta větví na možnost POUZE vlevo nebo vpravo. Potom pokyn "rovně" je nesmysl a bez displeje ho nemám šanci vyřešit.

2) Nesmysl. Výhoda displeje je v tom, že mohu porovnat to, co vidím před sebou s tím, co mi ukazuje navigace. Není tak problém případnou chybu v podkladech odhalit. Odhalit chybu pouze po hlase prakticky nemáte šanci.

3) Opět jste evidentně nepochopil, o čem jsem psal. Navigaci používáte a proto vám musí být jasné, že zvláště ve městěch ono "teď odbočte" zdaleka nemusí být tak jednoznačné.

4) Hlavně že umíte používat velká písmena. Opět zcela zbytečně. Podobně jako v prvním bodě vám unikla podstata. Podobně jako v bodě jedna pouze s hlasem nemáte šanci zjistit, že navigace neví, kde jste, zatímco pohledem na displej a porovnáním situace před sebou tu možnost máte.

5) Další bod, kdy mám pocit, že vůbec nechápete, o čem je řeč. Zmiňoval jsem spolucestující, které hlasový výstup znervózňuje a může být vůči nim ohleduplné navigaci ztišit. Že vy jste takovou situaci nezažil neznamená, že já jezdím s automapou na kolenech.

6) Samozřejmě že to většinou jde, ale přijde mi jednodušší juknout na displej na 3D než lovit na displeji tlačítko pro zopakování poslední instrukce.

Mám radost, že jste s TravelPilotem velmi spokojený a beru, že máte na řadu věcí jiný názor, ale opravdu byste udělal lépe, kdybyste se držel toho, co jsem psal v úvodu. Nenapsal jste zde prakticky nic, co tu už nepadlo, vyjma bodů, kde jste evidentně narozdíl od ostatních vůbec nepochopil, o co tam šlo. Rád bych vám poděkoval za cenné podněty, ale bohužel jsem je ve vašem příspěvku opravdu nenašel.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Janke  |  15. 03. 2007 11:07

Na téma hlasové navigace se již objevilo pár článků, ale dle mého zde chybí vyjádření výrobce, proč se někde objevují chyby v hlas. nav.

A co je podstatnější, dá se nějak snadno oznámit výrobci kde takové místo je, aby se sjednala náprava pro další verze?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Janhura  |  15. 03. 2007 10:59

A pokud bych snad někdy odbočil špatně, tak to bude pořád 99% pro a 1% proti. Rozhodně bych z toho nedělal tragédii, jako autor článku.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Janhura  |  15. 03. 2007 11:04

Doplňuji, že používám TomTom. Možná že s jinou navigací jsou zkušenosti horší.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Eidž Eidž  |  15. 03. 2007 10:57

Nejsem profík na navigace, ale všimnul jsem si, že TomTom má přesnou hlasovou navigaci, ale že Mio či Garmin jsou trošku ukecané a je třeba sledovat obrazovku, kde se odpočítávají metry do odbočení přesně. Příklad:
TomTom zahlásí odbočte vpravo a skutečně můžete odbočit. Mio a Garmin na tom samém místě hlásí odbočte vpravo a jste ještě 50 m před odbočkou.
Mimo město mi přišlo, že Mio a Garmin mají hlášení optimalizované na 90 km/h - když se jelo pomaleji, hlásí to brzo, když rychleji, tak docela pozdě...
A nekamenujte mě, že jsem neuvedl typy navigací, byl jsem spolujezdec a šlo o stejné trasy. TomTom byl cca 2 roky starý, Mio bylo 710+ a Garmin z roku 2006.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Janhura  |  15. 03. 2007 11:20

Tady bude zřejmě skutečná příčina problému autora článku. S TomTomem (s mírnou nadsázkou) podle hlasové navigace správně odbočím i v husté mlze.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
PA  |  15. 03. 2007 12:02

Autor urcite Tom|toma dobre zna :) - uz jen proto, ze na nej napsal vybornou recenzi. :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
PA  |  15. 03. 2007 10:13

Chapu autorova zduvodneni, ale myslim si, ze navigaci pouziva dost atypicky. Navic s bodem 4 nesouhlasim - s GPS MSI StarFinder ani s HTC Artemis jsem popisovany problem nezazil. Tim nechci popirat problemy autora, ale ty mohou souviset s pouzianym zarizenim (Pocket Loox?).
Pro me je hlasova navigace klicova - nedovedu si predstavit, ze neustale kontroluji na displeji, kde mam odbocit.
Bod 5 je ryze subjektivni zalezitost - jjeich reakce me pri rizeni auta prilis nezajimaji a vetsina si podle me na navigaci rychle zvykne a podvedome bariery, ktere by je omezovaly v druznem hovoru, zcela odbouraj.i :)
Kdyz jsem nedavno ziskal ridicsky prukaz, ridil jsem se HLAVNE podle hlasove navigace - protoze jsem opravdu nebyl takovy borec, abych stihl ridit auto, sledovat dopravni znacky, provoz a pritom pravidelne vizualne kontrolovat svoji polohu v navigacnim programu.
Dnes uz neni pro me problem displej sledovat, ale hlasova navigace je mnohem komfortnejsi - dostanu hlasovou instrukci, v TT zkontroluji naplanovanou odbocku a na nic jineho se soustredit nemusim.

Snad jeste posledni poznamka. Vim, ze autor je priznivce iGo - alespon pro me je ale iGo po strance hlasove navigace (a to i po poslednich upravach) odflaknuty program.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Antonín Kozel  |  15. 03. 2007 09:47

Také bych trochu přispěl jako uživatel navigace BEZ HLASOVÉHO VÝSTUPU. Navigace Garmin 60CSX je primárně určena pro turistiku, takže neumí hlasově navigovat, ale přesto jí občas použiji i v autě. Musím potvrdit slova přispěvovatelů v diskuzi, že hlasová navigace je NAPROSTO NEZBYTNÁ a to nejenom ve městě. Tam si dovolím říci, že bez hlasu se jedná o hazard s vlastním životem i životem jiných účastníků silničního provozu, protože neustálé sledování displeje je velmi nebezpečné. Vyzkoušel jsem i navigaci TomTom a jednán se o propastný rozdíl hlavně co se týká věnování se řízení vozidla a silničního provozu. Pokud dostanu hlasový povel, pouze zkontroluji situaci na displeji se situací před sebou krátkým pohledem a jedu. Bez hlasu mnohdy odbočku minu, aniž bych si toho všiml.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
honzaaa  |  15. 03. 2007 09:34

...ale mam pocit, ze mel autor do ted spise smulu na navigacni programy, u kterych jsou ty zminene problemy castejsi a vetsi nez obvykle. Skoda ze v clanku neni (az na zminku o iGo) s jakymi programu tyto zkusenosti mel. Ja pouzivam Navigon (pouze stale verzi 5.x) a zminene problemy mam take ale velmi velmi zridka - podle tonu clanku usuzuji ze zdaleka ne tak casto jak u programu pouzivanych autorem.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
peter  |  10. 04. 2007 15:13

Toto nie je dobre porovnanie. Mozno honzaaa rocne najazdi menej kilometrov, tym je statisticky dany aj nizsi vyskyt chyb, na ktore natrafi u svojho zariadenia, ktore tak automaticky poklada za lepsie.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Lord Mystic  |  15. 03. 2007 08:45

Tenhle článek je fakt hodně zkreslenej. Osobně používám již několik let TomTom na mém smartphone s malým displejem a hlasová navigace je pro mě z 90% tím hlavním podle čeho se naviguji. Netvrdím že je vždy 100% spolehlivá, ale problémy jsou již z větší části dány vlastní nedokonalostí celé navigace jako takové (chybné mapové podklady, atp.). Prostě hlasová navigace je základ, proto nemám (neměl jsem) rád jiné produkty než TomTom, který má hlas. navigaci opravdu vymakanou! A pokud někdo tvrdí že se podle hlasové navigace nedá jezdit, tvrdím opak, protože tak sám jezdím. A navigaci jsem instaloval mnoha lidem kteří se ježděním živí (kamionová doprava) a všichni se shodují, že hlasová navigace není dokonalá, ale že je nepostradatelná - a někdy i naopak - že při dlouhých cestách jsou rádi že na ně někdo mluví :).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
VelkýMachr  |  15. 03. 2007 08:27

Podle mého názoru je to jako s manželkou. Když mlčí a mlčí není to dobré, nevěstí to nic příjemného, když mluví a mluví nakonec z toho bolí hlava. Hlasové povely k navigaci jaksi patří, záleží však na jejich upovídanosti a hodnoty sdělovaných informací. Např, u Navigonu informace strojovým hlasem „Jeďte 348 km po silnici“ mě pravidelně rozladí.
Celkem si ale dovedu představit režim navigování „cestu znám“, kdy by hlasová navigace byla vypnuta, možná i obrazovka (která by se případně aktivovala na nějaký krátký čas ťuknutím na ni) a vše by se aktivovalo při sjetí z trasy, nějaké události TMC mající vliv na bezpečnost a plynulost provozu nebo s nutností přepočítání trasy. A po návratu zpět na trasu opět ticho. Prostě takovou manželku na klíček….

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Pavel  |  15. 03. 2007 11:35

"Podle mého názoru je to jako s manželkou. Když mlčí a mlčí není to dobré, nevěstí to nic příjemného, když mluví a mluví nakonec z toho bolí hlava"A kolikrát těch nesmyslů a zavádějících informací co se od manželky dozvím,tak odedneška jí budu říkat Mirečku(hlas v TT ONE)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
JSH  |  15. 03. 2007 14:09

Hej, tak to s tou manzelkou tak tohle bylo genialni a zcela vystizne .. super !! :) :) :)

jsh

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Tomas  |  15. 03. 2007 08:13

Jezdím s TomTomem a na hlasovou navigaci se spoléhám na 99% a zatím mě nezklamala. Dá se říct, že na displej se podívám až mě hlas navigace oznámí, že budu odbočovat. A to jen proto abych srovnal hlasovej příkaz se skutečnou situací na silnici a na obrazovce navigace ... Dle mého soukromého názoru je článek docela zavádějící ... viz. první příspěvek zde.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr Leitner  |  15. 03. 2007 07:44

Opravdu se nechci pouštět do polemiky s těmi 6 důvody, podle mě jsou to opravdu účelově zvěličené nesmysly.

Ale co lze zcela beze sporu říci - autor se snaží kritizovat HLASOVOU NAVIGACI, přitom hned v bodech 2,3,4 (3 z 6) kritizuje GPS a navigaci jako takovou. Připadá mi spíš jako člověk co GPS nemá rád a pak jí tedy nemá používat.

Mě sloužila minulé prázdniny GPS navigace na 8000km cestě do skandinávie. Pokud jsem potřeboval ve (velko)městech jako Stockholm, Oslo, Bergen apod dojet do konkrétní ulice tak byla HLASOVÁ navigace nepostradatelná. Jako řidič v naprosto neznámém prostředí jsem se musel věnovat především provozu, předpisům apod a hlasová navigace byla opravdu VELKÝM pomocníkem!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
LK  |  15. 03. 2007 08:16

Je mi líto, že nečtete pozorně a děláte ukvapené závěry. Článek je polemika na téma "proč se na hlasové instrukce nedá spolehnout". Článek se nejmenuje ani neobsahuje text na téma "hlasové instrukce jsou vždy na nic" nebo "nikomu hlasové instrukce nemohou přijít vhod".

Ke mně - kdybych GPS navigaci neměl rád, tak jí nepoužívám, neprogramuji pro navigační programy utility, nepíšu o ní článeky a nemám s ní naježděny desítky tisíc km. Spíš právě naopak - protože s ní mám dost zkušeností, myslím, že dobře vím, kde jsou slabiny.

Nyní konkrétně: body 2,3,4 samozřejmě vychází z obecných problémů GPS. Ovšem pokud máte k dispozici displej, většinou jste schopen přijít na to, že teď máte odbočit, i když navigace mlčí (bod 2), že máte odbočit až támhle u toho obchodu a ne druhou odbočku, jak tvrdí navigace (bod 3) či že opravdu nejste v Dlouhé ulici (bod 4). Pokud byste se totiž na hlasovou navigaci 100% spolehl, uvedené situace nemáte možnost rozumně vyřešit. Zatímco pokud občas juknete na displej, většinou vás nevyvednou z míry. Proto se logicky v polemice musely objevit - jsou to případy, kdy se na GPS navigaci spolehnout můžete (takže žádná "kritika GPS jako takové"), avšak na hlasové instrukce zaručeně nikoliv.

Nařkl jste mne, že jsou to účelově zveličené nesmysly. Byl bych rád, kdybyste dokázal nejen zaútočit (když už to považujete za nezbytné), ale i trochu obhájit. Účelově - za jakým účelem bych to dělal? Zveličené - co konkrétně? Nesmysl - opět, co konkrétně? Všechny popsané situace jsem na vlastní kůži zažil.

Já vás nechci přesvědčovat, že vám hlasové instrukce nemají vyhovovat, když jste s nimi spokojen. Berte ale na vědomí, že ostatní mohou mít i jiný názor. To však nemusí znamenat, že jen jeden z nich je dobrý a druhý špatný.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr Leitner  |  15. 03. 2007 08:25

Mě přišel útočný už sám nadpis a článek. Pokud by opravdu šlo jen o osobní názor, jmenoval by se článek "Proč se nemohu na hlasovou navigaci spolehnout" a ne "Proč se na hlasovou navigaci nedá spolehnout"!
A proč účelově? No prostě proto, že účelem článku bylo dokázat, že hlasová navigace není dobrá. A to se doufám nepovedlo.

Jak již jsem napsal, s navigací jsem projel tisíce km v naprosto neznámé cizině. Hlasové povely mě dokázaly dovést bez problémů do konkrétní ulice ve městech jako Stockholm, Oslo, Brno (zajímavá řada.. ). V článku popsané problémy znám, ale vyskytují se opravdu mizivě. Používám TomTom, přesnost povelů je dobrá, signál jsem ztratil snad jen v norských tunelech (ve městě nikdy!).

Takže já mám názor že hlasová navigace je dobrá. Vy máte NÁZOR že hlasová navigace je špatná. Bohužel článek vyšel na "odborném" serveru a netváří se jako názor ale jako jakýsi "odborný" důkaz toho proč hlasovou navigaci nepoužívat. Možná to nebyl záměr, ale bohužel to tak vyznělo..

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
rony  |  18. 03. 2007 12:13

preboha, ved pri reakcii na zaklade dojmu z textu si uvedomte kontext a akom je napisany.

Skusime jednoduche dvojice faktov, ktore napovedia ako to moze autor mysliet:

navigovat.cz - tak snad tu nebudu publikovat clanky stopercentne popierajuce zmysel navigacie, nie?


Lutonsky - hlavny autor servra, snad to nie je pomyleny tinezer, ktory potrebuje zaprovokovat alebo mu chyba prax, nie?

"objevili se nazory" - pokial sledujem web a komentare, tak mi docvakne, ze Lutonsky dava zhrnutim priestor pre vsetky nazory a proste nam urobil sluzbu vytvorenim argumentacnej mnoziny tych, ktori na navigaciu hladia aj inak ako vy.

Keby ste si prebral aspon tieto tri body, tak vase dojmy rychlo skorigujete a nic vam nijake nepride

Mimochodom, kto povedal, ze Lutonsky ma nazor, ze hlasova navigacia je spatna?

Ked si v clanku zhrniem vsetky negativne nazory na nieco, tak automaticky tie nazory zastavam?

alebo inak, pokial nieco kritizujem, znamena to, ze som toho nepriatel?

nebude to tak, ze pokial mi nieco nesedi a nemam to rad, tak sa tym ani nezatazujem?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
rony  |  18. 03. 2007 12:14

pardon, beriem spat oznacenie Lutonskeho ako autora. Som rovnako zbrkly ako kritik, ktoremu davam kapky

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
JS  |  15. 03. 2007 08:35

Mapovou + hlasovou navigaci různých typů používám již 4 roky. S článkem p. Koláře až bezvýhradně souhlasím. Vzpomínám si na situaci, kdy jsem v hustém provozu ve Vídni poslechl hlasový pokyn a nepodíval se na zobrazenou mapu. Následkem toho nesprávně odbočil doleva (zřejmě se jednalo o případ z bodu 3 článku - nepřesný fix)a trvalo mi pak dost dlouho, než jsem našel možnost se otočit do protisměru a vrátit se na místo nesprávného odbočení. (Navigace vč. hlasových instrukcí na chybu pochopitelně přišla brzy...)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr Leitner  |  15. 03. 2007 09:54

Tak toto mě fakt rozesmálo asi takhle - . Souhlasíte s článkem proto, že jste jednou ve Vídni špatně odbočil. No to jestli má být důkaz zbytečnosti hlasové navigace..

Ano, nic není dokonalé. Ale jak jsem již psal, využil jsem hlasovou navigaci v obrovských městech mě naprosto neznámých (přidám ještě Berlín). Dokážete si vůbec představit jak vypadal Berlín v červenci minulého roku? Před několika dny tam tenkrát skončilo mistrovství (hokej?) a akorát tam začínala Love parade. Všude kolony aut, jindy průjezdné silnice uzavřené, po ulicích se hrnuly davy mladých "love-parade šílenců". Musím se přidat k názoru co už tu někdo psal - jet podle displeje bez hlasové navigaci ve městě je risk, riskujete zdraví jak svého fára tak zdraví lidí okolo. Ono totiž ve městě stačí zlomek sekundy a nepozorný chodec je na placku.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Bobr  |  19. 03. 2007 09:52

Pane Leitnere, uz dost, to se opravdu neda cist, zamyslete se trochu nad sebou

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor