TomTom Start: taková malá milá navigace

Konečně máme odpověď na všetečnou otázku, kterou navigaci bychom doporučili pro rodiče nebo manželku: malou, levnou a především jednoduchou.
Kapitoly článku

Nejen prostřednictvím emailu a v diskusích, ale i v osobním životě dostáváme často otázku, kterou navigaci bychom doporučili manželce, rodičům – zkrátka jednoduchou, uživatelsky přívětivou a pokud možno levnou. Pokud jsme chtěli zodpovědně poradit, a to vždy chceme, museli jsme chtě-nechtě zabřednout do dlouhých souvětí, jak jsou Navigony, Mia a vlastně i TomTomy skvělé, ale do snadnosti obsluhy jim pár kilometrů zbývá. Díky TomTomu nastává dlouhým rozprávkám konec: kupte zkrátka TomTom Start. Přidejte žabičkově zelený, růžový či bílý kryt, manželka zajásá a vy ušetříte.

Klíčové vlastnosti

  • velmi příznivé rozměry, integrovaný držák
  • přepracované, jednoduché prostředí a ovládání
  • svižná navigační aplikace
  • IQ Routes
  • kvalitní hlasová navigace
  • atraktivní výměnné kryty
  • výdrž bez nabíječky přes dvě hodiny
  • podpora MapShare, spolupráce s TomTom Home

Hlavní nedostatky

  • v určitých situacích přece jen malý displej
  • nelze korigovat intenzitu podsvícení displeje
  • držák nemá žádné rameno
  • ceny náhradních krytů, v základu nudná černá
  • zcela chybí profily výpočtu trasy
  • naplánovanou trasu nelze uložit a načíst

TomTom Start je od základu koncipován jako navigace pro začátečníky, a to rozhodně nejen kvůli názvu. Výrobce výrazně změnil prostředí tak, aby si na něj zvykl opravdu každý a pokud možno bez jakéhokoli návodu. Myslím, že se původní záměr povedl.

 

 
TomTom Start Regional lze pořídit v e-shopech za cenu od (Zdroj: Heureka.cz)
Porovnat ceny >>
 

 

Malý, až úplně nejmenší

Mezi hlavní přednosti TomTomu Start patří zejména rozměry a promyšlené spojení s držákem zvaným EasyPort. Ten tvoří v podstatě jen přísavka s kulovým kloubem a kruh s úchytem samotné navigace. Mezi přísavkou a samotnou „kolébkou“ ale není žádné rameno, jak jsme zvyklí u klasických navigací. V drtivé většině moderních automobilů tak navigaci připevníte na sklo, ale již na ni – při umístění k palubní desce vozu – pohodlně nedosáhnete. Zůstává otázkou, zda jde vzhledem k bezpečnosti provozu o výhodu, nebo naopak nevýhodu. Tato skutečnost nabývá významu především při uvážení úhlopříčky displeje. Navigace je zkrátka daleko z dosahu rukou a očí uživatele.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
TomTom Start s doplňkovým zeleným krytem. V základu dostanete obyčejný černý

Absence ramena však umožnila vtipné konstrukční řešení celého držáku. Pokud navigaci z držáku vyjmete, vznikne v zádech výrazná prohlubeň, přesně kruhového tvaru. Sejmete-li navigaci kompletně i s držákem, můžete tento „přilepit“ na záda navigace, přičemž zůstanou zachovány původní kapesní rozměry. Vše nejlépe vystihují okolní obrázky.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Držák EasyPort dědí Start po řadě One

To ale nejsou všechna kouzla s držákem. Kolébka umožní navigaci uchytit i vzhůru nohama, neboli – přisát držák na vodorovnou plochu. Ano, navigaci by teoreticky mělo být možné přilepit na palubní desku vozu, a tím se vyhnout buzeraci ze strany policie, nicméně na tvrzených ani měkčených plastech palubní desky různých vozů mi navigace držet nechtěla. Přitom nejde o neřešitelný problém, přísavka navigace Sony na palubní desce držela.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Navigaci lze do držáku umístit oboustranně

Podtlak v přísavce se vytváří otočením matky o velikosti celého úchytu, jde o poměrně jednoduché a spolehlivé řešení, po zacvičení jej lze zvládnout i jednou rukou. Celá konstrukce navigace a úchytu tedy umožňuje snadné a rychlé sejmutí i nasazení navigace včetně držáku. Výborné nejen proti zlodějům, ale i v případě, kdy navigaci často využíváte ve dvou či více vozech.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Pouzdro pro bezpečné přenášení navigace ocení každý

Abych nezapomněl, s navigací obdržíte velmi praktické a vzhledné pouzdro. Jednoduchá textilní kapsa se zajišťuje popruhem s klasickým cvočkem. Právě takové příslušenství dokáží zákazníci ocenit.

Nejrůznější barvy

Líbí se vám zelený TomTom Start na fotografiích? Pak vás musím bohužel zklamat. Výrobce nám poskytl výměnný kryt, který nahrazuje původní a standardně dodávaný černý. A bohužel právě jakékoli barevné kryty zůstávají za příplatek necelých 400 korun, což není málo. Nezapomeňte, že při koupi navigace manželce bude investice do barevného krytu nutností.
Po stránce konstrukčního zpracování nemohu vznést vážnějších námitek. Nesouhlas vyslovím až s umístěním synchronizačního a dobíjecího mini USB konektoru ve spodní straně. Opět nevhodné místo v případě, kdy chcete navigaci umístit až na doraz k palubní desce vozu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Výměnné kryty jako za dávných časů mobilních telefonů

Mohl bych žehrat nad absencí ovladače hlasitosti, nicméně tuto funkci má TomTom dobře zvládnutou v rámci softwaru. Displej s úhlopříčkou 3,5 palce beru jednoduše jako vlastnost a nikoli nedostatek, to vzhledem k ceně a zařazení navigace. Rozlišení činí zcela dostačujících 240 x 320 bodů, povrch je matný a technologie rezistivní. Za debatu stojí až nemožnost korekce podsvícení displeje. Abych byl přesný, při přepnutí do nočního režimu se intenzita sníží, nicméně i tak zůstává stále poměrně silná a rušivá.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Konektor mini USB • tlačítko pro zapnutí • rozměrný reproduktor

Tlačítko pro zapnutí najdete na zadní straně v pravém horním rohu. Start navigace trvá jen asi tři vteřiny. GPS přijímač kvalitou neohromil. Především v místnosti i na parapetu okna měl TomTom problém s určením polohy. Konkurenční přijímače a navigace nemívají na tomtéž místě problém. Pokud ale připojíte navigaci k počítači a spustíte TomTom Home, navigace si prostřednictvím Internetu stáhne dráhové efemeridy, což proces určení polohy urychlí. Výrobci se podařilo vměstnat do útrob akumulátor, který by měl udržet navigaci v činnosti po dobu asi dvou hodin. Nám se v praxi podařilo dosáhnout výdrže dokonce ještě o půlhodinu vyšší.


Článek pokračuje v další kapitole: Jen dvě ikony stačí, tady naviguje TomTom, závěr

Témata článku: Testy navigací, TomTom, Start-up

36 komentářů

Nejnovější komentáře

  • lily 9. 2. 2015 19:50:19
    ahoj, chci se zeptat ohledne navigace TomTom. mame ji asi 3 roky a ted...
  • LarryW 1. 1. 2012 13:22:47
    Navigace TomTom jsou vlastně k čemu...?! Navigaci TomTom Start 20 jsem...
  • Barča 26. 10. 2010 20:25:31
    TomTom Start jsem dostala v práci na zkoušku, jako náhradu za předchozí...
Určitě si přečtěte

Adaptibilní nabíjení. Jednoduchý trik, který zdvojnásobí životnost baterie

Adaptibilní nabíjení. Jednoduchý trik, který zdvojnásobí životnost baterie

** Nabíjení baterii unavuje ** Adaptibilní nabíjení snižuje počet cyklů ** V noci se nabije na 90 %, na stovku až těsně předtím, než vstanete

8.  10.  2016 | Kůžel Filip | 36

TomTom Touch: Zjistěte, z čeho se doopravdy skládá vaše tělo

TomTom Touch: Zjistěte, z čeho se doopravdy skládá vaše tělo

Měřte a sledujte svalovou hmotu a tělesný tuk přímo z hodinek, pouhým stisknutím tlačítka

20.  9.  2016 | tisková zpráva

TomTom Adventurer: Objevujte srdcem

TomTom Adventurer: Objevujte srdcem

Nové, odolné GPS outdoor sportovní hodinky pro všechny aktivity v přírodě

20.  9.  2016 | tisková zpráva

Bohatí Češi loví start-upy, investice dosahují řádu miliard

Bohatí Češi loví start-upy, investice dosahují řádu miliard

Skupiny jako J&T nebo KKCG či někdejší přední postavy energetiky typu Martina Romana nebo Vladimíra Johanese se vrhly do financování malých technologických projektů slibujících velké zisky.

18.  7.  2016 | E15.cz , Novák Daniel | 2