RoyalTek BV-3200 a SmartMaps: na kolo či motorku

Již název napovídá, že RoyalTek Bike GPS patří na řídítka kola. Provětrali jsme jej v terénu a zjistili, zda jako cyklovýletnický průvodce obstojí.

RoyalTek Bike GPS vypadá na první pohled jako malá automobilová navigace. Slůvko Bike ji však z předního okna automobilu přesouvá na řídítka vašeho bicyklu anebo motocyklu. Těch specializovaných cyklistických navigací na trhu mnoho nenajdeme, RoyalTek, respektive SmartMaps, tak vstupují na poměrně neobsazenou půdu. S prudkým rozvojem „turistické“ cyklistiky může být řešením pro spoustu výletníků, kteří nechtějí neustále rozkládat papírovou mapu.

Klíčové přednosti

  • Velmi podrobné mapové podklady
  • Voděodolnost IPX7
  • ANT+ pro spojení s příslušenstvím
  • Barometrický výškoměr
  • Elektronický kompas
  • Příslušenství do automobilu
  • Vyměnitelná baterie
  • Procesor ARM9 400 MHz, 2GB vnitřní paměti
  • GPS čip Broadcom
  • Doplňkové funkce (Mp3, fotoalbum)
  • Bluetooth

Hlavní nedostatky

  • S držákem na kole příliš mohutné
  • Baterie nevydrží celý den
  • Na slunci horší čitelnost
  • Rozšiřitelnost o mapy zahraničí

Zařízení RoyalTek Bike GPS nabízí displej s rozlišením 320 x 240 bodů a úhlopříčkou 3,5 palce s resistivní technologií pro snímání dotyků. Displej obklopuje poměrně široký rám a sám displej je asi o dva milimetry zapuštěn pod úroveň – z důvodu ochrany při pádu. Na zadní výrazně zeleně zbarvené straně najdete pouze tlačítko pro zapnutí a pod gumovou záslepkou ukrytý mini USB konektor. Více pozornosti si zasluhuje výrazný kovový šroub v horní části, který má dva úkoly: Jednak pevně drží plastová záda, navíc má uprostřed hlavy závit pro pevné přišroubování k držáku na kolo či motocykl.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
RoyalTek vypadá na první pohled jako klasická automobilová navigace

Po sundání zadní plastové skořepiny odhalíme Li-Ion akumulátor s kapacitou 1 800 mAh. Dle výrobce by akumulátor měl vydržet až 5 hodin v normálním režimu a až 10 hodin v pohotovosti. Výrobce ale neupřesňuje, co tyto termíny znamenají, proto nechejme promluvit praktické zkušenosti: V pohotovosti, s občasným zkontrolováním informací na displeji (a tedy s aktivním podsvícením), vydržela navigace šest a půl hodiny. Velmi přitom záleží, jak často aktivujete podsvícení. Obecně lze ale říci, že po celodenní výlet baterie obvykle nevydrží. Přímo SmartMaps ale nabízí náhradní akumulátor za 490 Kč, ten výdrž prodlouží na dvojnásobek.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Na těle nenajdete žádná hardwarová tlačítka, vyjma toho pro zapnutí přístroje

Baterie je utěsněna gumou, reproduktor chráněn není a konektory kryjí jen gumové záslepky. Běžný deštík přístroj zřejmě přežije bez újmy, stříkající vody ze spod bych se ale trošku obával.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Šroub jednak drží zadní část na těle, zároveň slouží pro přišroubování k držáku na kolo

Podívejme se ještě na dodávané příslušenství: samozřejmě nechybí držák na řídítka motocyklu nebo kola skládající se ze dvou částí. Základnu připevníte pomocí dvou imbusových šroubů na řídítka a na ni nasunete samotnou kolébku. Kolébka má jednak aretační body, pojistkou zůstává kovový šroub. Základna má ale dvě docela významné vady: očko má malý průměr, takže navigaci přichytíte u kol s tlustější řídící tyčí až u páček řazení – nedáte ji blízko středu. Z tohoto důvodu je také nemožná instalace na představec, kam se navigace hodí zdaleka nejlépe – nepřevažuje řízení. Za dvě stovky si můžete koupit druhý držák na kolo vybavený kloubem. Máte-li kola dvě, můžete tak snadno navigaci přesouvat z jednoho na druhé.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Pod skořepinou se ukrývá akumulátor. Má sice velkou kapacitu, na celý den však nevystačí

Dále dostanete klasickou přísavku a autonabíječku, navigace je po stránce příslušenství připravena i do automobilu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Očko je příliš úzké pro přichycení na představec kola

WinCE a SmartMapy

Přístroj je postaven na platformě WinCE a obsahuje jednoduché grafické rozhraní. Rozcestník na mapy, počítadla kilometrů, nastavení a další doprovodné funkce – prohlížeč fotografií a přehrávač hudby. Přístroj disponuje bluetooth, takže lze zvuk přenášet například do bezdrátových sluchátek.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Základní nabídka přístroje: navigace a SportsNavi jsou nejdůležitější položky

O zobrazení mapy a navigaci se stará jak jinak než aplikace SmartMaps. Před týdnem přitom došlo k významné změně v mapových podkladech. Původní turistická mapa v měřítku 1:50 000 (z ní jsou okolní obrázky, aktuálně bude situace ještě "podrobnější") byla nahrazena podrobnou mapu ČR a SK ve velmi podrobném měřítku 1:10 000. Obsahuje kompletní zástavbu, síť silnic a ulic, železnice, vodstvo, lesy a další veškeré informace. Jde v podstatě o tutéž mapu, kterou najdete na Mapy.cz (turistická). Další mapou je cykloturistická mapa ČR a SK v měřítku 1:40 000 obsahující cyklostezky, cyklotrasy i pěší trasy KČT, v rámci kterých by navigace měla být schopna i navigovat (bohužel tuto mapu zatím ještě nemáme k dispozici). O aplikaci SmartMaps jsme již podrobně psali několikrát, podrobnou charakteristiku najdete například v této recenzi. Zde shrnu jen schopnosti důležité pro cyklistiku.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Možnosti nastavení a první obrazovky aplikace SmartMaps

SmartMaps jsou rastrovými mapami, na pohled tedy vypadají stejně, jako mapy tištěné. O rastrových mapách se říká, že jsou „slepé“, nelze v nich navigovat, nicméně SmartMaps obsahují ještě jednu „neviditelnou“ vrstvu, a tak umí i vyhledat trasu. Přesto mají jednu nevýhodu – nelze je libovolně zvětšovat, jako mapy rastrové (Topo Czech u Garminu). Na stranu druhou jsou mnohem podrobnější a přehlednější. Pro výletnické vyjížďky na kole po cyklotrasách i mimo ně jsou velmi vhodné.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Na obrázcích mapa s měřítkem 1:50 000, současné přístroje získáte s ještě podrobnější mapou

SmartMaps samozřejmě zobrazí vaši aktuální trasu a zapíchnou ji do mapy. Nechybí režim otáčení mapy a 3D pohled (ten mne příliš neoslovil), takže se lze rychle zorientovat. V cestovním režimu jsou k dispozici dvě rozměrná tlačítka pro přiblížení a oddálení mapy a navigaci lze ovládat i za jízdy (byť to striktně nedoporučuji kvůli bezpečnosti vaší i vašich spolujezdců). Další funkce jsou již trošku hůře dostupné a zde nějaké ovládání za jízdy není rozhodně vhodné. RoyalTek přitom neobsahuje ovládací pero, dostupnost některých prvků bude pro silnější prsty trošku překážkou.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Některé z možností navigační aplikace. 3D pohled se v rastrových mapách příliš nehodí

Mezi praktické funkce patří záznam trasy do formátu GPX, tyto informace pak můžete zpracovávat řadou programů nebo on-line služeb. Ještě lepší je však funkce navádění po trase, kdy si trasy ve formátu GPX můžete importovat a nechat se po nich navádět. Vzhledem k tomu, že internet je plný cyklistických tras od ostatních uživatelů, považuji tuto funkci za zdaleka nejlepší. Samozřejmě si můžete naplánovat svoji vlastní trasu (například na portálu cykloserver.cz), tuto exportovat a přes formát GPX nahrát do RoyalTeku. Využití se meze nekladou.

Klepněte pro větší obrázek
Přímo SmartMaps mají své statistiky, nejsou však tak podrobné

RoyalTek disponuje také elektromagnetickým kompasem, směr cesty tak lze velmi snadno rozpoznat i ve chvíli, kdy stojíte na místě. Funguje poměrně rychle a spolehlivě. Nabízí se příměr s turistickými Garminy a nutno říci, že RoyalTek funguje stejně dobře.

Sportovní funkce

RoyalTek vedle mapové aplikace SmartMaps přidává vlastní rozhraní, řekněme sportovní režim. V něm na čtyřech obrazovkách získáte nejrůznější statistické informace o své trase. Obsah obrazovek, tedy jednotlivá informační pole, si můžete libovolně přeskládat a upravit. V nabídce najdete přes 40 (!) různých statistických informací, od měření rychlosti, informací o trase, výškových údajů až po srdeční tep či kadenci šlapání.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Různých sportovních informací napočítáte přes 40!

Přístroj disponuje barometrickým výškoměrem, takže informace stran nadmořské výšky jsou poměrně přesné a srovnatelné s přístroji Garmin. Barometrický výškoměr sice není všespasitelný, zvláště dojde-li během dne ke změně počasí, nicméně jde o řešení výrazně přesnější, než při určení výšky jen prostřednictvím GPS.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Vzhled všech obrazovek ve SportsNavi si můžete přizpůsobit

Zmínil jsem se také o srdečním tepu, RoyalTek disponuje bezdrátovým rozhraním ANT+, máte-li tedy snímač s tímto rozhraním, můžete jej využít.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Sports Navi umožňují neustálý záznam trasy do GPX formátu

Co je však nejdůležitější informací, tento sportovní režim běží po spuštění na pozadí neustále, tedy i ve chvíli, kdy koukáte do mapy v aplikaci SmartMaps. Pozor ale, opačně to neplatí, což je důležité mít na paměti ve chvíli, kdy si chcete zaznamenat právě absolvovanou trasu. Můžete spustit záznam trasy ve SmartMaps, nicméně jakmile se vás někdo zeptá, kolik jste už ujeli, musíte aplikaci vypnout a tím dojde k přerušení záznamu. Naštěstí záznam provádí automaticky právě sportovní rozhraní, v něm lze trasu exportovat do GPX a třeba i odeslat do jiného ANT+ kompatibilního přístroje. Nutno podotknout, že „odometr“, tedy statistické údaje o trase, nabízí i přímo SmartMaps, avšak značně chudší a bez podpory bezdrátových snímačů.

Pro výletníky vynikající

RoyalTek mohu bez obav doporučit všem cyklo-výletníkům, kteří nechtějí bloudit na svých projížďkách. I přes poměrně dobré značení cyklostras u nás se navigace, která vám zapíchne šipku do mapy, určitě hodí. Z pohledu mapových podkladů a funkcí není téměř co vytknout, snad jen to, že obě klíčové aplikace SmartMaps a SportsNavi nelze rychle přepínat. SmartMaps musíte pro kontrolu statistických informací ve SportsNavi ukončit, přestože běží na pozadí, a poté ji opět spouštět.

Po hardwarové stránce není RoyalTek špatný, nicméně dokázal bych si jej představit v menších rozměrech, především tloušťka spolu s držákem způsobí výrazné vyčnívání navigace na řídítkách. „Trekařům“ toto vadit jistě nebude, na horských kolech ale už může navigace trošku vadit.

Pohled na cenu 7 690 Kč pak bude pro každého přísně individuální. Pravidelní výletníci si za tuto navigaci rádi zaplatí, svým způsobem je výjimečná. Odolných přístrojů s mapovou aplikací SmartMaps na trhu není mnoho. Pro ty, kdo vyrazí na kolo jednou za čas, bude investice možná trošku zbytečná. Problémem také zůstává dostupnost mapových podkladů v zahraničí. Vyjma Slovenska v podstatě nezískáte mapy zahraničních tras. Snad se ale situace v tomto ohledu zlepší.

Navigaci RoyalTek BikeGPS s mapami SmartMaps zapůjčil do testu obchod SmartGPS.

Diskuze (30) Další článek: O2 spouští kontrolu výdajů pro paušály. Za službu si nechá zaplatit

Témata článku: , Sportovní režim, Motor, Cyklotrasa, Odolný přístroj, Kolo, IMB, Barometrický výškoměr, Cestovní režim, Sportovní funkce, SMA, Turistická mapa, Železnice, Automobilová navigace