Turistické mapě Topo Czech 2 se často dává za vzor slovenská sestřička Slovakia Topo v2. A to proto, že česká mapa umí automaticky optimalizovat trasy (routovat) pouze po silnicích, zatímco slovenská mapa dokáže najít trasu i po turistických stezkách. Hodně lidí ale možná Slovakia Topo v2 nevidělo na vlastní oči. Prohlédněte si tedy obrázky, jak mapa vypadá v programu Garmin MapSource, a jak si poradí s optimalizací turistických tras.
Napřed jsem připravil několik obrázků a různých měřítek. V mapě jsou zvýrazněné turistické prvky, silnice jsou hodně v pozadí. Některé značky jsou ale podle mého názoru zobrazeny už u příliš malého měřítka, takže některé pohledy ruší příliš mnoho značek turistických rozcestníků nebo vrcholů kopců.
Několik pohledů na mapu
Mapa opravdu dokáže routovat po značených turistických stezkách. Díky tomu spočítá přesnou délku trasy, nepoužívá vzdušnou čáru. Je zde ale jeden zádrhel: aby mapa mohla optimalizovat trasu po turistických značkách, nemůže současně plánovat po silnicích. Z tohoto důvodu jsou hlavní komunikace z optimalizace vynechány, povoleny zůstaly jen menší silničky.
Na prvním obrázku z následující série je to dobře vidět. Místo toho, aby mapa našla optimální trasu po silnici, což by možná mohl být pro leckterého turistu nebo cyklistu ten správný způsob optimalizace, spočítá ji po nejbližších turistických stezkách. Na dalších obrázcích uvidíte různé další varianty.
Silnice je zlo, po ní navigovat nebudu
Kromě přesné délky nalezené trasy dokáže mapa v MapSource zobrazit i výškový profil. Je to určitě přesnější než při použití přímých čar.
Velký turistický okruh • výškový profil trasy
Podívejte se ještě na jednu ukázku, kdy jsou z optimalizace vyloučeny hlavní silnice. Mapa co nejdřív najde turistickou trasu, v závěru se pak spokojí se silnicemi nižších tříd.
Ne, na silnici opravdu ne
Občas se ale objeví i chyby. Lze pochopit, když na prvním obrázku mapa nenašla optimální trasu, a místo toho zobrazila úsečku. Stejný výsledek dostanu i v druhém případě, kdy cíl v levém spodním rohu posunu na turistickou značku. Jak je ale možné, že u cíle na blízké červené značce mapa trasu optimalizuje správně?
K modré značce jen po přímé čáře, na červenou po turistické stezce
Můj osobní názor na optimalizaci tras po turistických stezkách je na Navigovat.cz možná už známý. Myslím si, že je to zbytečné, hlavně kvůli mnoha individuálním kritériím výběru trasy, která žádný navigační přístroj nedokáže vzít v úvahu. Na druhou stranu automatické routování v mapě Slovakia Topo v2 lze vypnout, a i s ní pracovat stejným způsobem jako s Topo Czech 2 – trasu plánovat pomocí bodů a úseček.
Informace o mapě Slovakia Topo v2 najdete na webu Garmin.sk. Prodává se za 2 190 Sk (1 730 Kč).