Navigace v mobilech: co se prodává, co má úspěch

Navigaci prostřednictvím mobilních telefonů se do budoucna předpovídá velký úspěch. Nebude to zrovna kvůli funkčnosti. Mobil má ale každý a mobilní navigace proto může zapůsobit silou.

Prohlédněte si výsledky prodejů mobilních navigací v Evropě pro druhé čtvrtletí letošního roku, které pocházejí od společnosti Canalys. Celkem se prodalo 257 tisíc těchto softwarových produktů, což je o 12 % více než v prvním čtvrtletí.

Z toho 62 % zaujímají tzv. off-board navigace, tedy programy, které stahují mapy z internetu. Ve srovnání s předchozím čtvrtletím narostl jejich prodej o 40 %. Nejznámějším příkladem tohoto typu navigace je u nás Wayfinder (O2 Navigace). Navigací on-board, které všechna data ukládají na paměťové kartě, se prodalo 38 % a jejich podíl ve srovnání s prvním čtvrtletím o 16 % klesl.

Můžeme porovnat i podíly jednotlivých programů v obou těchto skupinách. Většinu z těchto produktů asi neznáte, protože se u nás neprodávají.

Mobilní navigace off-board
Produkt Q1 2006 Q2 2006
Jentro 61 % 46 %
Telmap 13 % 23 %
Wayfinder 22 % 16 %
Webraska 2 % 8 %
ostatní 2 % 7 %

Mobilní navigace on-board
Produkt Q1 2006 Q2 2006
Route66 43 % 41 %
TomTom 26 % 16 %
Gate5 13 % 14 %
ALK 7 %
Navicore 6 % 16 %
ostatní 5 % 13 %

Podrobně se můžeme podívat na programy, které se prodávají i v Česku. Podíl Wayfinderu se trochu snížil. Mám pocit, že před prázdninami trochu polevil; nebylo o něm moc slyšet a O2 Navigace malého středoevropského operátora to nespraví. Route66 se drží svého podílu, který v off-board navigacích zatím nemá konkurenci. Klesl TomTom, který se soustředí hlavně na své hardwarové produkty a na softwarové navigace hodně zapomíná. Velkého úspěchu zato dosáhl Navicore, který se ve druhém čtvrtletí dotáhnul na TomTom.

Témata článku: Mobil