Jak se dá navigovat v autě podle turistického přístroje

I když to není úplně nejrozumnější, hodně lidí si chce pořídit jeden navigační přístroj, který budou používat v autě i v lese. Obvykle je auto důležitější, takže hledají informace, jak autonavigaci použít v outdoorových podmínkách. K problému lze ale přistupovat i obráceně, kdy je použití navigačního přístroje při turistice primární, a o auto jde až v druhé řadě. Tomuto způsobu použití se také věnuje tento článek.

Jde to, ale s výhradami

Podle turistického přístroje – hovoříme zde pouze o Garminech, jiné u nás v podstatě neexistují – se dá navigovat i v autě. Navigace do auta i do terénu používají stejné mapy, a když podporují automatickou optimalizaci trasy po silnicích, první podmínka je splněna. Mapa České republiky Topo Czech tuto optimalizaci podporuje, Garmin ji v úplně stejné verzi dodává do autonavigací i do turistických přístrojů. Potom je také důležité, aby routování podporovaly samotné navigátory, což by ale u mapových modelů prodávaných v současné době mělo být pravidlem.

Proti autonavigaci pomocí turistických přístrojů mluví několik věcí. Tou první je absence hlasové navigace. Turistický Garmin nedokáže hlasem oznámit, co řidiče čeká, místo toho jen pípá. Dovolí sice uživatelsky zvolit zvuky pro první a druhé upozornění na blížící se odbočku, to je ale všechno. Osobně v autě tyto zvuky často přeslechnu.

Druhým nedostatkem je velikost displeje. Na malou plochu se musí vejít mapa, k tomu ještě další potřebné informace, a řidič se v tom musí vyznat. Kvůli menší rychlosti procesoru se mi také vyplatilo nastavit orientaci mapy k severu, nenechat jí točit ve směru jízdy. Některým uživatelům by ale tento pohled mohl vadit.

K turistickým navigacím se standardně nedodává příslušenství do auta. Určitě je proto potřeba dokoupit držák, vyplatí se i napájecí adaptér; i když baterie v turistických přístrojích vydrží několikrát delší dobu než akumulátory autonavigací.

Jak to vypadá ve skutečnosti?

Pomocí Garminu GPSmap 60CSx jsem připravil názorné ukázky, jak navigace prostřednictvím turistického přístroje probíhá. Napřed najdete cíl cesty. V závislosti na nastavení začne přístroj rovnou počítat trasu, nebo se vás zeptá, zda chcete navigaci po silnicích nebo za šipkou. Vzhledem k pomalejšímu procesoru je sice výpočet optimální trasy delší než u autonavigací, doba čekání je ale snesitelná.

Na displeji navigace se vykreslí trasa. Osobně mám mapu doplněnou ještě dvěma údaji: vzdáleností k příští odbočce a celkovou vzdáleností do cíle. Měřítko mapy lze měnit.

  

V závislosti na rychlosti a podmínkách trasy se před křižovatkou jednou nebo dvakrát zobrazí detailní informace o manévru. Garmin při tom pípne a zvukem lze odlišit, zda se jedná o první předběžnou informaci, nebo zda je odbočení už aktuální. V seznamu plánovaných odboček až do cíle lze listovat a nechat postupně zobrazit všechny křižovatky, které řidiče čekají.

   

Údaje, které se mají zobrazovat v textových polích nad mapou, lze uživatelsky nastavit. Na druhém obrázku je místo vzdálenosti do cíle vidět přibližná doba dojezdu. Tato textová pole mohou být až čtyři (viz třetí obrázek), k tomu lze zobrazit ještě řádek s textovým popisem situace na silnici (čtvrtý a pátý obrázek). Na mapu ale potom už zbývá příliš málo prostoru.

   

Nastavení routování je podobné jako u navigací do auta. V nabídce najdeme všechny obvyklé možnosti.

 

Protože turistické Garminy nemají hlasový výstup, na události upozorňují pouze pípáním. Zvuky pro jednotlivé situace uživateli dovolí vybrat ze seznamu, případně deaktivovat.

Jde to?

Navigaci pomocí turistického Garminu občas používám. Je to ale spíš v nouzi, kdy nemám po ruce „normální“ navigaci do auta. Nebo z lenosti, kdy se mi při krátkém přejezdu z jednoho míst na druhé, typicky při geocachingu, nechce autonavigaci zapínat a nastavovat. I když se podle turistického navigačního přístroje v autě dá navigovat, počítejte s tím, že je to hodně na úkor pohodlí.

Diskuze (11) Další článek: BenQ-Siemens SL98: netradiční mobil v předpremiéře

Témata článku: Přístroj, Hlasový výstup, Auto, Model prodávaný


Určitě si přečtěte

RECENZE: Sony Xperia XA2 — z ošklivého káčátka bujarou modelkou

RECENZE: Sony Xperia XA2 — z ošklivého káčátka bujarou modelkou

** Xperia XA2 již nevypadá jako omyl japonského designéra ** Vylepšení přišla snad ve všech směrech a jsou to vylepšení znatelná ** Tenhle kousek se prostě povedl již od prvního pohledu **

Jakub Vrbacký | 24

Vybrali jsme 13 povedených chytrých hodinek a náramků. Nejen pod vánoční stromek

Vybrali jsme 13 povedených chytrých hodinek a náramků. Nejen pod vánoční stromek

** Nositelnosti jsou specifická kategorie, vybírají se jinak než mobily. ** Co model, to charakter, unikátní mix vlastností, parametrů a funkcí. ** Začneme jednoduchým náramkem, skončíme našlapanými Apple Watch.

Filip Kůžel | 40

Máme eSIM v hodinkách. Podívejte se, jak probíhala instalace

Máme eSIM v hodinkách. Podívejte se, jak probíhala instalace

** Konec teorie, často skloňovaná eSIM se v ČR konečně dostává do praxe ** eSIM jsme si poprvé vyzkoušeli u LTE verze hodinek Samsung Galaxy Watch (46mm) ** Jak eSIM vypadá, a jak probíhá její samotná „instalace“?

Martin Chroust | 45

Vybrali jsme 12 nejlepších levných smartphonů do 6 tisíc. Který si nadělíte?

Vybrali jsme 12 nejlepších levných smartphonů do 6 tisíc. Který si nadělíte?

** I když je cena limitem, dá se vybrat rozumný smartphone ** Levný smartphone umí víc než obyčejný mobil ** Připravte si alespoň 2 tisíce korun

Jan Láska | 32

RECENZE: Huawei Nova 3 — vysvitla cenově dostupná hvězda

RECENZE: Huawei Nova 3 — vysvitla cenově dostupná hvězda

** Nova 3 je smartphone pro mladé a náročnější uživatele ** Obsahuje špičkovou výbavu, nešetřilo se skoro nikde ** Potěší hlavně baterie s dobrou výdrží a 3,5mm jack

Jan Láska | 22

RECENZE: Sony Xperia XZ3 — Japonci jsou zpátky v extralize

RECENZE: Sony Xperia XZ3 — Japonci jsou zpátky v extralize

** Sony výrazně zmodernizovalo vlajkový model ** OLED displej patří mezi nejlepší na trhu ** Opět se zlepšil i fotoaparát

Jan Láska | 102