Jak počítá trasu TomTom One v3

V diskuzi u dnešní bleskovky o hloupých řidičích se mimo jiné řeší téma optimalizace trasy pro nákladní automobily. Žádná současná navigace totiž ještě nepočítá s výškou průjezdů pod mostem, v tunelech, s nosností mostů. Pokud lze v nastavení přístroje zvolit TIR nebo jiný profil pro nákladní auta, tato hlediska se u něj vůbec neberou v úvahu.

Jak se vlastně liší různé profily nastavení optimalizace? Vyzkoušel jsem to u TomTomu One v3, kde jsem s výjimkou zákazu dálnic prověřil všechny možnosti: nejrychlejší trasu, nejkratší trasu, optimalizaci pro pěší a pro cyklisty, a také profil s omezenou rychlostí. U tohoto profilu se dá rychlost přímo nastavit, zkusil jsem varianty 90 km/h, 70 km/h a 50 km/h. Hledal jsem cestu v Brně z jeho jihozápadního rohu do severovýchodního rohu.

Tady je výsledek. Všechny varianty jsem pro lepší porovnání nechal v jednom obrovském obrázku.

Klepněte pro větší obrázek
Jak plánuje trasu TomTom One v3

Škoda, že výsledné trasy nemohu nějak jednoduše vynést do mapy, pro porovnání by to bylo užitečné. Zajímaly mě hlavně výsledky u profilu omezená rychlost, a nejsem si jistý, jestli je optimalizace nejlepší. Být v kůži řidiče kamionu, snažil bych se po výjezdu hned dostat na dálnici D1, jel po ní až do jihovýchodního rohu, kde bych zvolil sjezd Slatina a teprve potom se vydal k severu. Je to sice trochu delší cesta, měří 25,2 km, ale vyhne se městskému okruhu ve velmi frekventované oblasti mezi tunelem Pisárky, Zvonařkou a výjezdem na Židenice.

Klepněte pro větší obrázek
Asi bych zvolil tuto cestu

Jak hodnotit optimalizaci trasy

Už delší dobu přemýšlím, jakým způsobem u navigačních systémů hodnotit kvalitu optimalizace trasy. S kolegou Jiřím Kurucem pracujeme na určité metodice, a i když do cíle máme ještě daleko, naznačím, kudy se derou naše myšlenky. Plánujeme zvolit dvě místa na západě a východě České republiky. Různé navigační systémy necháme spočítat optimální trasu mezi těmito místy. Získané nějakým způsobem zaznamenáme a zveřejníme: jako itineráře, třeba i v mapě.

V tomto mezistavu poskytneme výsledky čtenářům k diskuzi. Ještě v ní nepůjde o přímé srovnání navigačních systémů, diskutovat se bude o jednotlivých rozdílech v plánování, společně budeme hledat skutečnou optimální trasu. Při dalších testech navigací pak budeme výsledek jejich plánování srovnávat s touto optimální trasou, hodnotit a komentovat rozdíly.

Je to ale zatím jen nápad. Vidím u něj několik nedostatků, které je ještě třeba vyřešit. Pokud máte nějaký tip, jak problém hodnocení kvality optimalizace trasy řešit, napište do diskuze.


Tip: Stáhněte si zdarma Elišku, nový ženský hlas pro navigace TomTom