RideWith: Google/Waze připravuje „komunitní Uber“

Waze, který před dvěma lety koupil Google, připravuje pilotní projekt komerční spolujízdy. Řidiči nabídnou své vozy a cestující jim zaplatí. Zatím jen v Izraeli.

Když před pár lety zamířil populární Uber do evropských velkoměst, na starém kontinentu způsobil paniku – nejprve mezi tradičními taxislužbami a o pár měsíců později mezi úřady, které musely rozhodnout, jestli je vlastně Uber v souladu se zákony.

Uber je pouze první svého druhu

Prapůvodní myšlenka Uberu jako služby, která propojuje řidiče s lidmi, kteří se potřebují dostat z bodu A do bodu B, totiž narazila na skutečnost, že takovou činnost zpravidla může provozovat pouze profesionální řidič s řádně označeným vozem a taxametrem. A jelikož to mnozí řidiči Uberu nesplňovali, mohli nabídnout levnější službu a nekale tak konkurovat tradičním taxislužbám.

Klepněte pro větší obrázek
Loni v létě zamířil Uber i do Prahy

Po vlně odporu  ze strany taxikářů musely úřady zareagovat a službu v mnoha případech ze svých měst vykázaly, dokud nenapraví legislativní mezery. Kauza je to dodnes poměrně živá, soudy stále rozhodují, aktuální legální status služby na různých trzích tedy monitoruje třeba tato stránka na Wikipedii.

Loni Uber nakonec dorazil i do Prahy a Ministerstvo dopravy posléze oznámilo, že s jeho provozem nebude mít žádný problém, pokud řidiči splní prakticky stejné podmínky jako profesionální řidič – automobil tedy v žádném případě nemůže řídit jen tak někdo, ale člověk s řádným oprávněním a vůz musí být jasně označen symboly taxislužby.

Uber + Jízdomat = RideWith

Protože podobná rozhodnutí vydaly úřady napříč Evropou i mnohá města v zámoří, jeví se aktuální plány Googlu na ještě více komunitní taxi snad až příliš odvážné.

Google v těchto dnech spouští pilotní provoz nové služby RideWith. Za experimentem nestojí přímo Google, ale jeho starší a u nás poměrně populární akvizice Waze. Waze je mobilní aplikace, která slouží k mapování a dnes především k hlášení všemožných událostí na vozovce. Pokud tedy řidič s aplikací Waze skončí kdesi na dálnici D1 v hrozivé koloně, může snadno podat hlášení, které se odešle do systému, a všichni ostatní uživatelé se dozvědí, že je v daném úseku třeba nehoda. No, a jelikož Waze vlastní Google, využívá jeho dat i on ve svých mapách.

Klepněte pro větší obrázek
Mapa Waze s hlášeními od uživatelů. Informace přebírají také mapy Google a asistent Google Now, který při jízdě po D1 upozorní třeba na nehodu a tvořící se kolonu, kterou oznámil některý z řidičů Waze.

Aplikace RideWith chce využít mapových dat Waze, ale především řidičů, kteří jej používají. Jelikož služba přesně ví, kudy řidiči pravidelně jezdí třeba do práce, mohla by je spojit s těmi, kteří na podobné trase také dojíždějí a společně by mohli za nějaký ten poplatek sdílet vůz. Řidič si něco vydělá a cestující nebudou muset čekat na přecpanou tramvaj bez klimatizace.

Celý systém počítá s tím, že zájemci o jízdu si nainstalují aplikaci RideWith a řidiči budou nadále používat Waze, který bude sledovat jejich polohu. Zájemce o jízdu pak jednoduše zadá start a cíl své cesty a chytrý software kdesi na serveru se pokusí najít řidiče, kteří na podobné trase jezdí nejčastěji. Poté je systém spojí, řidič navrhne cenu, a pokud se bude líbit i cestujícímu, mohou společně v dohodnutý termín vyrazit.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Zadám do RideWith plán své cesty a maximální cenu, kterou chci zaplatit • Systém nalezne uživatelku Waze jménem Joan, která na podobné trase také jezdí • Spolujízda dohodnuta a já mohu sledovat, jak Joan přijíždí... 

RideWith a Waze tedy udělají z běžných řidičů komerční taxikáře. To je ale stejný problém jako v případě Uberu, a kdyby Google spustil službu ve velkém, bude muset zákonitě okamžitě narazit. Tradiční taxikáři by si právem stěžovali, že zatímco oni musí splnit hromadu podmínek, paní Irena, která jezdí každý den v osm ráno do práce a díky RideWith veze dva komerční pasažéry, žádnou extra certifikaci včetně živnosti nemá, a proto může nabídnout třeba poloviční cenu.

Snad i proto pilotní provoz služby RideWith nezačne ani v Praze, ani v Berlíně, ani za oceánem, ale naopak v Izraeli na malém vzorku cestujících. Web dokonce není ani přeložený do angličtiny – vše je v hebrejštině, a bez překladače se tedy neobejdete.

Klepněte pro větší obrázek
Zatím jen omezený pilotní provoz v Izraeli

Podstatné je ale nakonec to, že se všemi komplikacemi museli tvůrci služby dopředu počítat. Kauza Uber není žádnou novinkou a komunitní taxi naposledy rozvášnilo profesionální taxikáře třeba v Paříži. Wazu to však přesto stojí za to, a tak se zdá, že přeci jen věří v to, že by nakonec mohl jednou RideWith dostat zelenou, jakkoliv se to dnes jeví jako velmi nepravděpodobné.

Ostatně komunitní spolujízda není nic nového ani u nás a na českém internetu existuje hned několik podobných služeb v čele s Jízdomatem. Obecně tyto služby veškerou zodpovědnost přenášejí na řidiče a cestujícího a chovají se tedy pouze jako vyhledávače spolujízd.

RideWith by to tak jednoduché ale neměl, spolujízdu totiž přímo pomáhá organizovat a skrze Google Play nejspíše bude realizovat i finanční transakce.

Váš názor Další článek: #P8NocniSvet: Pošli noční fotku a vyhraj

Témata článku: Google, , , , , , Zodpovědnost, Ministerstvo dopravy, Chytrý software, Taxametr, Zámoří, Google +, Nehoda, Taxislužba, Finanční transakce, Stejný problém