Nemohu dle zkušeností zcela souhlasit se závěry a názory zde uvedenými. Mám GPSMAP60CSx už přes rok a zaznamenaná trasa je podle mne vždy přesnější než se staršími modely bez sirf především v horších podmínkách (ulice, les, hory). Vše je ve způsobu používání gps a v jejím nastavení.
Je třeba mít nastaveno ukládání trasy na automatický záznam a interval normální, maximálně častější. Ne co 1s. Tím se eliminují jemné dočasné odskoky způsobené např větvemi stromů, odrazy.
Také trasa s gps umístěnou na řidítkách bude možná vypadat jinak než s gps na zádech v batohu, kde jsou podstatně lepší podmínky. Ale ne o moc.
Problém nastává pouze v případě stání za zhoršených podmínek, pokud je dlouhé, tak trasa opravdu může nabýt. Ale je možné přijímač na tuto dobu vypnout nebo jej položit na místo s dobrým příjmem.
Jedna ze zásad je také co nejříve po zapnutí na místě s dobrým příjmem pochytat bez pohybu maximum družic. Přesnost je pak větší než když se chytají dr. během pohybu.
Test na balkone s výhledem jen na půl oblohy je nesměrodatný, protože družice se pohybují a příslušná chyba výpočtu se průběžně mění, což způsobuje "pohyb". To není reálná situace. Starší přístroje by taky "procestovaly" okolí.
Stejně tak porovnávání gps, kdy jedna je v levé kapse a druhá v pravé kapse. Každá má za daného postavení družic naprosto jiné příjmové podmínky. Směrodatný test by byl při připojení externích antén, které by byly vedle sebe. Je ale otázka, jestli by se vzájemně neovlivňovaly svým vyzařováním předzesilovače pokud jsou aktivní.
Srovnání délky trasy na mapě a dle gps je třeba brát s rezervou, protože na mapě počítáme ideální trasu, kdežto v reálu i po rovné cestě člověk nejde vždy rovně, ale i trochu cikcak, v reálu jsou často malé zatáčky, které se na mapu díky rozlišení prostě nekreslí, reálná trasa bude vždy delší. Jde jen o to o kolik.
Změna nadmořské výšky může být daná jednak změnou tlaku, jednak autokalibrací za podmínek nekvalitního signálu na balkóně, kdy za určitého postavení družic se přesnost gps výšky může radikálně snížit.
Prostě to porovnávání má spoustu aspektů, které jej ovlivňují. Někdy může rozdíl trasy dělat 1%, jindy 50%. Nedá se to paušalizovat.