Be-on-road je český navigační systém. Známější je v softwarové podobě pro kapesní počítače, nyní jsme ale mohli otestovat i hardwarovou přenosnou navigaci.
Klíčové vlastnosti
- nízká cena
- stejný software jako u softwarové navigace Be-on-road pro kapesní počítače
- součástí navigace je ovládací pero
- kvalitní příjem GPS signálu
- dobrá stabilita programu
- dodavatelem map je Tele Atlas
- možnost importu bodů zájmu
- živý itinerář
- kvalitní hlasová navigace
Hlavní nedostatky
- základní systémové prostředí nekomunikuje česky
- graficky strohé zobrazení map a zjednodušování tvaru cesty
- horší orientace na mapě podle názvu ulic
- teprve se připravuje zobrazení vodních a dalších ploch
- velmi lpí na naplánované trase
- horší optimalizace trasy
Be-on-road Airis: ve zkratce |
cena |
8 985 Kč |
typ navigace |
přenosná navigace |
rozměry |
112 × 80 × 25 mm |
hmotnost |
190 g |
GPS přijímač |
Sirf Star III, 20 kanálů |
displej |
71 × 54 mm, 320 × 240 bodů, 65 tisíc barev, aktivní, TFT, dotykový |
paměť |
paměťová karta (SD) |
mapy České republiky |
Tele Atlas |
mapy Slovenska |
Tele Atlas |
3D zobrazení mapy |
ano |
česká nabídka |
ano |
česká hlasová navigace |
ano |
doprava RDS-TMC |
ne |
Podrobné parametry najdete v katalogu autonavigací |
Značka Be-on-road je známá především v podobě softwarové navigace určené pro kapesní počítače a smartphony Windows Mobile. Její výrobce, česká firma Aponia Software, ale tento software zabalila také do krabičky a vytvořila tím přenosnou navigaci Be-on-road. S tímto navigačním řešením jsem několik týdnů jezdil a výsledkem je tato recenze. Popis funkcí můžete plně vztáhnout i na softwarovou navigaci pro kapesní počítače.
Hardwarový Be-on-road ze všech stran
Be-on-road je navigační systém určený pro použití v automobilu. Nemá žádné ambice sloužit pěším turistům nebo cyklistům, kteří se chtějí pohybovat mimo asfaltové silnice. Cena zařízení ve verzi s mapami České republiky, Rakouska, Slovenska, Polska a Maďarska byla stanovena na příjemných 8 985 Kč včetně DPH.
Softwarová verze Be-on-road, určená pro instalaci do kapesního počítače, stojí 3 749 Kč. Ve srovnání s testovanou přenosnou navigací navíc obsahuje i mapy Německa.
Třikrát Airis
Navigační zařízení se jmenujte I-Tec Airis. Na pohled úplně stejný hardware jsme už viděli u navigátoru MyGuide (recenze). A aby toho nebylo málo, stejnou krabičku používá pro přenosnou navigaci i MapFactor. Konfigurace se ale u těchto různých verzí trochu liší: pamětí, podporou RDS-TMC a dalšími detaily.
Vlevo je Be-on-road, vpravo MyGuide; liší se jen barvami
Současný trend využívání hardwaru s Windows CE, do něhož se nainstaluje softwarová navigace, nelze hodnotit jednoznačně. Na jedné straně se tím mezi uživatele dostane řada nejrůznějších navigačních produktů, mnohdy za výhodnou cenu. Na druhou stranu ale vznikají kombinace, v nichž se trochu ztrácí přehled.
Airis je plastová krabička s rozměry 112 × 78 × 24 mm a hmotností 190 g. Štítek kolem displeje je černý, zbytek těla zakrývá stříbrná metalíza. Provedení nemohu označit jako luxusní, plasty jsou „opravdu plastové“. Ale funkčnost je zaručena a dobrá cena se také počítá. K provedení bych měl jednu připomínku: ovládací pero zasunuté dovnitř při potřesení navigátorem chrastí. Přidání pera ale jinak velmi chválím, protože ovládání je s ním jistější. Tady by se jiní výrobci mohli poučit.
Rozměrově průměrná navigace
Hardwarové ovládací prvky se smrskly do jednoho jediného tlačítka: vypínače. Až příliš lehkým dotykem se zapne, a to nemusí být vždy praktické. Pro vypnutí je třeba vypínač na několik sekund podržet. Absence dalších hardwarových tlačítek je škoda. Určitě by byla užitečná, zvlášť kdyby se na ně daly uživatelsky nastavit vybrané funkce. Ovládání prostřednictvím dotykového displeje není při jízdě tak jisté. Ale Airis zase můžeme chválit za pero, takže pro jemné ovládání není třeba používat jen prsty.
Vypínač • uložení pera • povysunuté pero • pero na displeji
Přidává i externí anténu
Dotykový displej s rozměry 71 × 54 mm má matné provedení, takže se v něm neodráží okolí. Jde o typ TFT, který na standardním rozlišení 320 × 240 bodů zobrazí 65 tisíc barev. Je velmi jasný a při porovnání s kapesním počítačem (konkrétně Loox n520) vítězí s velkým náskokem. Vestavěný reproduktor je dostatečně hlasitý.
S počítačem a nabíječkou se Airis propojí prostřednictvím USB konektoru. Pro zvukový výstup je připravena zdířka jack, do chráněného konektoru na zadní straně lze připojit externí GPS anténu. Be-on-road je mimochodem jedna z velmi mála navigací, kde externí anténu pro GPS dostanete už v základním balení. Protože je ale uvnitř navigace GPS přijímač s čipem Sirf Star III, přídavná anténa už nejspíš vůbec nebude potřeba. Citlivost příjmu je dostatečná.
Zdířka pro jack • konektor pro externí anténu • externí anténa • mřížka nad reproduktorem
Nastavení připojení k GPS přijímači • aktuální stav GPS
Vršek interní antény je vidět na horní straně navigátoru, vedle slotu pro paměťovou kartu SD/MMC. Na ní jsou uložena data programu a mapy, zařízení nemá uživatelskou paměť. Na spodní straně je ještě posuvný vypínač, kterým lze Airis také uvést do továrního nastavení. Považuji za nutné zmínit oficiální teplotní interval, v němž se zaručuje, že navigace bude pracovat: 0 až 40 stupňů. Zejména vyšší hranice není nijak extrémní. V autě bez klimatizace bývají pod čelním sklem často vyšší teploty.
Hlavní vypínač
Držák do automobilu je v provedení „husí krk“. Neměl jsem s ním žádné potíže. Dokonce ani nevrzal, což je častý průvodní znak této konstrukce. Kabel dodávané nabíječky pro autozapalovač se do navigace připojí zespodu.
Držák • konektor pro USB kabel nebo nabíječku
Článek pokračuje v další kapitole: prostředí, ovládání, mapy, cíl cesty, POI