1.  7.  2008    Testy navigací  |  Pro řidiče

TomTom Go 730: adept do Mensy (test)

Nová modelová řada navigátorů TomTom Go poslouchá vaše příkazy a má i vlastní inteligenci. Přečtěte si, co umí nové funkce. 4× video.

Kapitoly článku


Klíčové vlastnosti

  • rychlé reakce a rychlý fix satelitů
  • výborný displej a podsvícení
  • funkce IQ routes
  • vestavěné bluetoothové handsfree
  • přehrávání MP3 souborů
  • zobrazování dokumentů *.txt a *.html

Hlavní nedostatky

  • chybějící tlačítko zpět ve stromu nabídek
  • chyby v PC softwaru TomTom Home
  • nemá přehrávač videa
  • nedokonalé prohlížení fotek

TomTom Go 730 je přenosný navigační systém do automobilu. Následuje dlouhou řadu předchůdců, ke kterým přidává nové funkce. Prodává se za cenu kolem deseti tisíc korun včetně DPH, lze vybírat mezi variantou bez a s přijímačem dopravních informací RDS-TMC. Vyšší model Go 930 v ceně přibližně 11 500 Kč se liší větším mapovým pokrytím a příslušenství.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Asi každý uzná, že na vzhledu se toho moc nezměnilo

Naučte se trefovat

Tvarem se přístroj příliš neliší od svých předchůdců. Čelní obdélník vyplňuje skvěle podsvícená dotyková obrazovka. Je orámována černým matným plastem se stříbrnými doplňky, ve kterých je integrován mikrofon a světelné čidlo. Shora má přístroj kolébkovitý tvar a na pravé straně je umístěno jediné tlačítko pro zapnutí.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
TomTom je stejně velký jako dřív

Spodní část je opatřena konektory miniUSB, vstupem RDS přijímače, najdeme zde slot pro SD karty a pro zvukový výstup 3,5“ jack. V zadní části je pokovená mřížka reproduktoru a systém pro uchycení přístroje do držáku. Celý povrch má příjemnou matovou úpravu hmatem připomínající pryž. Krytování působí velice pevným, trvanlivým a solidním dojmem.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Detail zámku pro nasunutí držáku • konektory na spodní straně

Nasazování do držáku je velmi jednoduché, ale musím se přiznat, že jsem musel vždy použít obě ruce, abych se trefil do drážek pod správným úhlem. Je však možné, že budete při nasazování přístroje mnohem šikovnější.

Velkou chybou výrobce je, že do držáku neintegroval konektory napájení a RDS přijímače. Zastrkávání jednotlivých konektorů zbytečně zdržuje a komplikuje nasazování navigace před odjezdem.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Držák je příliš jednoduchý na nejvyšší model navigačního přístroje

TomTom Go 730 po hardwarové stránce včetně příslušenství si můžete prohlédnout na následujícím videu.

Duše navigátora aneb softwarové vybavení

Při zapnutí krátkým podržením tlačítka se rozzáří úvodní obrazovka, kterou je možno uživatelsky upravovat. Můžete si na ni nahrát například fotku své oblíbené opičky. Fix satelitů proběhne neuvěřitelně rychle, hned se zobrazí skloněná 3D mapa s vyznačením vaší aktuální pozice.

Po lehkém doteku prstu se objeví důvěrně známá tvář TomTomu s pobídkou „Navigovat na ...“ Oproti starším nebo jednodušším předkům tohoto mladíka je zde ikona mobilního telefonu a ikona Pomoc. Na další stránce přibyla funkce Opravy map a ikona Hudba a média. Nesrovnáváme však s předchozí řadou Go x20, která tyto funkce už obsahuje, ale s ještě staršími modely.

Na videu se podívejte, jak vypadá TomTom po prvním zapnutí. Zjistíte, co je potřeba nastavit, a uvidíte prezentaci možností, kterou TomTom nabízí novým uživatelům.

Mnohokrát omílané standardní funkce nyní ponechme stranou, přečtěte si o nich například v testu TomTomu Go 720. Pojďme se podívat na novinky a nadstandardní funkce.


Pohled na mapu a tři obrazovky hlavní nabídky

Chytře vám to spočítám

Technologie IQ Routes je založená na znalosti skutečných průměrných rychlostí na silnicích, navíc bere ohledy na denní dobu průjezdu. To znamená, že nový TomTom určuje cestu rozvažováním veškerých možných variant, a potom vybere možnost, která zabere nejméně času.

Optimalizace je založena na vlastních údajích uložených ve vnitřní databázi přístroje a zároveň na datech, která TomTom snímá při jízdě a sdílí mezi uživateli prostřednictvím programu TomTom Home. Tvrdí, že v téměř padesáti procentech všech cest to má za následek rychlejší cestu, šetření cestovního času, paliva, a v konečném důsledku i peněz.

Při používání aplikace TomTom Home si můžete určit a nastavit, do jaké míry chcete věřit údajům v internetové databázi vytvořené ostatními uživateli. Čas, který přístroje uživatelů spočítají, jsou porovnávány se skutečností a data jsou při dalším připojení k PC – samozřejmě se souhlasem uživatelů –odesílána do internetové databáze. I vy tak spolu se spoustou dalších uživatelů pomáháte optimalizovat trasy a vytvářet cestovní profily pro různé dny a dokonce i jednotlivé hodiny.

Já vám to ukážu

Další novinkou, kterou TomTom představuje v nové řadě přístrojů, je TomTom Lane Guidance . Tato technologie poskytuje realistické zobrazení odboček z hlavních silnic. Účelem je odbourat stres řidiče před hledáním správné odbočky. Řidič tak na displeji vidí před odbočkou obraz srovnatelný se skutečností. Dopravní značení i barevně odpovídá realitě. Pro toho kdo již vyzkoušel „Navigon Reality View“ se však nejedná o žádnou převratnou novinku.

Na videu si prohlédněte, jak nové zobrazení TomTomu vypadá ve skutečnosti. Uvidíte také běžné navigování a můžete si udělat obrázek, jak vypadá hlasové navádění. V přístroji byl nainstalován neoficiální hlas Eliška.


Článek pokračuje v další kapitole: navádění do pruhů, ovládání hlasem, Pomoc, Bluetooth

Kapitoly článku



X

Doporučit článek

Vaše jméno:

Váš e-mail:

E-mail adresáta:

Komentář:

kontrolní kód

Odeslat

navigace tom tom... Franta 14 31.  10.  2009 11:42
mám stejný problém, prosím poradte někdo
po 26.  10.  2009 20:37
Dobry den, dostal jsem k novemu vozu zdarma tuto... Walker 25.  10.  2009 15:01
Mam poprve navigaci a jsem docela zmateny nevim... filip 26.  8.  2009 19:41
totez by se dalo rici o fotoaparatu ci propojeni... petr 27.  5.  2009 8:51



reklama

Další články

V Ústí může být část Galilea, Češi se hádají o peníze

V Ústí může být část Galilea, Češi se hádají o peníze

Česká republika je ve finále o umístění logistického centra systému Galileo. Mohlo by to přilákat další technologické firmy. Prozatím se však vedou spory o peníze.

24.  8.  2015  |  Šindelář Jan  |  7


Proč automobilky od Nokie koupily mapy Here

Proč automobilky od Nokie koupily mapy Here

Daimler, Audi a BMW od finské Nokie koupily populární mapy Here. Není to pouze kvůli navigaci a samořiditelným automobilům, ale také kvůli hackerům.

23.  8.  2015  |  Matějka Jaroslav  |  2


Zapomeňte na souřadnice. Google má kratičký OLC

Zapomeňte na souřadnice. Google má kratičký OLC

Deset znaků stačí k přesné lokalizaci místa kdekoliv na světě. Google chce vymýtit GPS souřadnice a přichází s vlastním kódem.

17.  8.  2015  |  Kůžel Filip, Čížek Jakub  |  11


Projděte si Masarykův okruh před startem MotoGP na Mapy.cz

Projděte si Masarykův okruh před startem MotoGP na Mapy.cz

11.  8.  2015  |  Láska Jan, Čížek Jakub

Magic Earth: hlasová navigace zdarma a v češtině

Magic Earth: hlasová navigace zdarma a v češtině

Do paměti telefonu si uložíte země, které potřebujete, a pak už se obejdete bez internetu. Magic Earth staví na mapách OpenStreetMaps.

23.  7.  2015  |  Chroust Martin  |  2