Senátorka jde proti operátorům, chce změnit zákon

Husák dal, operátoři vzali. Proti jejich lobby se teď staví senátorka Alena Dernerová, která chce zákazníky více chránit.

Vzpomínáte na Jana Husáka? V roce 2013 se mu povedlo prosadit prozákaznickou novelu Zákona o elektronických komunikacích (ZoEK). Ve známost vešla jako „Husukův bič na operátory“. Radost ale nevydržela dlouho, operátorská lobby totiž protlačila jinou novelu, která nabyla účinnosti v prosinci loňského roku a tu předchozí do značné míry neguje. Bez zajímavosti jistě není ani to, že původně šlo jen o tzv. technickou novelu, kdy z pohledu zákazníka nešlo o nic důležitého, ale operátoři se chopili šance a jistí zákonodárci jim šli na ruku (dokonce se tím ani netajili).

Zbraně utichly, zato spory operátorů a zákazníků, kterým se nelíbí třeba automatické dokupování dat nebo jednostranné změny smluv, jsou stále častější. Zdá se ale, že na české mobilní nebe se pokusí vystoupit další „prozákaznický anděl“. Je jím senátorka Alena Dernerová. Ta se zatím neúspěšně pokusila změnit ZoEK na zasedání Senátu dne 11. listopadu.

 

Alena Dernerová k aktuální podobě ZoEK: „Je to do nebe volají nespravedlnost“.

 

Projednával se totiž návrh novely Zákona o ochraně spotřebitele (detail). Skrz něj, chtěla senátorka do ZeEK vrátit to, co si operátoři loni „vzali“ a narovnat postavení zákazníka ve smluvním vztahu, které je nyní značně prooperátorsky vychýleno.

Klepněte pro větší obrázek
Ze začátku je to nuda, samé §, ale mohlo by vás zajímat následné odůvodnění navrhované novely. V čase 9:15:05 si pak nenechte ujít ministra Jana Mládka, který návrh rezolutně odmítnul (obr.: senat.cz)

Videozáznam z jednání, kde Alena Dernerová předkládala svůj pozměňovací návrh si můžete přehrát zde, abyste však porozuměli všem těm paragrafům, musíte si k tomu otevřít ZoEK a nalistovat § 63. Navrhované změny směřovaly zejména proti tomu, aby si operátoři mohli měnit smlouvy jak se jim zlíbí a sami si rozhodovat o tom, zda jsou ve prospěch zákazníka či nikoli. V návrhu šlo i o čtyřdenní lhůtu pro přenos čísla, kterou si operátoři v praxi umí prodloužit a de facto tak obchází zákonnou lhůtu.

Senátorce Dernerové jsme proto položili několik dotazů, žádali jsme i o konkrétní návrh novely ZoEK, který se chystá navrhnout. Ten nám ale neposkytla.

  • Vztaženo k ZoEK - čeho chcete dosáhnout?
    To je jednoduché - chci férová pravidla hry pro spotřebitele i operátory. Naprosto se nemůžu smířit s tím, že třeba v případě jednostranných změn je to právě operátor kdo posuzuje, co je pro mne jako zákazníka výhodné a kdy nevýhodné a jen v tomto případě mám nárok na ukončení smlouvy bez sankcí. To je přeci do nebe volající nespravedlnost. A pokud to nevadí gesčnímu Ministerstvu průmyslu a obchodu, tak mně to vadí. Pan ministr mě sice chlácholil, že mnou představované změny jsou potřebné a že je zahrne do technické novely zákona o elektronických komunikacích, ale pokud mám správné informace, tak do návrhu plánu legislativních prací vlády žádná taková novela plánovaná není. Takže nemám jinou možnost než návrh předložit sama.
      
  • Co Vás přivedlo k této problematice, jaká je Vaše motivace?
    Vzděláním nejsem odborník na elektronické komunikace, ale jsem zákazník operátorů a rozhodně mi není lhostejný současný neutěšený stav. Z mediálních kauz vidím, že je to právě problém současné legislativní úpravy a to je něco co chci a mohu navrhnout změnit. Vím, že tady supluji činnost ministerstva, ale jsem ochotna tomu tu aktivitu a čas dát. Nejedná se však jen o mediální kauzy, jedná se o běžné lidské příběhy, se kterými se setkávám i v nejbližším okolí. Má kamarádka má velmi starého otce, který je schopen pouze přijímat telefonické hovory. Ona mu musí pravidelně dokupovat kredit, jinak operátor zruší SIM kartu a i kredit propadne v prospěch operátora. Nelze ani převést jeho kredit, takže se tatínkovi hromadí finanční prostředky na kartě zcela zbytečně.
      
  • Je pravdou, že jste se změny pokusila prosadit pomocí tzv. přílepku?
    To je lež a nevím, proč má někdo potřebu šířit tuto nepravdu. Pozměňovací návrh jsem podávala k zákonu o ochraně spotřebitele, kde kapitola čtvrtá je přímo o telekomunikacích. Návrh i postup byl projednán se senátní legislativou a nebyl v tomto postupu shledán problém. Ale opakuji, proč mi nikdo neřekne jaké má věcné připomínky k mému návrhu? Senátem sice začal kolovat nikým nepodepsaný papír s rádoby argumentací, ale ty argumenty jsou směšné - prý dlouhá doba pro přenesení čísla je ve prospěch spotřebitele - prý by nestihl včas zajistit všechny dokumenty pro přenos.
      
  • Myslíte, že se pro Váš návrh najde podpora?
    Návrh jsem diskutovala s kolegy senátory. Věřím, že kolegové návrh podpoří, protože to je jednoznačně návrh ve prospěch spotřebitele. Věřím, že nepodlehnou tlaku operátorů.
      

Promluvím asi za všechny mobilmaniaky, když řeknu, že senátorce Dernerové držím palce. Její inciativu budeme sledovat, prozradila nám ještě, že svůj návrh se chystá předložit na začátku příštího roku.

Jak vnímáte svou pozici jako zákazníka vůči operátorům?

Diskuze (30) Další článek: V Česku sílí fenomén audioknih. Pomalu se přesouvají z CD na mobily

Témata článku: , , , , Pro +, Pozměňovací návrh, Zákonodárci, Motivace, Senát, Zak, Senátor, Zákon, Web Archiv, Sen, Dlouhá doba, Přenesení čísla, Operátor