TomTom Traffic Index: objíždět zácpu vám nepomůže

Na dálnici vidím kolonu, ale na poslední chvíli to strhnu na exit a problém zkusím objet po vedlejších silnicích. Pomůžu si? Ušetřím čas? TomTom říká, že ne!

Společnost TomTom na základě globálního sběru dat ze svých navigací v rámci výzkumu Traffic Index zjistila, že zkratky a objížďky, které řidiči volí jako řešení dopravní zácpy, ve většině případů nefungují. Pro mnoho řidičů to bude frustrující zjištění, ale častěji je rychlejší prostě si stoupnout na konec kolony a chvíli nervózně poskakovat kupředu.

Klepněte pro větší obrázek 
Kudy z nudy?

TomTom Traffic Index

Dopravní index je jediné měření dopravní zácpy s globálním rozsahem, které využívá srovnání dopravní špičky a doby mimo ni. Rozlišuje individuální dopravní prostředky a vylučuje firemní vozidla, jejichž pohyb se často řídí jinými potřebami a výsledky by mohl zkreslit. Index zahrnuje celou silniční síť (běžné silnice i rychlostní komunikace).

Podle TomTomu jsou totiž sekundární dopravní zácpy na vedlejších silnicích horší, než na hlavních tazích. Když si k tomu přičtete užší cesty a logicky i delší a členitější trasu, výsledkem je až o 50 % delší doba strávená při řešení stejného problému.

Výsledky výzkumu však pracují s pojmy jako „průměrně“ a „většinou“. Statistiku je však možné přelstít a dosáhnete toho pouze na základě kvalitních a čerstvých informací. Nemluvím tu o dopravním zpravodajství v rádiu (Ahoj, tady řidič Tonda, dejte si bacha na…), jako spíše o automatizovaných systémech pro sledování hustoty dopravy a následné navrhování objízdných tras. Propracované systémy má ve svých Mapách Google, navigační aplikace se společenským rozměrem Waze (rovněž vlastněná Googlem), poslední dobou to v Česku zkouší Nokia a její Here mapy a nebo právě TomTom.

 

Objížďky podle zjištění TomTomu? Sice je to horší cesta, ale zato je to delší jak vzdáleností, tak časově.

 

Když vám ale takový systém ukáže, že je na objízdné trase úspora řádově minut, nemá smysl riskovat a většinou bude lepší zůstat na hlavní silnici. Situace na té vedlejší se bude velmi pravděpodobně dále zhoršovat.

Praha je ucpaná, ale může být hůř

Co se týče kongesce (tj. dopravní zacpanosti) umístila se Praha mezi šedesáti hodnocenými evropskými městy na 17. místě, s úrovní kongesce 28 %. Zdržení ve špičce činí v Praze 31 minut na každou hodinu strávenou na cestě. Za rok připraví dopravní zácpy řidiče, kterým dojíždění po Praze trvá 30 minut, celkem o 78 hodin.

Klepněte pro větší obrázek 
Zacpanost není konstantní veličina, na základě opatření samosprávy měst by se měla snižovat, někdy se to ale nedaří a převažují rostoucí nároky, rostoucí počet aut. Toto jsou města, kde kongesce nejvýrazněji roste a klesá.
Klepněte pro větší obrázek  
Vyražte si do večerní špičky v Moskvě a ve srovnání s nejklidnější částí dne budete na stejnou cestu potřebovat 2,5násobek času!
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Kromě souhrnné tabulky obsahuje TomTom Traffic Index také tyto profily jednotlivých evropských měst. A jen tak mimochodem: zabýváme se zde povětšinou Evropou, ale Moskva je nejzacpanější město celosvětově.

„Nejsilnější dopravní zácpy v Praze jsou v pondělní ranní špičce, kdy kongesce, tj. ucpanost silnic, dosahuje přes 62 %. V odpolední špičce čeká řidiče největší zdržení v pátek, kdy na cestě stráví o 50 % času více v porovnání s nejklidnější částí dne. Naopak nejslabší kongesce v ranní špičce nastává v pátek, odpolední v pondělí. Je to dáno jednak počtem osob cestujících do Prahy za zaměstnáním v týdenních cyklech, jednak, a to zejména v letních měsících, zvykem dojíždět v pondělí do zaměstnání z chat a chalup,“ popisuje situaci v Praze Petra Slámová, Senior Trade Marketing Manager CZ & SK společnosti TomTom.

Zdroj: tisková zpráva TomTom a TomTom Traffic Index

Diskuze (23) Další článek: Displej bez odlesků? Jak funguje antireflexní sklo Corning [video]

Témata článku: , , Automatizovaný systém, Index, Mapa Google, Dojíždění, Tom, Rostoucí počet, I/O, Kudy z nudy, Ind, Dopravní prostředky, Moskva