Analytická společnost Canalys minulý týden vydala zprávu o výsledcích prodejů mobilních navigačních systémů v druhém čtvrtletí letošního roku. Vedle přenosných navigátorů se do ní započítávají i softwarové navigace pro kapesní počítače a mobilní telefony. Začneme tabulkou s počtem prodaných kusů letos a loni, s podílem na trhu a vyjádřeným meziročním růstem.
Výrobce |
Q2 2007 |
podíl |
Q2 2006 |
podíl |
růst za rok |
Garmin |
1 852 150 |
24,9 % |
699 370 |
20,3 % |
164,8 % |
TomTom |
1 806 970 |
24,3 % |
829 790 |
24,1 % |
117,8 % |
Mio Technology |
683 500 |
9,2 % |
290 590 |
8,4 % |
135,2 % |
Magellan |
421 080 |
5,7 % |
64 950 |
1,9 % |
548,3 % |
Navman |
232 780 |
3,1 % |
171 410 |
5,0 % |
35,8 % |
ostatní |
2 451 570 |
32,9 % |
1 389 430 |
40,3 % |
76,4 % |
celkem |
7 448 050 |
100,0 % |
3 445 540 |
100,0 % |
116,2 % |
Garmin – podle Canalys – poprvé za dva roky předstihl svého rivala, výrobce TomTom, a ocitl se na prvním místě žebříčku. V druhém čtvrtletí prodal nejvíc navigací. Rozdíl není nijak velký, druhý kvartál se u TomTomu trefil zrovna do doby bez produktových novinek a proti modelů Go 720 to Garmin zase bude mít trochu těžší. Ale je první, a to se počítá.
Asi šedesát procent prodejů tvořily země regionu EMEA (Evropa, střední východ a Afrika), kde měl TomTom vždy hlavní slovo. Garminu zaslíbená Amerika se podílela jen 26 %, ale meziroční nárůst 300 % se u tohoto světadílu muselo projevit. EMEA narostla jen o 82 %.
Více než devadesát procent ze sedmi a půl milionu navigačních produktů tvořily přenosné přístroje (PND). Chytré telefony a komunikátory se podílejí šesti procenty.
Trh s navigacemi stále roste. Celkově při srovnání s druhým čtvrtletím roku 2006 počet prodaných kusů narostl o 116 %, což zhruba odpovídá i růstu TomTomu (118 %). Garmin se může chlubit nárůstem 165 %. Rychleji než TomTom rostlo i Mio, v absolutním pohledu je však stále třikrát menší. Novou mízu chytil Magellan, jehož přístroje se ale na českém trhu příliš neobjevují, v Americe je ale tento výrobce na druhém místě za Garminem. Škoda, že Canalys podrobněji nerozebírá výrobce v položce „ostatní“, neboť jejich podíl na trhu je v součtu vyšší než u prvního Garminu.