Satelitní navigace podruhé - jaký vybrat software?

Diskuze čtenářů k článku

Stalin  |  28. 03. 2004 07:48

Vyměním mapu Prahy(ČR) na PPC za Tomb raider na PPC. Přes e-mail. Prosím

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
x  |  02. 02. 2004 11:25

Me pripada spis stale pro turistiku dostacuji bezny prijimac jen z jednoduchym displejem i jen textovym a na tom se zobrazuji bezne zemepisne souradnice ve stupnich a minutach. A ty se pak daji vyhledat  v bezne papirove mape - neni to nic obtizneho a je to velice rychle a mapa je mnohem vetsi nez jakykoliv displej. Hodi se, ale i to ze  GPS ma  pamet na suoradnice pro domaci zpraciovani cesty a rozvnez ze umi zjistit a scitat skutecnou vzdalenost mezi namerenymi soradnice a tak spocitat celkovou delku cesty.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jirka  |  31. 01. 2004 00:19

Dal by se použít SX1 místo PDA?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
M  |  30. 01. 2004 23:40

Gps s iPAQem (záda navman 3000) používám již tři roky a na chatu v Radějově mě dovedla vždy.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jakub Šafanda  |  30. 01. 2004 12:12

A co Fortuna GPSmart BT? Na GPSWeb stojí 6990,- s DPH, má display pro samostatné použití i Bluetooth. Sama o sobě ale není mapová. Když už jste v tom, nechcete udělat recenzi i této GPS?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
standa  |  30. 01. 2004 11:00

Já používám kombinaci MDA II + Bluetooth Navi LOck GPS přijímač + Mapu ČR a 112 měst od Pocketkim. vše chodí bez problémů výhoda je, že když přijedu domů, že připojím MDA k počítači a přetáhnu záznam gps do knihy jízd od Tranisu a má vše hotové. Ten Navi lock má nevýhodu v tom že to jsou dvě zařízení, anténa a přijímač spojené kabelem takže se kabelům v autě nevyhnu, na straně druhé má dobíjení ze zapalovače a dobíjí zároveň i MDA, které by při mém vytížení tohoto přístroje celý den bez dobíjení nevydrželo. Zaujal mě bluethooth přijímač který jste recenzovali včera, kdybych o něm věděl, asi bych do něj šel , ale stejně bych u něj musel mít kabely k dobíjení, takže to vlastně vyjde nastejno

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
David Molnár  |  30. 01. 2004 10:37

Není nikde psáno, že vektorová mapa nemůže být podrobnější než rastrová.Jsou i turistické vektorové mapy.
Rovněž pod rastrovou mapu může být vrstva vyhledávání měst, ulic(Geobáze).
Ne všechny mapy vektorové mapy mají optimalizaci trasy.
Výhodou vektorové mapy je hlavně plynulá změna měřítka řádově od 20 m až po 200 km a pak taky když to podporuje SW, tak i natočení mapy podle potřeby buď kurzem nahoru,nebo směrem pohybu.Na rastrový mapě by tak byly písmenka obráceně!

Rozhodně nepovažuji kombinaci PC/PDA+modul GPS za doporučeníhodé.

Jen asi 5% z lidí, kteří si koupí tuhle kombinaci, je opravdu spokojeno. Proč??

Jednoduše řečeno, pokud GPSka není dokonalá tak jí s sebou přestaneme nosit.
Je potřeba zvážit, jestli dám 10-30 tisíc za něco, s čím nebudu spokojenej, nebo si za to koupím třeba dovolenou a mapu papírovou.
Nebo investuji stejné peníze do originální GPSky ať už ruční, nebo automobilové, nebo kombinované.

Důvody:

1. Kompatibilita. Nemusí to chodit. Může , ale nemusí.Kde pak hledat chybu? U koho reklamovat?
2. Budoucí kompatibilita.Upgradujete operační SW PDA, přidáte nové programy, zmenší se paměť, a už to nepojede.Za rok upgradujete PDA a nové PDA už nebude kompatibilní.Navíc většina SW má aktivační klíč vázaný na konkrétní PDA, takže
3. SW.SW který je psaný pro PDA není a nemůže být 100% odladěn na všech PDAčkách, takže pokud to chodí, tak se to musí občas resetovat. Na každým PDA se to chová jinak a celkově ty softwary jsou dělaný s úplně jinym rozpočtem, než rozpočty pro FW originálních GPSek, takže to podle toho většinou tak vypadá.
Většina SW nemá možnost natočení mapy podle aktuálního směru jízdy.
4. Displej.V autě displej musí být buď černobílý, nebo musí opravdu svítit.
5. Držák do auta musí fakt pekelně držet.
6. Baterie. Pokud PDA má nevyměnitelný akumulátor, tak je potřeba s sebou vozit nějaké POWERPACKY.
7. V terénu by měla být GPSka trochu odolnější neřku-li vodotěsná a pokud možno přidělaná na šňůrce.
8. Většina modulů nemá WAAS a samozřejmě ani magnetický kompas, který se hodí při stání na místě.


Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jiří Bain  |  31. 01. 2004 20:23

Kolegovi Molnárovi možná rozumím. Prodává GPS Garmin a Blaupunkt, neprodává žádné moduly podobné těm, o nichž pojednává článek – viz http://www.kabely.cz/.
 
Na specializovaném fóru Pandory o GPS uvedl shodné názory 13.ledna 2004 mnohem opatrněji:
"Tohle jsem napsal jednomu člověku,prosí nenadávat,mám na to totiž dost specifický názor:"
Bylo by korektní, kdyby stejnou větu zopakoval i zde. Zvlášť proto, že článek MobilManie je určen spíš čtenářům, kteří se běžně problematikou GPS nezabývají a mohou proto dostatečně sebejistě vysloveným názorům snadno uvěřit. A kdo má čas si někde něco ověřovat…
 
Jsem jako kolega Molnár prodejce GPS Garmin a Blaupunkt. Navíc mám v nabídce i různé moduly včetně těch zmíněných v článku – viz http://www.gpsweb.cz/. Moduly proto, že každé řešení má své výhody i nevýhody a já se vždy snažím nalézt to nejlepší pro konkrétního zájemce. Někdy je to kompaktní Garmin, jindy GPS „myš“ Haicom, nebo třeba panem Šafandou už v diskusi zmíněný GPSmart. Například když někdo potřebuje pro práci iPAQ 5550 a jako doplňkovou funkci navigaci do auta jen po ČR, nebudu mu vnucovat Blaupunkt TravelPilot DX-V, nebo Garmin StreetPilot 2610. Také třeba žádný Garmin nemá „supercitlivý“ mód, který je pro některé aplikace nevyhnutelný.
 
Teď mé osobní názory na některé názory kolegy Molnára:
 


  1. Rastrová/vektorová mapa – musím se zastat autora článku. Drobné zjednodušení je podle mého pro výklad určený „laickému“ čtenáři žádoucí. Navíc řeč je o v ČR nejoblíbenějších mapách pro PPC, ne pro Garminy.

  2. Tvrzení o asi 5% je číslo jak z Rádia Jerevan. Z mé praxe si dovoluji odhadnout, že částečně nespokojených uživatelů je přibližně stejně u všech verzí prodaných GPSek. Nesrovnatelně víc je nadšených uživatelů - zase u všech typů. Samozřejmě, že to platí, pokud se přístroje prodávají s patřičnou péčí. V tomto přístupu se, pokud vím, s kolegou Molnárem shodujeme.

  3. „Budoucí kompatibilita.Upgradujete operační SW PDA, přidáte nové programy, zmenší se paměť, a už to nepojede.“ Málo kdy problém – mapy a zpravidla i SW lze instalovat na paměťovou kartu. Kde je jen jeden slot lze volit drátovou, nebo BT GPSku. PDA není PC - programy lze také v případě potřeby snadno přidávat i dočasně odebírat,… Navíc není závislost na jediném výrobci SW – co když změním využití?

  4. „Za rok upgradujete PDA a nové PDA už nebude kompatibilní.Navíc většina SW má aktivační klíč vázaný na konkrétní PDA.“ Když měním klasickou GPS, kupuji vše znovu včetně integrované GPS, u PDA když to udělám s rozmyslem, použiji původní. Většina SW – z jakého celku? Z běžně v ČR prodávaného jen PocketKim. U Garminu je přeci totéž – v čem je rozdíl?

  5. SW a FW originálních GPS – od kdy umí MapSource automatický výpočet trasy a kolik roků před ním to uměla „nízkorozpočtová“ konkurence? A zase ta většina SW…

  6. "Držák do auta musí fakt pekelně držet." Souhlasím. Co jiného by měl dělat u jakékoliv GPSky...

  7. Vyměnitelný aku – i když není, třeba do auta je to fuk.

  8. V terénu – až na vyjímky také nedoporučuji, ale do auta, uzavřeného letadla apod. – proč ne?

  9. Zase většina - „většina modulů nemá WAAS“. Nesmysl. Všechny mně známé BT GPSky od firem Fortuna, Socket Communications, GlobalSat, Leadtek, Royaltek, Rikaline,...  používají stejný chipset SiRFstarIIe/LP, který pracuje s WAAS. Ale ne všechny dnes vyráběné Garminy mají WAAS. Navíc k čemu WAAS pro běžnou navigaci? „a samozřejmě ani magnetický kompas, který se hodí při stání na místě“. Zase nonsens – jako kdyby u kompaktních byl kompas běžný. Mají ho jen některé modely a ne každý zákazník kompas vyžaduje.


Mohlo by se zdát, že nemám rád "kompaktní" GPSky, zejména Garminy. Tak to opravdu není. Jen se snažím naznačit, že každé řešení má své klady a zápory a nelze prosazovat jedno na úkor druhého.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
efliky  |  19. 02. 2004 18:21

Názor/zkušenost věci hlouběji neznalého uživatele :

Vlastním ASUS + CF GPS od Pretecu, používám je v autě.

Bez obav o vzájemnou kompatibilitu - Asus je na comatibility listu;stačilo do něj kartu strčit. Zatím bez obav o budoucí kompatibilitu - úspěšně žiju v domění, že komunikační protokol mezi těmito zařízeními je nějak standardizován (nicméně se o tom asi budu muset ujistit).  Bez nutnosti používat externí anténu - signál se mi ztrácí pouze v tunelech a pod mosty. Bez nutnosti dokupovat software - byl bundlován s kartou včetně map. Bez problémů s natáčením mapy - TomTom i Pocket KIM to prostě dělají. Bez problémů s čitelností displeje - displej je barevný a prostě svítí. KIM umí i neoslňující podsvícení pro "noční" provoz. Džák v autě mi prostě drží, aniž jsem ho k tomu musel nějak zvlášť přesvědčovat. Bez problémů s výdrží baterie - zařízení je připíchnuté na autozásuvce. Bez nutnosti mít v autě nějaké nadbytečné dráty. Bez problémů s místem - včetně map mám vše přímo na PDA. Osobně nijak nepostrádám magnetický kompas - kterým směrem je sever mi je srdečně jedno za jízdy i ve stoje. Neinvestoval jsem 30 tisíc - "jen" cca 6 do karty včetně sw. PDA stejně používám, primárně na úplně jiné věci; proto ho nepočítám.

Na druhou stranu jediné, co od GPSky chci je, abych ji mohl používat v autě a našla mi cestu odněkud někam bez listování v atlase a hledání, kde to sakra zrovna jsem a kde jsem odbočil blbě. Tím pádem mi nevadí, že PDA s CF kartou je tak trochu monstrum, které bych si na pěší turistiku nikdy nevzal. Nebo pokud vzal, tak s prací style m - zapnout PDA - zjistit polohu - najít na papírové mapě - vypnout PDA. Běhat po horách s GPSkou v ruce by mně asi ani nebavilo.

Suma sumárum GPS na CF + PDA a stěžovat bych si sice mohl, ale nemám na co. Pro můj styl požívání je to přesně to, co jsem očekával.

Efliky

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor