TomTom MapShare: jak přímo v navigaci opravovat mapy

Nový TomTom Go 720 přichází s funkcí MapShare, která dovolí řidiči opravovat mapy a stahovat opravy jiných uživatelů. Prohlédněte si, jak funguje a jak se s ní v praxi pracuje.

MapShare je zbrusu nová funkce v přenosném navigačním přístroji TomTom Go 720, který se před několika týdny začal prodávat i v českých obchodech. Není unikátní jen u TomTomu, ale v celém navigačním světě. Žádný jiný výrobce zatím svým uživatelům nenabídnul možnost opravovat mapy takřka online, navzájem tyto opravy sdílet a silou uživatelské komunity doplňovat systematickou práci výrobců map.

MapShare ve zkratce: Tato funkce dovolí uživateli označit na mapě v přístroji chybu, rovnou ji opravit, případně ji oznámit TomTomu a výrobci map, firmě Tele Atlas. Ta potom bude rovnou vědět, kam jít, aby oznámení zkontrolovala a sama provedla změnu. Vlastní opravy lze navíc zpřístupnit ostatním uživatelům a naopak od nich stáhnout jejich aktualizace.


Nová nabídka s možnostmi oprav

Trocha filozofie vás nezabije

V diskuzích pod články, které už byly MapShare věnovány, jsem občas cítil názor: „Proč by řidiči měli dělat práci za výrobce map? Máme přece právo požadovat po nich kvalitní mapy, které nepotřebují opravy.“ Bylo by samozřejmě skvělé, kdyby dodávané mapy nevyžadovaly žádné opravy. Jenže není v silách Tele Atlasu, Navtequ ani žádné jiné firmy, aby zabezpečila, že mapy v navigačních přístrojích budou vždy dokonale aktuální. Neexistuje žádná organizace, která musí oznamovat změny v silniční síti, natož v databázích zájmových bodů. Změny je nutné zjistit jinak, ale zároveň nelze mít celá území států pokrytá lidmi, kteří neustále objíždějí svůj rajón a hledají změny. Asi by to samozřejmě nějak šlo, ale za cenu vysokých nákladů, které by se musely projevit i v cenách map.

Aktualizace map se dnes provádějí po etapách, takže výrobci map hned nezjistí, že město udělalo z dříve obousměrně průjezdné ulice jednosměrku. Neví, že minulý měsíc vznikla v Přerově nová restaurace a dvě v Olomouci přestaly fungovat. Ukončení provozu je mimochodem větší problém, protože při zahájení se provozovatel stará o reklamu a přihlásí se často sám do různých databází.

Další problém je v rychlosti přípravy map. Lokální firmy, které zajišťují mapování území, musí trasy projet nebo jiným způsobem zanést změny. Ty zpracuje Tele Atlas nebo Navteq, připraví je do balíčku, který nabídne výrobcům navigačních systémů. Ti musí tyto mapy zařadit do svých aktualizací a ty distribuovat k uživatelům. Jejich aktualizace navíc někdy nebývají tak časté jako aktualizace výrobců map. Pokud se dnes objevená chyba objeví v navigačním přístroji do roka, můžeme si gratulovat.

Zapojení uživatelské komunity do tohoto procesu je velmi dobrý krok. TomTom nepočítá s tím, že uživatelé jeho navigací nyní budou nahrazovat práci Tele Atlasu, projíždět městy a cíleně hledat chyby. Když ale při svých cestách nějakou objeví, stačí klepnutí na displej, potom doma minuta práce v nabídce a je hotovo. Chyba bude ve vlastním přístroji často hned opravena, a pokud řidič svolí, mohou si ji stáhnout i ostatní.

Tip: Chyby na mapách Tele Atlasu lze oznámit i na firemním webu Map Insight.

S černými ovcemi se počítá

Vpuštění uživatelů do mapových podkladů má ale i temnější stránky. Důležitá je proto kontrola, aby mapa nebyla zaneřáděna dalšími chybnými údaji nebo snad i zlomyslnými opravami. Jen se podívejte, jak jednoduše mohu zablokovat dálnici D1: vyberu její úsek, označím, že je z obou směrů neprůjezdný a tuto změnu poskytnu ostatním uživatelům.

 
Dálnice je neprůjezdná v obou směrech • změnu odesílám ostatním

TomTom proto v rámci MapShare nabízí několik stupňů ochrany. První z nich je už rozdělení na jednoduché opravy, které lze provést přímo v přístroji, a na složitější akce, kde se jedná pouze o nahlášení a provede je až TomTom po ověření. Pokud pak chcete využívat opravy od ostatních řidičů, můžete nastavit míru důvěry, kterou v ně vkládáte. Přímo v přístroji lze vybrat ze šesti stupňů:

  • Mé vlastní opravy
  • Opravy ověřené službou TomTom: zde předpokládám, že jde o změny, které ověří Tele Atlas a ještě před vydáním nové verze map TomTomu oficiálně oznámí, že uživatelé měli pravdu
  • Opravy bodů zájmu, které mám předplaceny: v nastavení lze vybrat kategorie
  • Opravy z důvěrychodných zdrojů: neznám bohužel podrobnosti, kdo je důvěryhodný zdroj a jestli se do něj může časem dostat i samotný uživatel
  • Opravy hlášené mnoha
  • Opravy hlášené několika

 
Zapojení do komunity • nastavení, čemu věřím • TomTom upozorní, že neručí za chyby neověřených dat

Z tohoto seznamu je vidět, že nestačí, když dálnici D1 zablokuji sám. Na stejném úseku by to muselo udělat více uživatelů, aby se změna projevila v mapě ostatních. TomTom ale neprozradil, kolik hlášení stačí k poslednímu stupni „několika“, navíc předpokládám, že toto číslo bude postupem času měnit. Nedivil bych se ani, kdyby u dálnic, silnic první třídy a dalších důležitých komunikací byla kritéria přísnější než na okreskách a ulicích na okrajích měst.


Článek pokračuje v další kapitole: jak se provádějí změny a co přesně lze opravovat?

Témata článku: , Vysoký náklad, Jak, Změna názvu, Stejná funkce, Tom, Mýtné, Maps