Hejt na operátory: Dobře už bylo!

Operátoři před aukcí sekali dobrotu jako politik před volbami. Teď mění zákony, ČTÚ ani konkurence nehrozí, virtuálové jsou jen iluze…

Poslední roky nám operátoři dělali radost, ale bylo to jen protože něco potřebovali. Frekvence v pásmu 800 MHz už mají, a tak se situace znovu obrací k horšímu. Klíčovou „osmistovku“ si velká trojka rozdělila rovným dílem, takže nová konkurence v příštích letech nehrozí. Navíc nakoupili za vyvolávací ceny. Vzpomínáte, co se stalo, když hrozilo, že by museli zaplatit více než dvojnásobek vyvolávají ceny? Aukce byla zrušena – rozhodnutím jediného muže. 

Operátorům se daří prosazovat změny zákonů, které oslabují postavení zákazníků, hledají (a nalézají) cesty jak z našich kapes tahat víc peněz. Mají také nového a silného spojence, nového eurokomisaře pro digitální ekonomiku Günthera Oettingera.

Operátoři zařídili, aby to vypadalo, že existuje možnost volby, že konkurence funguje. Říká se tomu virtuální operátor, ale v ČR to znamená něco jiného, než v zahraničí. Tzv. komplexní virtuálové jsou z pohledu velikosti neškodní a nemohou se měřit s projekty typu BleskMobil, Tesco Mobil a další, které má velká trojice pod palcem. Síťoví operátoři ovládají 80 % virtuálního trhu. I takoví virtuálové však vzali vítr z plachet Českému telekomunikačnímu úřadu, který měl téměř hotovou analýzu trhu 8. Ta zaváněla regulací, ale nakonec z toho nebylo nic.

Ceny po „tarifní revoluci“ opravdu klesly. Ne všem, ale kdo dříve utratil nad 750 Kč měsíčně, musel jásat. Nižší tarify už o tolik levnější nejsou. Středně drahé tarify jsou nastavené tak, aby zákazník musel stále hlídat spotřebu. Když to s voláním přežene, zaplatí ještě více, než za flat (neomezený tarif). A tak je jen logické, že statisticky významné procento zákazníků flat koupí rovnou – „Aby měli klid“.

 

Neomezené volání, SMS a 1,5 GB dat = 749 Kč. U O2, T-Mobilu i Vodafonu. Konkurence na český způsob!

 

Nicméně časy se mění, volání a SMS ustupují do pozadí. Do budoucna bude stále důležitější mobilní internet, a tak operátorští stratégové zase pracují na plné obrátky. FUP limity se drží při zemi a když chcete více než 1,5 GB, musíte si připlatit i u „neomezených“ tarifů. Síťoví operátoři virtuálům nastavili podmínky tak, že prakticky nenabízí víc jak 1 GB, a to za ne příliš lákavé ceny. 

Vtipné je, že pro větší zisky tentokrát operátoři nemusí dělat vůbec nic. Dobře vědí, jak roste spotřeba dat, takže jen drží ceny i výši FUP a čekají, až zákazník pocítí potřebu a zaplatí si za větší balík.

Zase utahují šrouby

Co se týče tahání peněz z kapes zákazníků, ukázkovým příkladem je Vodafone a jeho poplatek 49 Kč za dalších 50 nebo 250 MB nad FUP. Legitimností této praktiky se momentálně zabývá ČTÚ. Smutné je, že i když úřad uspěje, operátor dostane pokutu v řádu jednotek miliónů, což jsou pro firmu s obratem v řádu desítek miliard jen drobné.

Maximální pokuta je 10 milionů a ČTÚ ji nikdy v plné výši neudělil. Například v kauze nucené změny tarifů u předplacených karet O2 to byly dva miliony, což z pohledu operátora prakticky nestojí za řeč. Když už mluvíme o předplacených kartách, O2 jde do dalšího podniku, který má zákazníkům pomoci od nevyužitého kreditu. Kdo nevyčerpá včas, ten o něj přijde a šmytec.

 

Cítíte to jemné utahování šroubů? Ceny jsou na oko hezké, mění se méně viditelné podmínky.

 

Trendem příštích měsíců bude nabalování služeb. „Vezměte si celou haldu bonusových služeb, hlavně nám zaplaťte aspoň o trochu víc peněz.“ Háček je v tom, že budou lákat jen na volání a SMS. Tam jsou sítě nevytížené a větší provoz operátory nebolí (a mnoho nestojí). Žádaný mobilní internet tak snadno nedají, ale to už bych se opakoval...

Dalším příkladem je O2 „tlačící“ víc služeb. Operátor nedávno zvedl cenu základního tarifu Free, zrušil slevu pro seniory a studenty a podražil O2 TV zákazníkům s pevným internetem. S velkou slávou jim ale přidal službu Go. Ať už chtějí, nebo ne... Podobné úpravy si nedávno lajznul i T-Mobile:

Ostatně i Vodafone přidal něco navíc a podražil. Řeč je o druhé datové SIM k tarifu („zdarma“) s tím, že cena tarifu poskočila o 50 Kč výše. Operátor přidal cloudové úložiště dat, ale stojíte o něj? Nemáte už Dropbox, One Drive či jiný cloud skvěle integrovaný do operačního systému vašeho smartphonu?

Vážení MobilManiaci, čekají nás těžké časy. Nezbývá než věřit v aktivitu tuzemského regulátora, který má operátory usměrňovat a nenechat si vše líbit.  Svou aktivitou můžete pomoct i vy. Mějte oči otevřené a pokud cítíte, že se operátoři nechovají fér, ozvěte se – ať už se stížností na ČTÚ, nebo napište nám. My už se jim podíváme na zoubek.

Klepněte pro větší obrázek 
Ideální zákazník platí 750 až 1 000 Kč měsíčně a nediskutuje (obr.: shutterstock.com)
Diskuze (207) Další článek: Nepropásněte 70% slevu na navigaci Sygic

Témata článku: , , , , , Nová konkurence, Projekt typu, Velká trojka, Cena tarifů, Operátor