Jeden čip pro GPS, Glonass i Galileo skutečností

Diskuze čtenářů k článku

Martin  |  28. 01. 2011 19:43

Podle datasheetu to vypadá, že dokáže zpracovávat signály ze všech tří systémů současně, jednotlivě a nebo v kombinaci.
Podle blokového schématu se zdá, že nic nebrání tomu, aby se poloha určovala ze tří systémů zároveň.
Jedna věc je však blokové schéma a druhá praxe. Myslím, že hlavně v kombinaci s Glonassem to nebude uplné "košér", jelikož používá jiné frekvence i modulace.
Ať je to jakkoliv, v budoucnu "only GPS", "only Glonass" nebo "only Galilleo" existovat nebudou. Vždyť i ruská armáda používá kombinaci GPS/Glonass kdy podle mě Glonass je jenom pro pocit, že jsou Rusové a je jedno, jestli to funguje.
Ještě je třeba brát v potaz, že Galilleo má obsahovat i komerční frekvence (sledování kontejnerů, aut, loďí apod.) a v něm je hlavní rozdílnost oproti GPS či Glonassu. Samotné určení polohy podle satelitů je stejné, jde jen o to, jaké frekvence a modulace si výrobce udělá.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
MiFi  |  17. 02. 2011 18:51

PANE, BOŽE POMÔŽ NÁM OD TAKÝCTO NATVRDLÝCH UCTIEVAČOV ! ! !
Martin, skús si trochu "zaloviť" na internete a dozvieš sa veci...
Američania technologicky dobiehajú "rusákov" 50-rokov, a VŽDY keď veľkohubo oznámia svetu akú "BOMBU" (nie len doslova) vymysleli, tak ich poväčšinou niekto potichu vysmeje! Ako keď na konferencii fyzikov v New Yorku oznámili, že praktické využitie plazmy je nezmysel lebo na jej výrobu a udržanie je treba zariadenie poháňané jadrovým reaktorom veľkým ako mesto s niekoľkými miliónmi obyvateľov a jeden z ruských fyzikov si také zariadenie chladil v hotelovej sprche tečúcou vodou. A ešte sa prevalilo zopár špionážnych afér okolo záhadne miznúcich ruských migov a záhadne sa objavujúcich o pár sto kilometrov ďalej, resp. ruské ponorkové torpéda "plávajúce" rýchlejšie ako kedy letela akákoľvek amícka raketa vzduchom?!?!? A ovládateľnosť ruských lietadiel používajúcich tzv. vektorový ťah už v 60-tych rokoch - amíci s veľkým HALÓ ich dávajú DNES do výzbroje!!!
MARTIN - ZOBUĎ SA ! ! !
REKLAMA NIEJE VŠETKO ! ! !

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr  |  02. 03. 2011 13:18

Jak to vidím já tak může být zajímavé vyřešit různé komunikační principy obou (více systémů) a různé referenční systémy, to bude teprve oříšek. FDMA u Glonassu a TDMA u GPS, PTZ80 u Glonassu a WGS84 u GPS. Proto nevidím pravděpodobné, že by mohli řešit výpočet polohy najednou, spíše to podle mne vyřeší pro každý systém zvlášť pak to zkonvertují a sloučí. Je to ale jen moje ničím nepodložená domněnka - tak mne prosím nekamenujte.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Aleš  |  28. 01. 2011 00:24

A co baterie? Výpočet polohy tří oddělených systémů bude dost náročný na výpočetní výkon a následně tedy i na spotřebu energie a zahřívání přístroje..

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Martin  |  28. 01. 2011 19:21

Obávávm se, že tak jednoduché to není. Nejnáročnější výpočet je určení a offline dopočítání odchylek jednotlivých satelitů podle aktuálního času. Proto se vymyslel tzv. GPS fix, který to má předpočítané z výkonného serveru (s mobilním internetem samozřejmost). Samostatné propočty v určování polohy tak náročné nejsou, jde v zásadě o vzorkování frekvencí a jejich binární převod do NMEA kódu.
Výrobce však v datasheetu o proudech mlčí. Při 1,8V a 208Mhz při dnešních technologiích není žádné topení. Čip dokáže komunikovat stejně "jenom" s 32 satelity, což je úplně stejné jako současné čipy - podle mě bude spotřeba podobná.
Domnívám se, že zásadnější je, kolik práce si dá výrobce s hardwarovou implantací a softwarovým ovladačem, samotný čip je technicky dobře promyšlený (sleep, wake, stand-by piny apod.).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Exooc  |  27. 01. 2011 11:33

QZSS vyzera zaujimavo hlavne koli 'nenarocnej' doplnkovej funkcii k klasickemu gps
a spresneniu pozicie na uroven centimetru...
momentalne pokryva japonsko iba 8 hodinn denne ale vraj ak daju dalsie 2 satelity tak cely den:
http://www.jaxa.jp/projects/sat/qzss/index_e... ...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Martin  |  28. 01. 2011 19:30

No nepodceňujme však GPS. To co si čínani a japonci řeší geostacionárními družicemi, Evropa i Amerika dávno dělá pozemními satelity - viz. WAAS v Americe a EGNOS v Evropě.
A to mluvíme stále o civilním použití. Samotné GPS (mluvím pouze o satelitech) je schopno lokalizace v jednotkách cm, ale na to musí člověk mít vojenský výkonný příjmač, který dokáže dekódovat třetí pásmo GPS s plovoucím kódem.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
smrcek  |  13. 02. 2011 22:09

Martine,
WAAS i EGNOS jsou řešeny satelity na stacionární oběžné dráze. Vojenská GPS (P/Y kód dosahuje decimetrů, nikoli centimetrů). Na centimetry se dostanete pouze s fázovým měřením a využitím referenční stanice, ...ledaže by to šlo přes L5, ale tam podle mne není zatím dost satelitů.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Ghola  |  26. 01. 2011 11:07

Tak přeci jen jiskřička naděje pro Gallileo - pokud se tento čip rozšíří, časem si můžou zákazníci zvyknout na to, že můžou využívat všechny systémy najednou, aniž by řešili, jestli chtějí zrovna GPS, nebo třeba Glonass. Těžko by si běžnej zákazník kupoval Gallileo-only navigaci, a výrobci mobilů by těžko vydávali telefon s několika čipy pro všechny systémy - zbytečně by navyšovali cenu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
iqlogic  |  26. 01. 2011 13:25

Galileo len ukazuje akych odbornikov mame v EU ... pochybujem, ze bude niekedy dokonceny ...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Toper  |  26. 01. 2011 13:27

Ale bude, jen to chvilku ještě potrvá.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Exooc  |  27. 01. 2011 11:39

Spise politikov... Galileo se spozdoval napriklad hadkami EU politiku kde ma byt ridici centrum nebo ktery stat udela kterou cast> protoze slo o penize a politiku vedci do toho moc nemneli co mluvit... a tim se samozrejmen zvysovaly naklady protoze nespravna koordinace predrazi projekt nekolikrat.
Skoda ze EU je momentalne neco jako Babilonska veza... ale je to o lidech/politikoch kdyz se umi dohodnout udelame i vetsi veci...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Erkil1452  |  26. 01. 2011 17:35

Kdyby byl Galileo dokonceny, tak bych rozhodne bral radeji Galileo-only nez GPS-only navigaci. Minimalne z duvodu, ze ma byt presnejsi, mit lepsi pokryti a take ze ma byt tak trochu "nase" a tudiz podlehat mocenskym zajmum jinych vlad nez GPS

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
noname  |  26. 01. 2011 23:45

afaik je galileo úzce navázán na GPS by design, tedy kooperace těchto dvou v jednom čipu mě nepřekvapuje, a vlastně ani toho ruského a japonského systému. Ten japonský je něco podobného jako gallileo pro evropu a rusové si jistě uvědomovali, že mít čistě jejich systém by jej učinilo zbytečně drahým a prakticky hůře použitelným pro uživatele. Jediné co by mě překvapilo by byla integrace nového čínského systému.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor