Sygic naučí váš iPhone navigovat: zn. perfektně! (test)

Dokáže iPhone nahradit automobilovou navigaci? S navigační aplikací Sygic určitě, přesvěčte se v naší recenzi.
Kapitoly článku

Vzhůru na cestu!

Ale co to, hned v první zatáčce vás někdo vyruší hovorem. iPhone samozřejmě hovor zobrazí a můžete si jej bez problémů přijmout. Jakmile se pochlubíte novou navigací ve svém iPhonu a hovor ukončíte, spustí se Sygic zcela automaticky. Nebude vás přitom otravovat hláškou o bezpečnosti provozu a nepoužívání navigace během řízení, kterou normálně musíte odsouhlasit. A samozřejmě zůstává naplánovaná i původní trasa a navigace rovnou skočí na mapu se šipkou. Opětovný start si pouze vyžádá asi dvanáct vteřin, během kterých se bez navigace musíte obejít. Nejde tedy o výrazný nedostatek a rozhodně jej nesmíme připisovat na vrub aplikaci Sygic, ta se jen musí přizpůsobit omezením iPhonu.

 
Navigace naširoko • možnost vyloučení cesty v zadané vzdálenosti

Máme naplánovanou trasu a vyrážíme. Klepnutí na mapu vás vrátí do hlavní nabídky. Pokud však klepnete do spodní části, na řádek se stavovými informacemi, dostanete na výběr tři možnosti. První položka Ukázat důležitá místa je v podstatě hledání bodů na trase. Zde si však můžete bohužel zvolit jen dvě kategorie z POI a z každé z nich se zobrazí vždy jen jediné nejbližší místo se vzdáleností. Navíc funkci příliš nevěřím, například na cestě z Olomouce do Brna mi odmítá zobrazit jakoukoli benzinovou pumpu na trase. Druhou položkou je Vyloučení překážky: přijedete-li ke koloně, anebo k uzavřenému mostu, zvolíte blokovanou část trasy v jedné ze šesti vzdáleností. Navigace pak vyhledá nejlepší objížďku. A konečně poslední volbou je přidání aktuálního místa do oblíbených.


Všimněte si žluté šipky, která směřuje vždy k cíli • noční režim

V režimu navigace zabírá takřka celou obrazovku mapa, pouze část je vyhrazena pro informace o trase. Jejich rozmístění a obsah si můžete plně přizpůsobit. Nechybí informace o obci, kterou projíždíte a líbí se mi zvýrazněná ulice, na kterou máte odbočit. Navigace dokonce zobrazuje dálniční návěstí, kterých se máte držet, a také řazení do jízdních pruhů (to však nefunguje na všech dálničních křižovatkách). Symboly manévru sice jsou zřetelné, nicméně například u kruhových objezdů postrádám informaci, kolikátým výjezdem jej mám opustit. Musím spoléhat na hlas anebo se soustředit na mapu.

 
Možnosti nastavení jsou opravdu bohaté

V nastavení si můžete aktivovat zvukové, anebo pouze grafické upozornění na překročení rychlosti, a to se zadanou tolerancí. Samozřejmostí zůstává dynamický zoom, který se přizpůsobuje aktuální rychlosti vozu.

 
Česky zatím umí jen Petr, jde mu to velmi dobře • další možnosti nastavení

V našem rodném jazyce naviguje pouze Petr a musím uznat, že mu to jde velmi dobře. Takřka byste nepoznali, že si věty navigace skládá z různých úseků – velmi plynně na sebe navazují. Příkazy jsou jasné, výstižné a podle mého názoru hlas neobtěžuje zbytečně často. Drobnou vadou zůstává trošku méně kvalitní zvukový výstup iPhonu, nejde však o nic zásadního.

 

Režimy plánování

Navigace nabízí pět profilů trasy. Jelikož profil pro pěší a cyklisty v autě příliš nevyužijeme, zbývají tři: rychlý, ekonomický a krátký. Krátký jde jako vždy přes mrtvoly, tedy cestou necestou, a osobně jej vůbec nedoporučuji.

  
Souhrn naplánované trasy • možnost vyhledání alternativy

Rychlý tradičně sází na silnice nejvyšší tříd a dálnice, to se od něj ostatně očekává. Spoléhal jsem tedy na režim ekonomický, nicméně ten se takřka ve všech případech ztotožňuje s režimem rychlým – a úzkostlivě se drží dálnic.

Testovací trasa:
Radějov – Jičín:
Nejkratší: 262 km, 4h 19 min
Ekonomická trasa: 287 km, 3h 48 min
Rychlá: 287 km, 3h 48 min

Radějov – Olomouc
Nejkratší: 101 km, 2:23 min
Ekonomická: 125 km, 1h 49 min
Rychlá: 125 km, 1h 49 min
Ruční, vyzkoušená optimální trasa: 110 km, 2h 1 min

Body zájmu a další funkce

Mapy TeleAtlasu nabízí ve srovnání s Navteqem bohatší databází bodů zájmu. Body můžete hledat při aktuální poloze, u cíle, v zadaném městě anebo přímo u konkrétní adresy. Sygic nabízí dvě možnosti: buď si necháte zobrazit skupiny bodů, kterých je celkem osmnáct, anebo všechny položky, jichž je několik desítek. Nechybí fulltextové hledání, hledáte-li konkrétní místo. Body zájmu lze současně přidat jako průjezdové body na trase.

 
Hledání bodů zájmu a jejich zobrazení v mapě

Nové body můžete bez problémů a snadno vytvářet, upravovat i mazat. V této nabídce je trošku schována možnost nechat se upozornit zvukem na míjené body zájmu, které si vyberete. U důležité informace musím začít slůvkem bohužel, Sygic momentálně neumožňuje hromadný import vlastních bodů zájmu.

 

iPhone navigovat umí!

Navigace Sygic mne opravdu příjemně překvapila, iPhone klidně může zastat roli plnohodnotné automobilové navigace. RDS-TMC nepostrádám, stejně jako 3D budovy. Za větší nedostatek považuji snad jen absenci importu vlastních bodů zájmu a jejich špatné hledání podél naplánované trasy. V ostatních ohledech však Sygic nezklame. Díky silnému hardwaru iPhonu by mu svižnost mohla závidět leckterá automobilová navigace. Oceňuji přímočaré ovládání, perfektní možnosti plánování trasy i jejich ukládání. Režim navigace je přehledný, hlasová navigace bezproblémová. Co víc si přát?

Témata článku: , , , Apple iPhone 4GB, Apple iPhone 7, Drzost, Vaš, Kruhový objezd, Test, Hlídka, Výrazný nedostatek, Testovací trasa, První položka, Automobilová navigace, Váš iphone