Že Apple už dlouho nepředstavil nic zajímavého z hlediska hardwaru? Nevadí, zákazníci jako diví skupují loňské iPhony a výrazně rostou prodeje počítačů Mac. Ovšem o iPady zájem upadá a hudební přehrávače iPod už jsou pro byznys Applu jen zanedbatelnou položkou. Prozrazují to aktuální finanční výsledky Applu za druhé kalendářní čtvrtletí roku 2014 (odpovídá fiskálnímu Q3).
Tržby meziročně stále rostou, v celkovém pohledu však vidíme výrazné sezónní vlivy • provozní náklady firmy ale rostou kontinuálně pořád • to se projeví v ještě větších sezónních výkyvech provozního zisku
Od Applu se čekalo udržení růstu a pozitivního vývoje, ale žádné velké překvapení. Přece jen jsme v období velkého očekávání, s čím novým přijde Apple na podzim. Již podle dřívějších prohlášení Tima Cooka přijde Apple s něčím úplně novým a také se čeká nový iPhone, který by měl přinést větší krok v inovacích než předchozí model. Předním lákadlem by měl být větší displej. Ale ani očekávaný příchod lákavé novinky neodradil zákazníky od nákupu současných modelů a prodeje vzrostly o 13% oproti loňsku.
iPhonům se stále daří, iPadům už moc ne, počítače pozvolna rostou... • ale zajímavější je růst u tržeb za nehmotné produkty
Ještě větší růst zaznamenaly počítače Mac, počet prodaných kusů vzrostl o 18%. Na příjmech má také stále větší vliv prodej nehmotného zboží, tedy softwaru a digitálního obsahu v iTunes, v tomto segmentu se tržby meziročně navýšily o 12%.
Pryč jsou doby ohromujících růstů prodejů iPhonů a iPadů. Trh se sytí. Co je pod nulovou osou, o to už přestává být zájem a prodeje klesají.
Obrat firmy vzrostl meziročně o 6 % na 37,4 miliardy dolarů, což je v celku úspěch, který zastíní i trvající pokles odbytu iPadů (meziročně o 9%) a skomírající trh s iPody (pokles o 36%). Jsou tu ale i jiné pesimistické ukazatele – především jsou to klesající tržby vzhledem k prodaným kusům. Apple na svých zařízeních zkrátka vydělává stále méně. Dále se ukazuje závislost na Číně, která je tahounem růstu – meziroční obrat zde vzrostl o 28%, zatímco na domácím americkém trhu už stagnuje s růstem kolem 1 %. Čína se přitom vliv amerických IT firem snaží regulovat a podporuje místní výrobce, další růst zde může být pro Apple více problematický.
Na pokles prodejů iPadů už má ale Apple lék – chce je více prosadit ve firmách, kde mu je bude spolus cloudovými službami prodávat IBM.